Battle of the Full Frames

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Battle of the Full Frames

Bericht door a90 » zo jan 20 2008 10:55 pm

Jawel dames en heren hierbij dan de aankondiging van de Battle of the Full Frames. Oftewel

FX versus FF
Analoog versus Digitaal
Chemisch versus bits en bytes
Oud versus nieuw
ISO versus ASA
Doka versus PC
Beter tegen best of best tegen beter :shock: Wie zal het zeggen !

Het is mijn idee om te proberen een beperkte test te doen met een FX camera versus een film camera waarbij vooraf is nagedacht over wat er getest moet worden, wat voor onderwerpen, belichting etc. Nu een D3 is snel gevonden en een F100 ook, hier en daar zwerven nog wat ojectieven dus dat lukt ook wel :mrgreen: maar een knappe dia film en ontwikkeling + scannen is andere koek.

Zoals E. M. de Klerk voorstelde is een mogelijke dia film de Kodak Elite Chrome 100 en 200 met de voorkeur voor de 200. ZIjn er ook nog andere merken ? of laat ik het anders stellen, wat is de beste diafilm beschikbaar op 35mm waarmee we een kritische vergelijking kunnen maken ? En daarnaast, is het handig om de ontwikkelde dia's zelf in te scannen of zullen we het rolletje laten ontwikkelen en laten scannen bij een vaklab ?

Dan de compositie, belichting, testobjecten etc. Ik wil voorstellen dat we proberen via deze draad gezamelijk te komen tot een leuke mix van te testen objecten en instellingen. Waar we eventueel niet uit kunnen komen daar zal ik een beslissing nemen.

Het uiteindelijke doel is naar mijn idee 2 ledig. A. is het mogelijk om deze 2 totaal verschillende technieken uberhaupt te vergelijken en zo ja B. Is het mogelijk om dan een beter aan te wijzen en dan op welke vlakken en wat vinden wij dan wel niet beter.

Kortom genoeg stof om een hele lange discussie over te voeren en dat komt goed uit wat het is nog lang geen lente :) Ik zou zeggen: laat uw mening en inbreng hieronder weten. Op een nader te bepalen tijdstip zal de test plaatsvinden en zullen de testresulaten worden getoond.

:)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » zo jan 20 2008 11:14 pm

Ik vind het een gaaf idee! Ik ben je man.

:D
Tegelijkertijd tijd denk ik moet je spreken over een beperkte test? Waarom gooien wij niet naast een D3 en een F100 ook een F5, een F6, een D200m en een D300 in de strijd? Beperk je niet tot 1 objectief, maar ga uit van 3 of 4 topobjectieven?
Ga voor ISO en ASA, het grootste diafragma.... en misschien komen er nog wel een paar ideen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma jan 21 2008 12:18 am

Goed initiatief a90.
Maar zoals je ziet bestaat het risico dat dit héél veel werk gaat opleveren.

Vraag 1) WAT willen we beantwoorden, resp onderzoeken.
Vraag 2) HOE gaan we dat doen.
(ik heb het maar gemakshalve over WE....)

Daar ga ik maar een nachtje over slapen.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Battle of the Full Frames

Bericht door remoss » ma jan 21 2008 12:24 am

a90 schreef: Het uiteindelijke doel is naar mijn idee 2 ledig. A. is het mogelijk om deze 2 totaal verschillende technieken uberhaupt te vergelijken en zo ja B. Is het mogelijk om dan een beter aan te wijzen en dan op welke vlakken en wat vinden wij dan wel niet beter.
:)
Om A te bereiken zal niet zo moeilijk zal zijn. Gewoon genoeg bereidwilligheid van een aantal mensen om de juiste spullen bij elkaar te brengen en platen te schieten. En dan van hetzelfde onderwerp onder dezelfde omstandigheden, op dezelfde manier, enz (voor zover mogelijk).

B is lastiger. Je krijgt onheroepelijk te maken met subjectieve menigen waar van ik kan voorspellen dat je daar slecht uit zal komen.

Maar desalnietemin een uitdagend project ;)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma jan 21 2008 2:05 pm

Hmm, 121 keer bekeken en maar 3 reacties......
Misschien toch een te groot project?

