Advies gevraagd: Welk type objectief?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma jan 14 2008 8:32 pm

Daniel,

Scherptediepte is het gebied dat als scherp wordt ervaren. Stel je ergens op scherp dan is een gebied voor en achter dat scherpstelpunt scherp. Wel niet helemaal, maar ons oog ziet dat als scherp. Je kunt dat scherptegebied vergroten door een kleiner diafragma (hoog getal) te gebruiken of verkleinen door een groter diafragma ( laag getal) te gebruiken.
Als je nu een lichtsterke lens hebt, b.v. 1.4 en je gebruikt die diafragma opening ook dan heb je maar een beperkt scherpte gebied. Wil je alleen een platte vis, dan zou dat wel kunnen. Wil je meer van het aquarium er op hebbben dan zul je dat diafragma dicht moeten draaien. Dus b.v. naar 5.6 of 8 of nog kleiner. In dat geval kun je dus die lichtsterkte van de lens niet optimaal gebruiken en zul je toch met de sluitertijd of iso waarde moeten compenseren.
De scherptediepte wordt ook nog eens beperkt als je van heel dicht bij fotografeert.
Misschien heel veel info ineens, maar het heeft wel met elkaar te maken

Tammo

Daniel

Bericht door Daniel » ma jan 14 2008 10:28 pm

ok dank je voor de uitleg Tammo !!

De meeste foto's die ik van mijn aqarium maak zijn specifiek van de vissen waarbij ik het liefst alleen de vis scherp heb. Maar wel de hele vis :mrgreen: Voor een overzicht van mijn aquarium kan ik mijn kitlens dan wel gebruiken.

Maar wat is dan heel dichtbij fotograveren? want ik kom zelden echt bijna tegen het glas.Want dat vinden devissen zelf ook niet fijn.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma jan 14 2008 11:30 pm

Dat moet je uitproberen. Om het nog even lastiger te maken:
Als je een zoomlens hebt , b.v. 18-50 mm. dan is de scherptediepte bij 18 mm ( groothoek) groter dan bij 50mm ( heel licht tele)
Ook hoe dichterbij je fotografeert hoe minder scherptediepte.
Dus kort samenvattend;
Wil je veel scherptediepte hebben dan moet je 18 mm (groothoek) met een diafragma van 11 tm 22 nemen met scherpstelAFSTAND zo ver mogelijk.

Weinig scherptediepte 50mm met diafragma 1.4 of 2.8 met korte scherpstelafstand.
Tussen die uitersten kun je van alles doen. Voordeel van een lichtsterke lens is niet alleen licht, maar ook het beter kunnen "spelen"met de scherptediepte. B.v. scherp onderwerp tegen een vage achtergrond
Lijkt allemaal misschien moeilijk, maar als je het principe kent simpel
Succes! Het is een mooie hobby. Gewoon doorgaan.

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di jan 15 2008 9:05 pm

Ik wil je nog even attent maken op een nieuw topic:
vraagje over fotograferen van een aquarium.
Daar staan misschien nog wat tips voor je.

Tammo

Daniel

Bericht door Daniel » di jan 15 2008 10:35 pm

Dank je wel Tammo.

Ik heb er inderdaad gelezen. En ik heb nog veel meer topics hier zitten lezen. Het word me allemaal een stuk duidelijker.

Het verhaal betreffende ISO, sluitertijd kende ik al, maar het diafragma verhaal begrijp ik een beetje. Alleen de gevolgen die bepaalde instellingen voor foto's hebben weet ik nog niet precies, maar ik denk maar zo: Hoe meer je probeerd hoe meer je leert.

Ook de mm van objectieven moet ik me nog in verdiepen. Ik weet wel hoe hoger hoe meer je dingen dichtbij kunt halen. Maar ook daar zul je weer iets anders voor moeten inleveren neem ik aan.

