Het was een heel heeeeel warme week toen wij in Valencia waren. En of je zit in de middag op je hotelkamer in de airco omgeving of binnen in een restaurant. Wij deden in de middag vaak een museum, en in dit geval een rondleiding door het operahuis op eigen houtje.Ontworpen door Santiago Calatrava en 75 meter hoog !!
Die liet zich op zijn beurt inspireren door Frank Lloyd Webb, de ontwerper van Guggenheim New York en Yorn Utzon de ontwerpen van het operahuis in Sydney.
Dat rondlopen was ook echt op eigen houtje, want ik denk dat we 3 mensen gezien hebben in het hele gebouw, op een aantal dames na die op een stoeltje zitten te wachten tot de volgende toerist komt kijken hoe het er uit ziet. En ondanks dat het van binnen een heel grote betonnen kolos is heeft het toch zijn charme. Verwacht hier geen rood pluche fauteuils, want dat zou ook niet bij de sfeer passen. Maar het was een aangenaam verblijf met een Nederlands gesproken app die de rondleiding verduidelijkte.
Het gemis van een echte groothoeklens kwam hier wel goed bij me binnen. Misschien toch eens een brief schrijven aan een of ander bisschop in Spanje !
1. Operahuis van Valencia aan de buitenzijde. Hier is maar 1 woord voor.......fantastisch toch!

2. Ik meen in totaal 11 verdiepingen. Dus voorwaar geen klein gebouw. Jammer dat het in de avond niet verlicht was.

3. Trappenhuis.

4. Wachtruimte met zich op de overige gebouwen van de Stad der Wetenschappen

5. De grote zaal met 1412 zitplaatsen.

6. Auditorium met 1470 zitplaatsen . ( foto met iPhone gemaakt)

7. Langs de buitentrap weer naar benden.

Na anderhalf uur sta je dan weer lekker buiten en in een van de zijstraatjes kun je dan voor enkele euro' s een heerlijk ijskoud pilsje kopen.
Groet......Willem