Foto's verkleinen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
pieterdokkum

Foto's verkleinen

Bericht door pieterdokkum » zo okt 01 2006 10:58 am

Al ruim 3 jaar gebruik ik Irfanview om mijn foto's te verkleinen voor op de website. Maar sinds ik met de D70s fotografeer vind ik de verkleiningen toch van mindere kwaliteit dan toen ze uit de sony 828 kwamen. Is er wellicht een alternatief voor Irfanview, m.a.w. wat voor programma gebruiken jullie om foto's te verkleinen ?

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo okt 01 2006 11:40 am

Adviseer je om gewoon een eenvoudige Photoshopversie te installeren en hiermee je opnamen te verkleinen.
Waarom wil je verkleinen? Voor email?
Als je Nikon FotoShare download, hoef je niet meer te verkleinen.
Dit doet het programma voor je.

EW

harry bul

Bericht door harry bul » zo okt 01 2006 12:22 pm

als je foto's goed wilt verkleinen zou je dat kunnen doen met BDsizer.exe werkt echt goed makkelijk en snel.
ik gebruik het al tijden omdat ik vaak foto's plaats op diverse foto sites en moet dan verkleind worden naar 800x750 200kb is gratis te downloaden gewoon de exe aanklikken installeren hoeft niet..suc6

Harry

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo okt 01 2006 2:32 pm

Heb je IrfanView wel ingesteld om te scalen in de hoogste kwaliteit?

Afbeelding

je kan uit erschillende methodes kiezen afhankelijk van je voorkeur voor snelheid of kwaliteit.

e3foto

Bericht door e3foto » ma okt 02 2006 11:36 pm

Ik heb begrepen dat je bij verkleinen het beeld nooit kleiner van 50% ineens moet willen maken, bij voorkeur zelfs er net iets boven.

Bijvoorbeeld: 3000x2000 naar 600x400:
1e keer 51%: 1530x1020
2e keer 51%: 780x520
3e keer definitief: 600x400 (= 77%)

Tussendoor kan je een klein beetje verscherpen. Voor Photoshop zijn plugins verkrijgbaar die zo werken; zelf doe ik het meestal met de hand om het verscherpen beter te kunnen beïnvloeden.

nikon-nl

verkleinen = simpel

Bericht door nikon-nl » di okt 03 2006 9:06 am

In Nikon View browser op foto één keer klikken met rechter muisknop en in het venster onderin 'resize' kiezen. De foto wordt dan verkleind tot redelijke proporties voor op een site e.d.
Nico

pieterdokkum

Bericht door pieterdokkum » wo okt 04 2006 4:59 pm

Sorry dat ik nu pas weer reageer, maar ik heb dat BDsizer even ged'load en dat werkt prima !!!

harry bul

Bericht door harry bul » wo okt 04 2006 5:31 pm

denk dat je daar zeer tevreden mee bent pieter suc6.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”