White balance bij panoramas schieten.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
hoefnix

White balance bij panoramas schieten.

Bericht door hoefnix » wo jan 16 2008 2:34 pm

Hoi,

Ik probeer wel eens een panorama te schieten. De belichting constant houden doe ik ofwel door hem op "M" te zetten of door de belichting-vasthouden knop te gebruiken. (eerst vond ik dat onhandig, maar ik wen er aan).

Maar ik heb de indruk dat de camera met z'n automatische witbalans nog de boel aan het verneuken is. Zou dat kunnen? Moet ik die ook op handmatig zetten? Kan ik ergens aflezen wat ie verzonnen heeft? Ik zou niet weten wat ik moet kiezen bij een zonsopkomst met mooie wolken.

Ik heb een D100.
[url=http://prive.bitwizard.nl/pano_6107_6123_small2.jpg]click voor vergroting
Afbeelding[/url]
Je ziet het effect waar ik op doel hier in de rechter helft. Dit is een verkleining. De echte is ongeveer 52 Mpixel.

Hij was een beetje lastig om aan mekaar te knopen. Links heb je fotos waar alleen vrij egale lucht en zee op staat. Die heb ik dan maar op basis van de steentjes op het strand aan mekaar geknutselt, in de hoop dat ik met de hand redelijk om het nodal point heb gedraaid.....

Hij is nog wat donker. Ik moet nog uitzoeken hoe ik hem wat lichter maak met GIMP. Ik denk ook dat ik ga proberen om de kleuren wat helderder te maken.
Laatst gewijzigd door hoefnix op do jan 17 2008 10:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jan 16 2008 2:42 pm

Wat je moet doen voor een perfect pano is alles handmatig instellen dus idd ook de WB. Ik weet niet of een D100 de mogelijkheid heeft om in RAW te schieten? Zo niet is een grijskaartje handig (kost niet zoveel). Je kan dan je WB als preset vastzetten.

Mooier is in RAW schieten en achteraf op de PC de WB voor alle foto's gelijk te maken.

Wat betreft de belichting is idd het makkelijkste om handmatig in te stellen vanaf eerder verkregen gemeten waarden in bijv A-modus. De WB vastzetten en ook belangrijk is de focus vast zetten.

Waarmee stitch je de foto's? Ik stitch zelf met Arcsoft Panoramamaker 4.2
Ik maak ook gebruik van een panoramakop van manfrotto waardoor je wat lastigere panorama's ook kunt maken.
Jou panorama die je hier laat zien is erg vlak, ik mis eyecathers aan de horizon of dichtbij, ook is hij heel erg donker.

Zie hier voor een 2 voorbeelden van mijn hand:

Foto 1
Foto 2
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

hoefnix

Bericht door hoefnix » wo jan 16 2008 8:59 pm

Ik gebruik Hugin. (gui voor "panotools"). Werkt heel redelijk. Maar in dit geval met de grote egale vlakken roept ie dat ie niet vanzelf "gelijkende punten" in de saaie fotos heeft kunnen vinden.

Dit is op vakantie in zuid spanje genomen. Ik had geen "budget" in mijn baggage meer voor m'n statief en pano-kop. Die pano-kop heb ik voor m'n vorige camera zelf gemaakt, maar moet ik voor m'n D100 trouwens nog maken.....

Ik had net voor vertrek m'n 2G kaartje snel even leeg gemaakt. En vervolgens in de computer laten zitten. :-( Raw schieten zat er even niet in. Ik weet niet of ik onder Linux mooi raw plaatjes kan importeren. Moet ik eens testen. (Ik krijg binnen een half uur koppijn van dat MS spul, dus dat doe ik niet meer).

Ik moet nog inderdaad oefenen om wat leukere compositie te krijgen. In dit geval had ik bijvoorbeeld dichterbij de palmen kunnen gaan staan. Al doende leert men. Gamma op 1.4 lijkt het "ding is te donker" wat op te heffen. Ik heb een paar dingen met kleuren gedaan, maar het lijkt er op alsof ik dat niet veel beter krijg dan het is.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jan 16 2008 10:03 pm

Dat te donker is nog veel makkelijker hoor: Gewoon de juiste belichting kiezen. Al doende leert men, maar dit soort saaie vlakken zijn idd erg moeilijk te stitchen omdat er geen herkennings punten in de overlappende gedeelten zit.

hoefnix

Bericht door hoefnix » do jan 17 2008 9:38 am

Ja. ik weet het. Ik heb kennelijk de belichting vastgezet op het lichtste stuk. Bij de meeste andere panos heb ik het beter gedaan.

Openstaande vragen:

- Heeft iemand anders ooit eens last gehad van dat de camera een andere WB kiest voor verschillende fotos van een panorama?

- Zien julliie de verticale banden in de zee in de rechterhelft? Het lijkt alsof dat verschillende fotos zijn, maar bij nader inzien zitten die grotendeels ook al in de originele fotos. Enig idee waar dat vandaan kan komen?

- weet iemand of ik uit de exif kan peuteren wat ie voor white balance gekozen heeft?
- Wat zijn WB RBGG levels?
- Wat moet ik uit die pano's van jou halen? Ik zie dat je het beter kunt dan ik. Waarvoor mijn waardering.

P.S. Ik heb de lichter gemaakte versie nu er voor in de plaats gezet, en een grotere versie achter een link.
Laatst gewijzigd door hoefnix op do jan 17 2008 10:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 17 2008 9:45 am

Had je mijn voorbeelden gezien in de 2e post?

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”