Emiel, missschien dom van me maar wat bedoel je met wegschrijven over het origineel?
Foto openen, bewerken en dan weer opslaan en afsluiten?
Tammo
Wat is er met mijn foto's gebeurd?
ja, maar ik heb nu even origineel en de 'foute' naast elkaar gezet en uitvergroot en de compressie kwaliteit is identiek. Wat er wel aan de hand is, is dat de blokken in de lucht ook in het origineel zitten. Als je het origineel donkerder maakt krijg je die blokken ook te zien. En als je dan de RGB afzonderlijk verschuift dan kun je precies het plaatje krijgen van de foute.
Maw: hij is bewerkt en weer opgeslagen onder dezelfde naam, precies zoals 50 mm beschreef op de vorige pagina.
ajuus
emiel
Maw: hij is bewerkt en weer opgeslagen onder dezelfde naam, precies zoals 50 mm beschreef op de vorige pagina.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Zucht, ik zal denk ik toch maar eens aan een cursus fotobewerking beginnen.
Mij lukt het niet die foute lucht in de "goede"foto te voorschijn te halen.
Toch dan ook nog maar een andere vraag: Men beveelt het opslaan in tiff aan . Dan verandert het bestand naar b.v. 55mb. Wat gebeurt er precies?
En is mijn HD dan zo voL?
Om even een traject aan te geven:
Foto in Raw+ jpeg. Welke dan naar tiff?
Raw naar tiff, tiff bewerken? opslaan na bewerking als JPEG?
Wat gebeurt er in de verschillende fases met de grootte van het bestand?
Tammo

Mij lukt het niet die foute lucht in de "goede"foto te voorschijn te halen.
Toch dan ook nog maar een andere vraag: Men beveelt het opslaan in tiff aan . Dan verandert het bestand naar b.v. 55mb. Wat gebeurt er precies?
En is mijn HD dan zo voL?
Om even een traject aan te geven:
Foto in Raw+ jpeg. Welke dan naar tiff?
Raw naar tiff, tiff bewerken? opslaan na bewerking als JPEG?
Wat gebeurt er in de verschillende fases met de grootte van het bestand?
Tammo
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiff
Als je RAW+jpg schiet gebruik je de jpg om even snel te kijken hoe het plaatje eruit. Bewerkingen voer je uit op de RAW en dan zul je begrijpen dat de jpg al snel niet meer lijkt op de bewerkte foto.
Tiff is inderdaad een harde schijf vuller en vertraagt het verwerkingsproces omdat die 55MB wel elke keer weer opgehaald en geschreven moet worden. Persoonlijk doe ik weinig met tiff.
Ik kan je alleen maar vertellen hoe mijn 'workflow' eruit ziet:
- schieten in RAW
- verplaatsen naar de harde schijf en eventueel snel kijken met ViewNX
- importeren in Lightroom, kost even tijd
- bewerken tot ik een ons weeg. De bewerkingen worden separaat bewaard van de RAW, die blijft dus origineel, een groot voordeel. Bewerkingen kun je ook altijd weer ongedaan maken.
- eventuele bewerkingen in photoshop worden via een tiff gedaan waarin de bewerkingen vanuit lightroom wel zitten. Hier zijn overigens meer opties mogelijk.
- foto's bekijken dus ook altijd vanuit lightroom.
- foto's voor op het web worden geexporteerd naar jpg waarbij uiteraard alle bewerkingen en RAW bestand blijven zoals ze zijn.
ajuus
emiel
Als je RAW+jpg schiet gebruik je de jpg om even snel te kijken hoe het plaatje eruit. Bewerkingen voer je uit op de RAW en dan zul je begrijpen dat de jpg al snel niet meer lijkt op de bewerkte foto.
Tiff is inderdaad een harde schijf vuller en vertraagt het verwerkingsproces omdat die 55MB wel elke keer weer opgehaald en geschreven moet worden. Persoonlijk doe ik weinig met tiff.
Ik kan je alleen maar vertellen hoe mijn 'workflow' eruit ziet:
- schieten in RAW
- verplaatsen naar de harde schijf en eventueel snel kijken met ViewNX
- importeren in Lightroom, kost even tijd
- bewerken tot ik een ons weeg. De bewerkingen worden separaat bewaard van de RAW, die blijft dus origineel, een groot voordeel. Bewerkingen kun je ook altijd weer ongedaan maken.
- eventuele bewerkingen in photoshop worden via een tiff gedaan waarin de bewerkingen vanuit lightroom wel zitten. Hier zijn overigens meer opties mogelijk.
- foto's bekijken dus ook altijd vanuit lightroom.
- foto's voor op het web worden geexporteerd naar jpg waarbij uiteraard alle bewerkingen en RAW bestand blijven zoals ze zijn.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je bedoelt: "RAW" van Elzenga J & Elzenga J.W?
Paperback | 160 Pagina's | Pearson Education
ISBN10: 9043014702 | ISBN13: 9789043014700
Kost bij BOL € 19,95
Beschrijving:
Met de komst van Adobe CS3 schrijft Johan Elzenga een nieuwe editie van zijn boek RAW. Zowel beginnende als gevorderde digitale fotografen leren werken met dit digitale negatief. Johan Elzenga is hoofdredacteur van het blad Digitaal Beeld. Hij fotografeert al meer dan 30 jaar en is enkele jaren geleden volledig overgestapt op digitale fotografie.
Groet, Cees
Paperback | 160 Pagina's | Pearson Education
ISBN10: 9043014702 | ISBN13: 9789043014700
Kost bij BOL € 19,95
Beschrijving:
Met de komst van Adobe CS3 schrijft Johan Elzenga een nieuwe editie van zijn boek RAW. Zowel beginnende als gevorderde digitale fotografen leren werken met dit digitale negatief. Johan Elzenga is hoofdredacteur van het blad Digitaal Beeld. Hij fotografeert al meer dan 30 jaar en is enkele jaren geleden volledig overgestapt op digitale fotografie.
Groet, Cees

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning