Wederom lenzenvraag, maar nu met een andere insteek...

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Pim K

Wederom lenzenvraag, maar nu met een andere insteek...

Bericht door Pim K » zo okt 28 2007 8:50 pm

Hi all,

Ik ben voor mijn D40 kit op zoek naar een andere/extra lens.

Ik ben nu nog zwaar aan het twijfelen tussen een 18-200 VR en een 55-200 VR. Daar ben ik nog niet uit, maaaarrr....

Hetgeen met stoort aan de kit-lens is de overschakeling tussen AF en MF. Op één of andere manier is in de AF-stand MF geblokkeerd. Is dat bij alle Nikkor lenzen zo?

De concurrentie (Canon) staat je wel toe MF na te focusseren, en dat lijkt me wel makkelijk(er)

Hoe doen andere lensfabrikanten (Sigma) dat?

Wie laat zijn/haar licht schijnen op deze duistere zaak?

Groet, Pim

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma okt 29 2007 1:02 am

Is niet bij alle Nikkors zo.
Mijn 17-55 en 70-200 kun je op hand bijregelen als je ze op AF hebt staan. Je kunt dat aan de lens zien doordat er een schakelaar 'M/A - M' op zit. Dat geldt natuurlijk alleen voor AF-S lensen, want op gewone AF lenzen zit zo'n schakelaar niet. Op gewone AF lenzen blokkeert de AF ring als je de camera op autofocus zet. Maar dat is niet direct interessant voor jou, want die lenzen doen geen AF op jouw D40.
Wat andere merken betreft?
Mijn Sigma 300-800 HSM kan bijgesteld worden op AF (zit trouwens geen AF schakelaar op die lens), voor mijn Sigma 70-200 HSM geldt hetzelfde, maar ik kan natuurlijk niks zeggen over andere Sigma's.

Als ik op de Nikon site (of elders) productfoto's van de 18-200 en de 55-200 bekijk, dan zie ik op de 55-200 een 'A - M' schakelaar zitten (net als bij de 18-55)en op de 18-200 een 'M/A - M', dus ik veronderstel (heel stellig) dat de 18-200 bijgesteld kan worden en de 55-200 niet.

Waarom Nikon dat onderscheid heeft? Iedere extra functie kost geld, dus ik kan mij voorstellen dat ze die extra functie niet in de allergoedkoopste lenzen hebben ingebouwd. Is voor Sigma misschien ook wel zo, weet ik niet. En bij Canon ga ik dat natuurlijk al helemaal niet weten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

hupke

Bericht door hupke » ma nov 19 2007 1:57 pm

Hoi Pim,

Roelof heeft gelijk, de 18-200 kan op AF inderdaad handmatig bijgesteld worden, de 55-200VR niet. Ik heb de laatst genoemde, heb ernstig zitten dubben tussen een 18-200VR en daarmee de Kit-lens 18-55 te laten vervallen.
Voordeel echter van die 18-55 vind ik de kortste scherpstelafstand.
En ik denk niet zo heel vaak gebruik te maken van de lange brandpuntsafstanden en de 18-200VR is wel een hele klomp glas om mee te zeulen. Kost bovendien ook nog wel wat...
De 55-200VR is voor mij een goede aanvulling op de 18-55..

marx

Bericht door marx » ma nov 19 2007 2:06 pm

Ik kan je een boel vertellen over canon en hen lenzen gezien ik recent over ben gestapt van een 30d met lenzen naar een d80 met lenzen en straks hopelijk de d300 :)

Anyway, de canons bieden de mogelijk om AF te corrigeren, maar dit kan met nikonlenzen zoals al genoemd.

Verder is de AF van de camera meestal al zo goed dat het bijna nooit meer nodig is.

Je kunt je daarom afvragen of je het nodig hebt.
Sigma heeft dit niet, een aantal EX series heeft een push/pull clutch en de tamron 28-75 F2.8 of de 17-50F2.8 hebben dit ook niet.

tokina volgens mij weer wel maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » wo jan 16 2008 10:33 am

Tokina heeft inderdaad ook zo'n push/pull clutch. Ik vind dat eigenlijk best wel handig werken.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 16 2008 11:27 am

Sigma's HSM lenzen kunnen dit ook. Mijn 100-300 f4 kan het in ieder geval, en Roelof's 300-800 en 70-200 dus ook. Wat marx dan ook wil zeggen over Sigma begrijp ik niet helemaal...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jan 16 2008 11:53 am

klopt als een bus patrick......is mij ook niet helemaal duidelijk.
en de AF kan dan wel goed zijn dat je zegt van: ik heb deze niet meer nodig.
ik vind dit niet echt opgaan want soms wil je net iets out of focus hebben en dan is een override toch wel handig.

Arend

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo jan 16 2008 3:33 pm

Niet alle Sigma's kunnen het, alleen de HSM lenzen. Maar op het ogenblik maakt dat niks uit, want de HSM lenzen kunnen het wel en dat zijn momenteel de enige AF lenzen van Sigma voor een D40.
Binnenkort heeft Sigma een 'niet HSM wel AF op de D40 lens' en die zal het misschien wel niet doen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”