Zonsverduistering

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Rijko
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Zonsverduistering

Bericht door Rijko » ma aug 10 2026 8:51 pm

Skippy schreef: ma aug 10 2026 8:45 pm
Peter schreef: zo aug 09 2026 10:04 pm geniet van het moment.., het internet staat naderhand bomvol met foto's . Veelal mooier dan ik zelf kan maken
Ik zou geen tijd verspillen met het fotograferen ervan
Helemaal mee eens.
Spectaculair wordt het pas de laatste seconden voor de totale eclips en gedurende de eclips zelf. Gedurende de tijd daarvoor heb je meer dan tijd genoeg om te fotograferen. Het begint vlak na 7 uur en de maximale verduistering van 90% wordt pas na 8uur bereikt. Tijd genoeg dus.

Spectaculaire plaatjes maak je pas bij volledige verduistering en dat krijgen we hier niet te zien. Pas in 2135 weer.

Ik heb 4x een totale zonsverduistering meegemaakt en 90%, ik ga wel kijken maar zal er geen kick van krijgen. Een volledige zonsverduistering is letterlijk kippenvel en je voelt de emotie dan bij iedereen om je heen.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » di aug 11 2026 2:07 pm

Wel bijzonder dat op een fotografieforum het fotograferen van een spectaculair natuurfenomeen als tijdsverspilling wordt bezien.

Genieten van het moment en het fotograferen ervan gaan wat mij betreft prima samen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

FreddyCeuppens
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door FreddyCeuppens » di aug 11 2026 2:27 pm

Het is wat je er zelf van maakt, maar ik zou het zeker geen 'spectaculair natuurfenomeen' noemen. Het is gewoon iets wat in de schaduw van iets anders komt, en groot of klein, zzoiets gebeurt dagelijks.

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » di aug 11 2026 4:19 pm

Marco, maak vanzelfsprekend je eigen invulling van deze (gedeeltelijke) verduistering. Als jij foto's wilt maken dan is dat toch prima.
Ik ben de laatste die zal zeggen wat een ander al dan niet moet doen. Ik ga liggen in mijn luie stoel :-)

Lijk me trouwens een must om de instellingen van je camera vooraf goed te kennen en in te stellen.
Veel plezier !

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”