Vischpoort van Harderwijk(pixel shift)

Plaats reactie
Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vischpoort van Harderwijk(pixel shift)

Bericht door Gerard de Zwaan » di jul 14 2026 12:36 pm

Afgelopen zaterdag middag heb ik in Harderwijk nog maal de pixel shift van de Z6III geprobeerd ondanks dat het lekker zonnig was. Dit keer heb ik de Vischpoort als onderwerp genomen. Ik heb weer gekozen om een reeks van 16 foto's te maken, om te verkomen dat toch mensen op een van de foto's zou komen zat er geen tijd tussen de foto's, tussen het indrukken van de ontspanknop en het maken van de eerste foto zat nog wel 2 seconden. Ik moet wel bij vermelden dat ik de schaduwen aardig wat lichter heb gemaakt.

Afbeelding_DSC0052_merged by gerard de zwaan, on Flickr
Nikon D3200 , Nikon D7200, Nikon Z6III, & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro, Z24-70 f/4.0
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Vischpoort van Harderwijk(pixel shift)

Bericht door LosGoud » di jul 14 2026 4:48 pm

Gerard, ik ben wel benieuwd naar het resultaat van pixelshift maar ik denk dat alleen jijzelf dat kan zien op het originele formaat 12096 × 8064. Het grootste dat ik kan zien is denk ik 2048 × 1365, kleiner dan wat ikzelf zonder pixelshift fotografeer.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo jul 15 2026 9:33 am

Ik had de originele grote bestand van 12096 x 8064 geüpload, helaas ben ik niet die gene die het kleiner heeft gemaakt. Ook al worden de pixel aantallen niet verdubbeld wat bij 4 en 8 foto's gebeurd schijnt Pixel shift als nog voordelen te hebben zoals vermindering van moire en kleurranden en verbeterd de kleurreproductie van details. De ruis schijnt ook te verminderen bij pixel shift ook al vraag ik me af on hoe verre dat echt een voordeel is met de huidige camera's.
Nikon D3200 , Nikon D7200, Nikon Z6III, & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro, Z24-70 f/4.0
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jul 15 2026 1:08 pm

Als je echt het effect wil aantonen kan je wellicht beter die muur rechts van een afstandje fotograferen, liefst met een schildje of bloemen erbij of zo, en dan een flinke crop maken en die plaatsen in normale en shift stand. Zo'n totaalbeeld zegt weinig hier.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » wo jul 15 2026 4:26 pm

De ruis wordt minder doordat je iedentieke opnamen stapelt maar dat kun je ook zonder pixelshift toepassen. Maak een aantal identiek opnamen en stapel ze, de ruis zal minder zijn terwijl de scherpte gelijk blijft Idee hierachter is dat de informatie in alle opnamen gelijk is terwijl de ruis per opname verschillend is, dus detecteerbaar en te verwijderen zonder de informatie aan te tasten.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”