Moet NCN veranderen in FCN?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Moet NCN veranderen in FCN?

Bericht door Tony D » di sep 22 2026 10:56 am

In een draadje (viewtopic.php?t=78399&start=28) over de teruglopende reacties op foto’s op dit forum stelt RGS het volgende:
Ik houd nog steeds vast aan mijn idee dat de ‘NCN’ omgevormd zou moeten worden naar ‘Foto Club Nederland’ zodat fotografen met andere merken zich ook hier meer thuis gaan voelen. Dan hebben we hopelijk meer leden, meer interactie en mogelijk ook meer continuiteit. Maar volgens mij ga ik hier dan weer een hele andere discussie aanzwengelen :D
Ik wil wel op zijn idee regeren en daarom dit nieuwe draadje, om de andere discussie niet te vervuilen.
Ik ben het niet eens met Richard. We zijn juist geen gewone fotoclub, maar een merken-club. Wat ik op clubactiviteiten altijd zo goed vind is dat je heel snel praktische kennis kunt uitwisselen over de werking van je camera. Ik heb regelmatig lenzen van clubleden geleend om ze eens uit te proberen. Natuurlijk ook van Nikon leentafel op clubdagen en andere gelegenheden.
Ik hoor van mensen die met andere merken fotograferen regelmatig dat ze zo’n merken-club voor hun merk missen.
Als we een algemene fotoclub worden, dan zijn we een van de velen en onderscheiden we ons niet meer.
Er zal inderdaad minder op foto’s gereageerd worden dan op een echt foto-forum. Het staat een ieder dan ook vrij om daar zijn/haar foto’s te plaatsen om reacties te krijgen.

In 2027 viert de NCN haar 40-jarig bestaan. Ik hoop dat we ook het 50- en misschien zelfs het 100-jarig bestaan nog gaan vieren. Al zal ik zelf bij dat laatste jubileum wel niet meer aanwezig zijn.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Re: Moet NCN veranderen in FCN?

Bericht door Willem Focus » di sep 22 2026 11:05 am

Ik zou niet voor een verandering in FCN zijn. Het merk Nikon verbind ons met elkaar. Foto's doen dat niet of in ieder geval minder.

Groet......Willem :wink:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 22 2026 11:05 am

Het hele bestaansrecht van NCN is die eerste N. Er zijn genoeg fotoclubs en die zijn vaak ook beter in de F dan wij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » di sep 22 2026 11:07 am

Goede reactie Ton :thumbup:

Ik bedoel met een ‘Foto Club Nederland’ een club die alle merken omarmd niet alleen Nikon (misschien had ik moeten neerzetten ‘Fotocamera Club Nederland’). Natuurlijk zijn fotografen met andere merken camera’s hier welkom maar dat straalt de Nikon Club niet uit (met deze naam). En ook met meerdere merken kun je natuurlijk nog steeds met je collega fotografen kennis/apparatuur uitwisselen en uitjes/bijeenkomsten organiseren.

Ik denk namelijk dat het aantal leden hier alleen maar verder zal afnemen aankomende jaren en dat je schaalvergroting nodig hebt om overeind te blijven. En ja, dat vergt een hele andere opzet en afspraken met ‘sponsoren’. Soms moet je anders gaan denken.
Mijn foto’s vind je op Flickr.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di sep 22 2026 11:28 am

Patrick schreef: di sep 22 2026 11:05 am Het hele bestaansrecht van NCN is die eerste N. Er zijn genoeg fotoclubs en die zijn vaak ook beter in de F dan wij.
Dit.
Fin.

annoh
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door annoh » di sep 22 2026 12:03 pm

Fijn dat dit een apart topic geworden is.

Even een uitstapje. Je hebt heel veel Volvo modellen die inmiddels een klassieker geworden zijn. (Zo rijd ik zelf in een oude Volvo lijkwagen.) Je had allerlei type gerichte clubs. Nu is er een beweging dat al die losse clubs onder 1 noemer vallen. Nu heb je dus 1 website waar al die types, met eigen pagina’s e.d., onder vallen. Daarnaast, op regionaal niveau worden zaken georganiseerd, sleuteldagen, tourritten etc. Verbindend is dan niet alleen het type maar ook het doel, namelijk rondtuffen.

