Ik probeer wel eens een panorama te schieten. De belichting constant houden doe ik ofwel door hem op "M" te zetten of door de belichting-vasthouden knop te gebruiken. (eerst vond ik dat onhandig, maar ik wen er aan).
Maar ik heb de indruk dat de camera met z'n automatische witbalans nog de boel aan het verneuken is. Zou dat kunnen? Moet ik die ook op handmatig zetten? Kan ik ergens aflezen wat ie verzonnen heeft? Ik zou niet weten wat ik moet kiezen bij een zonsopkomst met mooie wolken.
Ik heb een D100.
[url=http://prive.bitwizard.nl/pano_6107_6123_small2.jpg]click voor vergroting

Je ziet het effect waar ik op doel hier in de rechter helft. Dit is een verkleining. De echte is ongeveer 52 Mpixel.
Hij was een beetje lastig om aan mekaar te knopen. Links heb je fotos waar alleen vrij egale lucht en zee op staat. Die heb ik dan maar op basis van de steentjes op het strand aan mekaar geknutselt, in de hoop dat ik met de hand redelijk om het nodal point heb gedraaid.....
Hij is nog wat donker. Ik moet nog uitzoeken hoe ik hem wat lichter maak met GIMP. Ik denk ook dat ik ga proberen om de kleuren wat helderder te maken.