Palau de les Arts Reina Sofia

Plaats reactie
Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Palau de les Arts Reina Sofia

Bericht door Willem Focus » ma sep 21 2026 3:01 pm

Afbeelding

Het was een heel heeeeel warme week toen wij in Valencia waren. En of je zit in de middag op je hotelkamer in de airco omgeving of binnen in een restaurant. Wij deden in de middag vaak een museum, en in dit geval een rondleiding door het operahuis op eigen houtje.Ontworpen door Santiago Calatrava en 75 meter hoog !!
Die liet zich op zijn beurt inspireren door Frank Lloyd Webb, de ontwerper van Guggenheim New York en Yorn Utzon de ontwerpen van het operahuis in Sydney.
Dat rondlopen was ook echt op eigen houtje, want ik denk dat we 3 mensen gezien hebben in het hele gebouw, op een aantal dames na die op een stoeltje zitten te wachten tot de volgende toerist komt kijken hoe het er uit ziet. En ondanks dat het van binnen een heel grote betonnen kolos is heeft het toch zijn charme. Verwacht hier geen rood pluche fauteuils, want dat zou ook niet bij de sfeer passen. Maar het was een aangenaam verblijf met een Nederlands gesproken app die de rondleiding verduidelijkte.
Het gemis van een echte groothoeklens kwam hier wel goed bij me binnen. Misschien toch eens een brief schrijven aan een of ander bisschop in Spanje ! :lol:

1. Operahuis van Valencia aan de buitenzijde. Hier is maar 1 woord voor.......fantastisch toch!

Afbeelding

2. Ik meen in totaal 11 verdiepingen. Dus voorwaar geen klein gebouw. Jammer dat het in de avond niet verlicht was.

Afbeelding

3. Trappenhuis.

Afbeelding

4. Wachtruimte met zich op de overige gebouwen van de Stad der Wetenschappen

Afbeelding

5. De grote zaal met 1412 zitplaatsen.

Afbeelding

6. Auditorium met 1470 zitplaatsen . ( foto met iPhone gemaakt)

Afbeelding

7. Langs de buitentrap weer naar benden.

Afbeelding

Na anderhalf uur sta je dan weer lekker buiten en in een van de zijstraatjes kun je dan voor enkele euro' s een heerlijk ijskoud pilsje kopen.

Groet......Willem :wink:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Palau de les Arts Reina Sofia

Bericht door henkk » ma sep 21 2026 3:34 pm

Nou dat is wel bijzondere architectuur en mooi weergegeven. Z/W leent zich hier ook goed voor en met die gemiste groothoek lijkt het wel mee te vallen. Wat 'n geluk dat er verder niemand was, scheelt een hoop gedoe om ze uit het beeld te verwijderen.
Ik ben wel benieuwd hoe de foto's van de zaal er in kleur uitzien.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » ma sep 21 2026 4:51 pm

Heel mooi, en prima in zwartwit.
Toevallig heb ik afgelopen week in de Photoshop Summit een webinar gevolgd van iemand die ongeveer jouw beeld van foto 2 heeft bewerkt in zwartwit. Haar opname was iets meer van rechts genomen, maar wel vanaf hetzelfde balkon. Zij maakte er met extra schaduwen hier en extra licht daar een mooi beeld met diepte van.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » ma sep 21 2026 7:17 pm

Heel mooi Wil. Zwart-wit is in mijn beleving ook een goed keus hier :thumbup:

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » ma sep 21 2026 7:40 pm

Het leuke van een forum als dit, is dat ik door het delen van dit soort beelden dingen en locaties zie, die ik nog niet kende en waarbij ik misschien niet in de gelegenheid ben om die zelf te bezoeken.
Heel interessante serie evenals de achtergrondinfo over de ontwerper en achterliggende 'influencers'.
Ook ik vind zwartwit hier een goede keuze. Er had wat mij betreft in sommige beelden bij de omzetting naar z/w nog wat meer contrast mogen zitten, maar dat is natuurlijk een kwestie van (persoonlijke) smaak.
Fijn dat je ondanks de warmte toch deze beelden hebt weten te maken en ons daarvan deelgenoot hebt gemaakt, Willem.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » di sep 22 2026 1:36 pm

Bijzonder gebouw en inderdaad middels alle foto's gaan we de wereld over.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo sep 23 2026 8:25 pm

Fijne serie en een mooie keuze om voor zwart wit te gaan. Heb al veel foto's van dit gebouw gezien maar eigenlijk nog nooit van de binnenkant, alleen dat maakt het al een originele serie. Heel mooi!

Plaats reactie

Terug naar “Steden en dorpen”