D300 tips en trucs

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D300 tips en trucs

Bericht door Jur » ma dec 24 2007 11:38 am

Na een paar weken met de D300 te hebben gewerkt, heb ik een aantal instellingen gevonden die voor mij het werken met deze geweldige camera nog verder hebben verbeterd. Wellicht dat andere D300 gebruikers daar hun voordeel mee kunnen doen.

Graag nodig ik andere D300 gebruikers uit om hun eigen tips toe te voegen. :)

Tip 1 Persoonlijke instelling f1
Selecteer Weergavestand / Histogrammen weergeven

Sommige gebruikers vinden de histogrammen in de weergavestand wat aan de kleine kant. Door bovenstaande instelling te kiezen wordt met een druk midden op de multiselector een beeldvullend histogram getoond, dat weer verdwijnt na het loslaten van de multi-selector.

Tip 2 Beeldinstellingen modificeren
Modificeer alle standaard Beeldinstellingen door de Helderheid op -1 te zetten.

Bij de normale stand van Helderheid (0) lijkt het vaak, vooral bij donkere onderwerpen, dat de camera de neiging heeft tot overbelichten. Veel D300 gebruikers passen daarom een EV correctie van -0.3 of -0.7 toe. Bij nadere beschouwing bleek mij dat dit verschijnsel vooral bij overwegend donkere onderwerpen optreedt, maar dat het feitelijk geen problemen opleverde voor de hoge lichten (geen "blown-outs"). In bijvoorbeeld Capture NX is e.e.a. derhalve ook goed te corrigeren.
Indien de Helderheid in de beeldinstellingen op -1 wordt gezet, verschuift het gamma wat meer naar de donkere kant, terwijl de hoge lichten intact blijven. Resultaat: veel minder nabewerking nodig en derhalve ook interessant voor JPEG gebruikers. Voor veel onderwerpen blijkt dat het tevens verlagen van het contrast (-1 of -2) ook een positieve invloed heeft op eventueel noodzakelijke nabewerkingen.

Tip 3 Persoonlijke instelling f7
Selecteer Menu's en Weergave [Aan]

Bij deze instelling kunnen in de weergavestand de beelden worden geselecteerd met de hoofdinstelschijf en kan de secundaire instelschijf worden gebruikt om aanvullende foto-informatie weer te geven. Dit werkt voor sommige gebruikers plezieriger dan het gebruik van de multi-selector.
Jur

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di jan 15 2008 3:19 pm

Jur, ik geef deze even een schopje omdat ik dit een aardig onderwerp vind. Hopelijk reageren andere D-300 gebruikers met hun ervaringen.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 15 2008 3:22 pm

Op de site van NIKON kan je 3 instellingen downloaden van de D2Xs:
Windows
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op di jan 15 2008 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di jan 15 2008 3:28 pm

De forum software is niet zo dol op lange url's met php? erin.

Bij http://notlong.com/ kan je een kortere url maken van die lange links.
Bijvoorbeeld de eerste link:
http://d2x-picture-control-voor-de-d300.notlong.com/

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 15 2008 3:54 pm

aangepast :D bedankt remoss

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di jan 15 2008 5:03 pm

Opgezetfan schreef:Op de site van NIKON kan je 3 instellingen downloaden van de D2Xs:
Windows
En voor de Mac:
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=23595

(bij plaatsen van links naar de Nikon support site kan je alles achter het faqid-nummer weglaten, zijn ze ook een stuk korter)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jan 15 2008 6:30 pm

voor degene die wat last hebben met de witbalans kan liveview soms een uitkomst bieden.

op het scherm is gelijk te zien wat de ingestelde witbalans doet...

zomaar even een tipje ....

Licaga

Bericht door Licaga » di jan 15 2008 8:51 pm

kaart formateren met snel toetsen D300
druk tegelijk op knop prullebak en de knop mode tot dat je for ziet blinken.
druk dan nog eens op de zelfde cominatie en de kaart is leeg.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: D300 tips en trucs

Bericht door Veneboer » za jan 19 2008 9:40 pm

Jur schreef:
Tip 2 Beeldinstellingen modificeren
Modificeer alle standaard Beeldinstellingen door de Helderheid op -1 te zetten.
Ben hier nieuw en zoals ik lees is er nog veel te leren.

Bovenstaande tip is geweldig! Vanmiddag heb ik een serie foto's geschoten met de helderheid op 0 (i.c.m. de belichtingscorrectie) en op -1 en ik ben helemaal gelukkig! "k zal morgen proberen een paar van de foto's online te zetten om het verschil te laten zien.

