Wie weet hoe ik de groene veeg weg kan krijgen?
Hoi Mike, deze bewerking vind ik niet echt een verbetering. Het portret is nu te licht, ik vind de wat donkerder versie beter bij de kop . . sorry het hoofd passen.mikemix schreef:Hmmm, in PS oogt ie beter dan wat ik nu zie...

In PS lijkt hij beter dan op het scherm, zelfs als je het bestand converteert naar sRGB.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat sRGB maken deed ik eigenlijk nooit. resultaat: erg saaien foto's op het internet...mikemix schreef:Beeld was overigens al S-RGB.

De wijsheid vind ik enorm sprekend. Die man is echt een fenomeen in de schaakwereld. En dat ik 'm gewoon vanuit de zaal (beter: in de tent) zo op de foto kan zetten maakte me eigenlijk best een beetje trots. Lang leve de Sigma 100-300 f4!mikemix schreef:Vind het wel een gaaf portret, dit hoofd verwacht je ook van een schaker op de één of andere manier.

Binnenkort zet ik een klein setje schaakdino's neer. Echt veel heb ik er niet geschoten: toen deze heren er waren, en dat was eigenlijk maar heel even, toen was het een enorm gedrang van fotografen en filmcameraploegen. Af en toe viel er een gat in de haag, en voila: deze geschoten!
Meer info over deze oude knakkers:
http://www.coruschess.com/participants. ... 08&group=4
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Nou, ik heb een eigen vlekloze versie. Ik heb wat met lagen gestoeid. Eentje om het groene eruit te halen (saturatie verlagen), en eentje om de lichte vlek die dan overblijft zo veel mogelijk weg te werken. Echt handig zal ik er wel nooit in worden, maar hieronder mijn versie.

Ik heb toch nog steeds het idee dat er een lichte veeg in zit. Hoe krijg ik die weg? Iets met burn and dodge of zo? Iemand?

Ik heb toch nog steeds het idee dat er een lichte veeg in zit. Hoe krijg ik die weg? Iets met burn and dodge of zo? Iemand?

Zoals ik die vlek ook heb weggekregen. Gebied selecteren met veelhoek en een bepaalde doezelaar en dan met curves het geselecteerde gebied ietsje donkerder maken.PatrickP schreef:Nou, ik heb een eigen vlekloze versie. Ik heb wat met lagen gestoeid. Eentje om het groene eruit te halen (saturatie verlagen), en eentje om de lichte vlek die dan overblijft zo veel mogelijk weg te werken. Echt handig zal ik er wel nooit in worden, maar hieronder mijn versie.
Ik heb toch nog steeds het idee dat er een lichte veeg in zit. Hoe krijg ik die weg? Iets met burn and dodge of zo? Iemand?![]()

- Onno
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb in Capture NX wat gerommeld om te kijken of je zoiets ook zonder Photoshop kan oplossen. En dat kan... tot op zekere hoogte.
Ik heb het witpunt ingesteld op het overhemd voor de kleurbalans. Daarna met de lasso-tool de groene waas geselecteerd en deze met 'Photo Effects' naar zwart/wit geconverteerd. Daarna met color control points wat gerommeld om het voorheen groene maar nu lichtere gebied wat donkerder te maken en het gebied eromheen neutraal te houden.
Dit alles is ongeveer 5 minuutjes.
Het vraagt nog wel wat tweaking denk ik om het groene gebied volledig te neutraliseren maar daar is de hires NEF versie toch wel voor nodig.

Ik heb het witpunt ingesteld op het overhemd voor de kleurbalans. Daarna met de lasso-tool de groene waas geselecteerd en deze met 'Photo Effects' naar zwart/wit geconverteerd. Daarna met color control points wat gerommeld om het voorheen groene maar nu lichtere gebied wat donkerder te maken en het gebied eromheen neutraal te houden.
Dit alles is ongeveer 5 minuutjes.
Het vraagt nog wel wat tweaking denk ik om het groene gebied volledig te neutraliseren maar daar is de hires NEF versie toch wel voor nodig.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Kijk, ook een Capture NX-er die een poging waagt. Leuk!onno schreef:Ik heb in Capture NX wat gerommeld om te kijken of je zoiets ook zonder Photoshop kan oplossen. En dat kan... tot op zekere hoogte.
Ziet er prima uit. De veeg is vrijwel niet meer te zien; als ik iets naar boven ga en boven een bepaalde kijkhoek kom, dan zie ik dat net iets lichter is, maar als ik het niet zou weten dat er wat was, dan zou ik het niet opgemerkt hebben!
Hij lijkt hier op mijn niet gecalibreerde scherm wat aan de paarse kant te zijn. Zou dat kunnen kloppen? Hij is in ieder geval anders van kleur dan alle andere foto's hier gepost. Minder warm vooral.onno schreef:Het vraagt nog wel wat tweaking denk ik om het groene gebied volledig te neutraliseren maar daar is de hires NEF versie toch wel voor nodig.