Hallo Allemaal,
Voor sportfotografie gebruik ik een D4s. Daarbij heb ik de mini joystick onder de AF knop zo ingesteld dat deze bij het indrukken ook als AF knop functioneert. Dat werkt handiger dan je duim nog eens te verplaatsen van de joystick naar de AF knop. (ik gebruik group AF) In de horizontale stand gaat dit prima. Maar ik vind nergens een optie in het menu dat ik ook de andere joystick voor verticaal gebruik anders kan instellen. Iemand enig idee waar deze instelling in het menu aan te passen is ?
Instellingen AF D4s
-
henksnikons
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
-
sjakie
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Instellingen AF D4s
Ik denk dat je er al achter bent maar ik zag je vraag en wilde het ook weten en ChatGPT hiel mij denk ik. Menu → Persoonlijke instellingen → f14: Multi-selector verticaal toewijzen
Daar kies je Scherpstelpuntselectie (Focus point selection).
Het belangrijke detail: wanneer je dit kiest, wordt de middelste drukknop van de verticale joystick automatisch gekoppeld aan de instelling van f6: Assign sub-selector center. Nikon beschrijft dit expliciet in de D4s-handleiding.
Dus stel vervolgens in:
f6 → Sub-selector midden toewijzen → Indrukken → AF-ON
Dan krijg je:
Horizontaal: joystick bewegen = AF-punt verplaatsen; joystick indrukken = AF-ON
Verticaal: verticale joystick bewegen = AF-punt verplaatsen; joystick indrukken = AF-ON
Je hoeft de verticale joystick dus niet apart op AF-ON te programmeren. f14 moet op Focus point selection staan, waarna het midden automatisch de functie van f6 overneemt.
Voor jouw gebruik met de D4s + Group-area AF voor sport is dat inderdaad een heel prettige configuratie: je duim blijft op de joystick om zowel het AF-punt te sturen als AF te activeren. Nikon adviseert voor sport op de D4s sowieso AF-C met AF-ON voor continue scherpstelling.
Ik zou daarnaast a4 Focus activation → AF-ON only gebruiken, zodat de ontspanknop nooit opnieuw gaat scherpstellen. Daarmee heb je echte back-button focus.
Daar kies je Scherpstelpuntselectie (Focus point selection).
Het belangrijke detail: wanneer je dit kiest, wordt de middelste drukknop van de verticale joystick automatisch gekoppeld aan de instelling van f6: Assign sub-selector center. Nikon beschrijft dit expliciet in de D4s-handleiding.
Dus stel vervolgens in:
f6 → Sub-selector midden toewijzen → Indrukken → AF-ON
Dan krijg je:
Horizontaal: joystick bewegen = AF-punt verplaatsen; joystick indrukken = AF-ON
Verticaal: verticale joystick bewegen = AF-punt verplaatsen; joystick indrukken = AF-ON
Je hoeft de verticale joystick dus niet apart op AF-ON te programmeren. f14 moet op Focus point selection staan, waarna het midden automatisch de functie van f6 overneemt.
Voor jouw gebruik met de D4s + Group-area AF voor sport is dat inderdaad een heel prettige configuratie: je duim blijft op de joystick om zowel het AF-punt te sturen als AF te activeren. Nikon adviseert voor sport op de D4s sowieso AF-C met AF-ON voor continue scherpstelling.
Ik zou daarnaast a4 Focus activation → AF-ON only gebruiken, zodat de ontspanknop nooit opnieuw gaat scherpstellen. Daarmee heb je echte back-button focus.
D90 Nikkon 70-210. Nikon 50 mm 1.8. Nikon kitlens 18-55.