Heb na veel experimenteren ook nog de volgende wijzigingen standaard aan staan in JPG mode: Verscherping 6 en verzadiging +1. Foto's hoeven (naar mijn smaak uiteraard) veel minder nabewerkt worden.

Mijn tip: De draadloze ontspanner gebruikte ik (met mijn "oude" D80) voornamelijk voor nachtfotografie om bewegingsonscherpte (i.c.m. statief) te voorkomen. Met de D300 zit ik weer aan een kabeltje vast (de draadloze ontspanner van de D80 werkt niet op de D300) maar ik kwam er achter dat je de tijd van de zelfontspanner kunt verkorten naar 2 seconden. Dat werkt voor mij ideaal met een statief en scheelt weer iets meenemen.

Aryam

D300 Commander mode: ingebouwde flits kan uit!

Bericht door Aryam » zo jan 20 2008 1:34 pm

Had een D70 en heb nu een D300. Werkte graag met de Commander mode om de SB600 op afstand (links of rechts van het onderwerp) te laten flitsen. De ingebouwde flits triggert dan de SB600. Grote bezwaar: de ingebouwde flits flitst op de D70 altijd mee, waardoor je het onderwerp altijd ook frontaal belicht waardoor het heel moeilijk wordt om halfschaduw portretten te maken. Gisteren na veel klooien met handmatige instellingen (dus niet in Commander mode) op de D300 toch zo'n zelfportret weten te fabriceren (ingebouwde flits uit, kamer verduisteren, sluitertijd van 10 seconden, flits vanuit de hand bedienen), kwam ik er vanochtend achter dat je op de D300 simpelweg in Commander mode de ingebouwde flits uit kunt zetten zodat-ie alleen de voorflitsen geeft om de SB600 te triggeren, maar zelf niet flitst tijdens de feitelijke opname. Perfect! Enneh, lezen dus die handleiding :D (p. 294)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo jan 20 2008 3:27 pm

Uhm, hij flitst wel op zichtbaar op de foto alleen heel zwak, als je dat niet wilt moet je een SU-800 kopen :)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jan 20 2008 4:01 pm

Opgezetfan schreef:Uhm, hij flitst wel op zichtbaar op de foto alleen heel zwak, als je dat niet wilt moet je een SU-800 kopen :)
Of een SG-31R infraroodfilter voor de ingebouwde flitser kopen. (ongeveer € 10,-)

[align=center]Afbeelding[/align]
Jur

Aryam

Bericht door Aryam » zo jan 20 2008 5:20 pm

Bedankt voor de goeie tip, Opgezetfan, en de goedkope tip, Jur :wink:

Marco

Bericht door Marco » zo jan 20 2008 5:32 pm

Jur schreef: Of een SG-31R infraroodfilter voor de ingebouwde flitser kopen. (ongeveer € 10,-)
Waar te koop voor 10,00 ?
Ik meende dat dat stukje plastic rond 30,00 kostte en bijna niet te krijgen was...

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: D300 tips en trucs

Bericht door Veneboer » zo jan 20 2008 9:05 pm

Jur schreef:
Bij de normale stand van Helderheid (0) lijkt het vaak, vooral bij donkere onderwerpen, dat de camera de neiging heeft tot overbelichten. Veel D300 gebruikers passen daarom een EV correctie van -0.3 of -0.7 toe. Bij nadere beschouwing bleek mij dat dit verschijnsel vooral bij overwegend donkere onderwerpen optreedt, maar dat het feitelijk geen problemen opleverde voor de hoge lichten (geen "blown-outs"). In bijvoorbeeld Capture NX is e.e.a. derhalve ook goed te corrigeren.
Indien de Helderheid in de beeldinstellingen op -1 wordt gezet, verschuift het gamma wat meer naar de donkere kant, terwijl de hoge lichten intact blijven. Resultaat: veel minder nabewerking nodig en derhalve ook interessant voor JPEG gebruikers. Voor veel onderwerpen blijkt dat het tevens verlagen van het contrast (-1 of -2) ook een positieve invloed heeft op eventueel noodzakelijke nabewerkingen.
Bovenstaande tip in de praktijk: (verwacht geen hoogstandjes; heb mijn dochter vanmorgen op de foto gezet terwijl ze aan het spelen was met de wii)

Op deze link kun je de foto's in origineel formaat + de instellingen vinden.

Afbeelding Afbeelding

Nogmaals bedankt voor de tip!

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”