Vraagje over scherpstelling

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ko

Vraagje over scherpstelling

Bericht door Ko » zo jan 20 2008 7:39 am

Ik heb een klein vraagje over scherpstelling.
ik ben een beetje aan het tobben geweest in mijn 'studio' aka keuken met een vel papier tegern de muur geplakt.
Maar voor mijn gevoel ogen de gemaakte foto's niet echt scherp.
Ik heb vanaf een statiefje geschoten en heb het scherpstellen op handmatig gezet. Maar vanaf dan wordt het voor mij gokken.
Misschien dat iemand mij kant vertellen hoe hij of zij dit aan zou pakken.
Ik moet er wel bij zeggen dat de helm niet hoogglans is afgelakt iit het vizier die wel volledig glimt. Vandaar dat het misschien nog wolliger oogt.
Zelfs zo erg dat je mij, het statief en de keuker er in terug kunt vinden.Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Frederix

Re: Vraagje over scherpstelling

Bericht door Frederix » zo jan 20 2008 8:55 am

Ko schreef:Ik heb een klein vraagje over scherpstelling.
ik ben een beetje aan het tobben geweest in mijn 'studio' aka keuken met een vel papier tegern de muur geplakt.
Maar voor mijn gevoel ogen de gemaakte foto's niet echt scherp.
Ik heb vanaf een statiefje geschoten en heb het scherpstellen op handmatig gezet. Maar vanaf dan wordt het voor mij gokken.
Misschien dat iemand mij kant vertellen hoe hij of zij dit aan zou pakken.
Ik moet er wel bij zeggen dat de helm niet hoogglans is afgelakt iit het vizier die wel volledig glimt. Vandaar dat het misschien nog wolliger oogt.
Zelfs zo erg dat je mij, het statief en de keuker er in terug kunt vinden.Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
De bovenste foto is denk ik niet helemaal scherp, de onderste zo te zien wel.

Door de witte achtergrond is de foto onderbelicht geworden. De witte achtergrond zorgt ervoor dat de belichting te kort wordt (tenzij je met spotmeting op de helm lichtmeet). Dit kun je compenseren door bv ½ to 1 stop over te belichten.

Ik heb deze foto's in PS wat opgehaald (lichter gemaakt en verscherpt) Ook heb ik de foto's verkleind tot 800 pixels breed zodat de foto's in de lay-out van het forum passen.

Afbeelding

Afbeelding

Als je ze niet goed vindt haal ik ze weer weg.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jan 20 2008 9:02 am

Neem aan dat het de bedoeling is dat de gehele helm scherp wordt afgebeeld?

Objectief bv een 85 mm, net als bij portret, vertekeningsvrij.

Manueel scherpstellen (AF kan ook) door op de helm, bij het begin van het vizier een stukje krant te plakken. Daar op scherp stellen, kijk in je zoeker naar het scherpstel rondje. Dan de AF uit en de helm kaderen zoals je wilt. De afstand niet meer veranderen. Stukje krant weer verwijderen.

Opnamen maken met meerdere diafragma's. Denk dat met f8 al heel veel scherp is.

Met het stukje krant, kun je goed zien waar je scherp stelt. Het is maar een hulpmiddel.

Op de meeste camera's zit ook nog wel een scherpte diepte knop. Indrukken en je ziet waar het scherp is, maar in je zoeker is dat slecht te beoordelen.

Belicht (flits) je eindeloze horizon ook van onderen, je hebt dan geen schaduwen op het papier.

gebruik dezelfde lichtbron voor alle opnamen. Foto 1 is warm, foto 2 is blauw, met kreukels _hé, die zijn dus wel scherp.

Geen statief en andere reflecties: neem een licht-tent
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma jan 21 2008 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko

Bericht door Ko » zo jan 20 2008 9:58 am

@ frederix, de orriginele foto's zijn in RAW geschoten. het onderbelichte komt dus denk ik door mijn onsuccur bewerking.Ook heb ik met spotmeting gewerkt. Dit was overigens meer toeval omdat de camera zo nog ingesteld stond van een vorrige keer.
Ik moet zeggen dat je bovense aanpassing en redelijke verbetering is trouwens.

@ hans.
De bedoeling was inderdaad om de hele helm scherp te krijgen.

Dat zijn tips waar ik wat mee kan, bedankt hiervoor. Zeker dat stukje krant is handig.
De belichting, hmm Ik heb het met deze foto's alleen gedaan met een 6 tal halogeen spotjes die toch al in de keuken hingen. Dit bij gebrek aan een externe flitser.

De belichting is overal gelijk trouwens. Het verschil van tinten komt door verschillende camerainstellingen (is ben immers nog zoekende) en een belabberde nabewerking.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”