Ik weet dat ISO meer ruis veroorzaakt maar ook je lichtgevoeligheid beinvloed. Ook datj e sluitertijd zo moet staan dat je niet van die wazige foto's krijgt ... maar te kort is weer te weinig licht. Ook je diaframga kan voor licht zorgen maar dat moet ik nog nakijken hoe dat precies zit.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo jan 16 2008 8:20 am

Misschien, nee wellicht een statief ook een aanrader :wink: Kun je ongestraft langere sluitertijden gebruiken. Alhoewel, dan moet de vis niet bewegen :wink:

Volgens mij heeft niemand spijt van de aanschaf van een 50mm f 1,8. Let op behalven de 50mm f1,4 zijn er optisch gezien eigenlijk geen betere lenzen te krijgen in deze brandpuntsafstand.

Het belangrijkste nadeel van een goede tele is de prijs, en eerder bewegingsonscherpte. Voor 18-55mm kun je op elke brandpuntsafstand 1/60 seconde wel gebruiken. Op bijv 300mm kun je maximaal 1/300 seconde als langste sluitertijd gebruiken. Vuistregel voor telelenzen: 1/brandpuntsafstand is maximale sluitertijd. VR even buiten beschouwing gelaten.

Daarom is een statief ook handing om je telelens op te zetten. Kun je weer langere sluitertijden inzetten. Dat is vaak nodig, vooral goedkopere telelenzen zijn niet echt lichtsterk.

Fee66

50 mm. 1.8

Bericht door Fee66 » wo jan 16 2008 9:34 pm

Hoi Daniel,

Ik heb naar aanleiding van jouw vraag een foto geprobeerd te maken van mijn zoontje zijn nieuwe aquarium, helaas zitter er nog geen vissen in maar ik kan je een indruk geven met de 50 mm 1.8 lens.
Ik heb dit nog nooit gedaan maar wellicht heb je er wat aan.

Camera neergezet op een stapeltje tijdschriften, afstand +/- 60 cm.
Spiegel voorontspanning.
Ontspanknop op de timer.
Objectief: 50mm F/1.8 D
Brandpuntsafstand: 50mm
Belichtingsstand: Diafragmavoorkeuze
Lichtmeetmethode: Spot
1/320 seconde(n) - F/1.8
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 400

Foto is bijgesneden.

Afbeelding

Succes Fedor

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: 50 mm. 1.8

Bericht door Patrick » do jan 17 2008 1:20 am

Fee66 schreef:Camera neergezet op een stapeltje tijdschriften, afstand +/- 60 cm.
Spiegel voorontspanning.
Ontspanknop op de timer.
Objectief: 50mm F/1.8 D
Brandpuntsafstand: 50mm
Belichtingsstand: Diafragmavoorkeuze
Lichtmeetmethode: Spot
1/320 seconde(n) - F/1.8
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 400
Op f1.8 zou ik alleen schieten als het perse moet. De echte scherpte van de lens begint bij 2.8/4. In dit geval had het ook niet gehoeven; 1/320. Je had niet eens een statief nodig gehad voor de sluitertijd, slecht voor de geringe scherptediepte had je er wellicht wat aan. Spiegel alvast opklappen is bij 1/320 denk ik ook niet echt nodig... :)
Fee66 schreef:Foto is bijgesneden.
Ik neem aan dat je afgesneden of uitgesneden bedoelt... :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniel

Bericht door Daniel » do jan 17 2008 9:48 pm

Hoi Fedor,

dank je wel voor je toelichting. Nu berijp ik alle gegevens die er staan.

Alleen spiegel voorontspannen hebik nog niet eerder van gehoord. Kun je dat ook instellen? En wat is daarvan de functie?

en de sluitertijd heb ik meestal op 1/30 staan om nog licht te houden maar dat hoeft dus niet meer :D

Fee66

Bericht door Fee66 » vr jan 18 2008 12:00 am

Hoi Daniel,

Voor mij was het ook zo maar een probeerseltje, omdat men het hier over een 50 mm heeft gehad.

spiegel opklappen kan op mijn toestel ivm trillingsonscherpte, als je langere sluitertijden gebruikt. In mijn geval was dit inderdaad niet nodig omdat de sluiter op 1/320 stond.
Maar zoals ik al zei, dit was alleen maar een foto om je een voorbeeld te geven van de 50 mm (al dan niet goed ingesteld)

succes

Daniel

Bericht door Daniel » ma jan 21 2008 10:22 am

Ok dank jullie allemaal!!!

De 50mm is besteld :D Nu met ongeduld wachten totdat ie binnen is.

groeten Daniel

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”