Nikon 300mmAF f4 ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Nikon 300mmAF f4 ED

Bericht door olle_griese » vr sep 01 2006 11:23 pm

Ik heb mijn oog laten vallen op deze lens.
Is dit een oude lens omdat er geen S bij staat?
En is 400 euro een redelijke prijs voor deze (gebruikte) lens?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

vanson

Bericht door vanson » za sep 02 2006 1:18 am

De AFS-versie is inderdaad nieuwer, en inderdaad optisch gelijk aan de de 'oudere' AF/AFD versies. Naar mijn weten zijn de 300mm AF versies altijd uitgerust met ED-glas.
400 euro lijkt me geen verkeerde prijs, al moet je altijd van de (cosmetische en optische) staat van de lens uitgaan (veel gebruikt, weinig gebruikt, met tape in elkaar gezet, etc.)

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za sep 02 2006 10:37 pm

Dag Olle_Griese,

Een beetje tape mag gezien je logo geen probleem zijn! :D :D Maar alle gekheid op een stokje. Ik denk dat 400 Euro voor een oude 300 mm AF een beetje veel is. Optisch zal er niet zoveel mis zijn met de lens, maar de slakkengang van de scherpstelling is echt een slakkengang. Als je filters wilt gebruiken wordt het ook een probleem. Ten opzichte van de 400 mm AFS is er ook een verschil tussen telescoop en loep. De AF versie stelt scherp tot 2,5 m en de AFS tot 1,5 m. Je mag zelf uitrekenen wat dat scheelt in vergrotingsmaatstaf, maar het is een hele hoop.

groet,

Karel

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za sep 02 2006 10:43 pm

okee, dan word ik toch wat terughoudener om door te bieden naar de 400 (staat op 370) ik wil er zowiezo een 1.6 converter op hebben i.v.m. de vogelfotografie.
Ik gebruik nu een 200-400 AF lens met een 2x converter en gebruik hem alleen maar in de M stand i.v.m. de trage AF.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za sep 02 2006 11:19 pm

Olle_griese,

Om teleurstellingen te voorkomen. Ik heb zelf de 300mm f4,0 AFS met de 1,4x converter en een D2X. Met deze combinatie gaat de autofocus redelijk goed. Met mijn 'oude' D100 was de autofocus met de 300mm soms al problematisch en met de converter er tussen (bijna) altijd. De autofocus van de D100 werkt namelijk alleen maar goed tot een maximaal diafragma van f4,0. De D2X gaat een stuk verder en levert dus bij autofocus een stuk minder problemen op met minder lichtsterke objectieven.

groet,

Karel

sportpics

Bericht door sportpics » zo okt 01 2006 8:34 pm

ik heb zelf de ouwere 300 4.0 ED,en op de D2X is de focus snel heid goed te doen.
ik ben veel bezig met concour wedstrijden,en moet zeggen,dat gaat erg goed,en de foto's zijn echt super scherp.

ik wou hem eigenlijk verkopen,maar zie daar toch wel van af 8) ,het is echt een goeie.en het glas werk,is het zelfde wat je nu aantreft op de nieuwe 300 mm.alleen je af is flotter.en je diafragma ring heb je niet meer(geloof ik)
goeie glas werk,is en blijft een dure inverstering,hoe je het wend of draait.en dat heb jij ook als jij hem weer gaat verkopen :wink:

groetjesssssssss

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo okt 01 2006 8:47 pm

Ik heb inmiddels een andere 300mm lens gekocht (zie een andere topic)
Het is de nikkor 300mm f2.8 ED mf geworden.
Een dijk van een lens. (ik zoek de lenshoes hier nog voor trouwens)
Ik koop en verkoop regelmatig een lens maar er komt vanaf nu niks anders weer in huis dan lichtsterke nikkors, dan maar wat langer sparen of harder werken :wink:
Om even een voorbeeld te laten zien.
Deze foto (witte buizerd) heb ik gisteren met de 300 gemaakt.
Helaas wou hij niet dichter bij komen dan 150 meter.
Deze foto is dan ook gigantisch gecropt en ondanks dat komt dit er nog uit
Afbeelding

Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Edje » wo okt 04 2006 9:44 pm

Ik zit ook te denken aan een 300mm f4 lens,maar welke is goed te gebruiken op een D200? af ed 300mm-f4 if? Of moet je een afs hebben? Zeker als ik een teleconverter wil gebruiken. En heeft er iemand ervaring met de sigma 300 mm f2.8??? op de D200?
gr ed

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”