Om een club in de touwen te houden heb je veel ‘handjes’ nodig. Krijgt een club minder leden door vergrijzing, verkaling of verschuiving belangstelling, dan kan het gebeuren dat je te weinig mankracht hebt.

In een discussie als deze is van belang dat je niet alleen kijkt naar het verleden en het heden, maar ook naar de toekomst. En daar heb je visie voor nodig. Waar wil je staan over tig jaren?
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » di sep 22 2026 12:09 pm

Patrick schreef: di sep 22 2026 11:05 am Het hele bestaansrecht van NCN is die eerste N. Er zijn genoeg fotoclubs en die zijn vaak ook beter in de F dan wij.
Dat laatste stuk (vaak ook beter…) durf ik niet te zeggen, maar ik ben het helemaal eens met wat daar voor staat :thumbup:

gvdnberg
Webredactie
Webredactie
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di sep 22 2026 1:04 pm

Kortom, we zijn een gebruikersvereniging van Nikon apparatuur. Het toeval wil dat je daar meestal foto's mee maakt, maar er zijn ook verrekijkers en andere optische apparaten van het merk Nikon. (alleen worden die hier niet zo sterk belicht, meestal gebruiken we foto-apparatuur)
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » di sep 22 2026 1:12 pm

Fuji heeft ook een eigen forum, waar merk-specifieke info makkelijk te verkrijgen is, dat geldt ook voor NCN.
Zou de naam zeker niet veranderen; er zijn genoeg fotoclubs maar er is maar één Nikon-club.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di sep 22 2026 1:20 pm

L.S.
Re moet: neen.
Wel: lang leve de discussies, en ik gun andere merk-liefhebbers hun jaloezie.
In een grijs verleden zijn er clubs van/voor andere merken geweest, maar om diverse redenen verdwenen.
De ncn heeft (met ups en downs) de tand des tijds doorstaan, mede door eigenwijze leden en financiële onafhankelijkheid.
Groeten, lid 125.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » di sep 22 2026 5:01 pm

Gemmageluk60 schreef: di sep 22 2026 1:12 pm Fuji heeft ook een eigen forum, waar merk-specifieke info makkelijk te verkrijgen is, dat geldt ook voor NCN.
Een forum is nog wat anders dan een club/vereniging met alle daaraan gekoppelde activiteiten zoals de clubdagen en het magazine.
Dat hebben andere merken niet (meer: in een grijs verleden was er een Minolta-fotoclub die een blad uitgaf).

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di sep 22 2026 5:53 pm

Discussie is prima, echter wat praktische punten:

1. Die 'N' maakt ons uniek. Maar niet alleen de 'N', ook de dingen die we doen. De uitjes, de workshops, de bijeenkomsten, de website, het blad. Aspecten hiervan zie je in één of andere vorm elders ook wel, maar niet zoals wij het doen.
2. Als we het breder trekken gaan we feitelijk 'concurreren' met Zoom, de Fotobond etc. Ik weet niet of wat dat moeten willen.
3. We worden nu gesponsord door Nikon, ik weet niet of dat zo zal blijven als we ons merkaspect loslaten.
4. Meer (leden) is niet altijd beter. Volgens mij hebben we er genoeg, dus ik zie ook geen reden om onszelf nu om te vormen.
5. Het staat iedereen vrij, ook met andere merken camera, om lid te worden van de club. Zelfs bij uitjes zie ik geregeld een ander merk langskomen. Dus feitelijk is er geen blokkade, hooguit bij het deelnemen aan een enkele wedstrijd die door Nikon wordt gesponsord. Natuurlijk is dat niet onze focus, en de naam maakt ook dat het niet voor de hand ligt. Maar het kán wel.