3 body's (analoog, DX en FX)
3 vaste objectieven en 3 zoom
Dat maakt 18 testopnamen

Dan op 3 diafragma's (groot middel klein)
Maakt 54 opnamen.

2 ASA's / ISO's in verband met korrel/ruis beoordeling
Zitten we op 108 testopnamen.

En dan voor digitaal één reeks zonder nabewerking en één mèt?

Ik denk a 90 dat je beter de uitstekende test die je hebt gedaan met de D3 eerst kunt uitbreiden naar analoog, dus met de F100
En dan komen de vervolgvragen vanzelf wel.

En in de tussentijd dat ik dit schrijf, weer 6 keer bekeken....

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma jan 21 2008 2:17 pm

Als ik mee kan/mag doen, hou ik me graag beschikbaar! Lijkt me bere-interessant!
Aantal objectieven moet de gehele lijn van Nikon dekken, dus van groothoek tot - liefst - minstens 400mm.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jan 21 2008 2:20 pm

Misschien een idee om dit te doen op locatie, een soort van meeting ervan maken, zodat we ook van elkaar objectieven en camera's kunnen proberen/ gebruiken :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » ma jan 21 2008 2:39 pm

Hmmm 216 pics vraagt inderdaad om een meeting

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma jan 21 2008 2:43 pm

Ergens omgeving Utrecht/'t Gooi?
Is redelijk centraal.
Nu nog een beetje aardig weer. Is het leuker vergelijken.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jan 21 2008 2:51 pm

Ik had initieel DX niet meegenomen omdat ik die eenvoudigweg niet meer heb. Bovendien was mijn opzet "Battle of the Full Frames" bedoelt om, juist ja full frames te vergelijken :)

Maar laten we vooral niets uitsluiten. Wat mij betreft doen we er een D300 / D2x camera bij om zo een FF - FX - DX vergelijking van te maken. Hoe meer zielen hoe meer vreugd zeg maar.

Wat Opgezetfan voorstelt vind ik ook wel een leuk idee. Behalve alleen de vergelijking uitvoeren eens van de gelegenheid gebruikmaken om wat spulletjes over en weer te testen. We hebben dan immers toch alles bij elkaar. Een locatie in Hoofddorp kan ik aanbieden met ruimte voldoende.

Ik zal vanavond eens nadenken over een eerste opzet van de test. En als iemand nog een goede diaflim kan adviseren dan hoor ik het ook graag.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » ma jan 21 2008 5:11 pm

Haak ook even aan :?

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma jan 21 2008 6:20 pm

Pas op dat het niet te groot wordt. Straks gaat er ook nog een Canon mee doen, of een grootformaat analoog. En vier vragen tegelijk willen beantwoorden, is een zekere weg naar de mislukking.
Dus ik zou zeggen: ga voor FF vs FX, of voor FX vs DX.
En als het om smaak gaat, dan is een of andere vorm van blind testen door deskundigen altijd een vermakelijke confrontatie. Reputaties sneuvelen en leedvermaak tiert welig. Denk aan wijnproeverijen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jan 21 2008 8:54 pm

Ik ben bezig met de dia film selectie. Nu denk ik aan het volgende. Is dit wat ?

Voor de Iso 100 dacht ik aan deze

Afbeelding

Iso 400

Afbeelding

Onhandige is dat de D3 in principe geen ISO 100 kent maar dat de ISO 200 stand wel te verlagen is tot 100.

Reden voor deze keuze is dat ze te koop zijn per rolletje van 12 opnames. Veel verpakkingen gaan tegenwoordig per 36 en per 5 tegelijk.

Laat even weten of dit een goede keuze is svp. van dia films heb ik geen moer verstand :)

GdP

Bericht door GdP » ma jan 21 2008 9:11 pm

Michael ik ken deze films niet, maar wel die van Kodak. En die zijn super!

http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier. ... cale=nl_BE

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jan 21 2008 9:18 pm

Ok, ik ben flex :) 2 x Kodak kan ik niet negeren alleen ik kan geen 400 ASA vinden ?

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”