Ik zou er dus niet voor kiezen het breder te trekken, volgens mij doen we het nu prima. :prost:
Spul waarmee je foto's maakt...

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: 3. gesponsord

Bericht door gijs sandberg » di sep 22 2026 6:06 pm

René,
Ik ken de huidige situatie niet in detail.
Zie daarvoor de ncn jaarrekening, contributies zijn het leeuwendeel van de inkomsten.
Sommige merkenclubs waren wel afhankelijk van merk of importeur en gingen daaraan ten onder.
Ik kan me uit besprekingen herinneren dat ncn een goede inhoudelijke samenwerking zeer wenselijk acht, maar niet om geld wil bedelen.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » di sep 22 2026 7:29 pm

Veranderingen zijn ook niet makkelijk en het nadenken over een goede strategie voor de toekomst van de club als deze ook niet.
Ik ben persoonlijk blij met de NCN voor de leuke uitjes en leuke contacten maar het is natuurlijk fijn als dat in de toekomst ook nog zo is.

Het bericht van ReneG geeft mij mooi een aantal haakjes om te reageren :thumbup:
1. Die 'N' maakt ons uniek. Maar niet alleen de 'N', ook de dingen die we doen. De uitjes, de workshops, de bijeenkomsten, de website, het blad. Aspecten hiervan zie je in één of andere vorm elders ook wel, maar niet zoals wij het doen.
Dit kan ook als een club staat voor meerdere merken. Wellicht dat de interactie tussen merken nog meer extra brengt.
2. Als we het breder trekken gaan we feitelijk 'concurreren' met Zoom, de Fotobond etc. Ik weet niet of wat dat moeten willen.
Maar ik heb ook niet aangegeven dat we een fotoclub moeten zijn die concurreert met deze voorbeelden. Ik heb aangegeven dat we als club in de toekomst niet kunnen vast blijven houden aan 1 specifiek merk.
4. Meer (leden) is niet altijd beter. Volgens mij hebben we er genoeg, dus ik zie ook geen reden om onszelf nu om te vormen.
Ik snap je opmerking maar als je aan deze gedachte blijft vasthouden dat zal je in enig jaar uiteindelijk te weinig leden hebben om de club overeind te houden. Met de vergrijzing (ook in deze club) zal het aantal leden alleen maar gaan afnemen in de aankomende jaren. De statistieken geven volgens mij niet een sterk stijgende lijn aan.
5. Het staat iedereen vrij, ook met andere merken camera, om lid te worden van de club. Zelfs bij uitjes zie ik geregeld een ander merk langskomen. Dus feitelijk is er geen blokkade, hooguit bij het deelnemen aan een enkele wedstrijd die door Nikon wordt gesponsord. Natuurlijk is dat niet onze focus, en de naam maakt ook dat het niet voor de hand ligt. Maar het kán wel.
En ik denk dus dat vasthouden aan dit gedachtengoed de club op lange termijn niet zal helpen. Volgens mij zul je op een gegeven moment moeten gaan opschalen (= uitbreiden met merken) om voldoende massa te behouden.

Maar hé, dit is natuurlijk allemaal mijn mening en ik ben geen bestuurder in deze organisatie :D
Laatst gewijzigd door RGS op di sep 22 2026 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto’s vind je op Flickr.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di sep 22 2026 8:30 pm

In eerdere jaren is volgens mij door het bestuur te kennen gegeven te komen tot een visie voor de toekomst. Kan zijn dat ik die gemist heb.., maar volgens mij heb ik dit nog nergens gelezen m.b.t. het forum
De discussie m.b.t. aanpassing van NCN naar een "F" en het gebruik van andere merken is al vaker aan de orde geweest. Marco heeft de linken al opgezocht :-)
viewtopic.php?p=979819#p979819

Het forum is in mijn optiek al grotendeels ten ziele., al jaren een dalende lijn... , primair denk ik door de invloed van sociale media.
Maar goed, mijn gedachten

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”