Omzetten van 4:3 naar 3:2 formaat

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Perry Timmers

Omzetten van 4:3 naar 3:2 formaat

Bericht door Perry Timmers » ma jan 21 2008 8:34 am

Is er iemand die mij een tip kan geven hoe ik het 4:3 formaat van mijn vriendin kan omzetten naar een 3:2 formaat.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma jan 21 2008 8:39 am

Vriendinnen hebben altijd 3 maten. :shock:

Maar, serieus:
Je hebt het over het maken van een beelduitsnede.
Dat kan in veel bewerkingsprogramma's Vaste verhoudingen of een eigen gemaakte beelduitsnede.
Capture NX, Photoshop etc etc.
Met welk programma werk je?
Laatst gewijzigd door Marten op ma jan 21 2008 9:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » ma jan 21 2008 9:43 am

:lol: Uitsnede maken van mijn vriendin om betere maten te krijgen??? :D :D

ik werk met photoshop en weet dat het simpel gaat met Picture Manager van Microsoft Office. Maar er is geen simpele truck, ja dat is haar c..... camera vernietigen en ook een nikon geven natuurlijk :lol:

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jvdheuvel » ma jan 21 2008 4:51 pm

Is er geen mogelijkheid om dat automatisch te laten verlopen? Wellicht via een macro die kan worden toegepast op de hele folder?
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jan 21 2008 5:33 pm

In Photoshop zou je bijvoorbeeld een Action kunnen maken. Stel dat de originelen 2400 x 1800 pixels groot zijn, zou de action er zo uit kunnen zien:

1. Laad een origineel.
2. Start action en geef deze een naam: bijvoorbeeld Crop 32
3. Select / All
4. Edit / Copy
5. File / New en voeg voor de afmetingen in 2400 x 1600 pixels
6. Paste
7. Stop Action

Voor elke foto moet je deze eerst wel laden en vervolgens de action Crop 32 starten.

Bovenstaande is voor de Engelse uitvoering van PS. Voor de Nederlandse versie moet je uiteraard de overeenkomstige commando's gebruiken. Nadeel van deze action kan zijn dat er een nieuwe file wordt aangemaakt, die van een naam moet worden voorzien. Waarschijnlijk zijn er ook handiger oplossingen te bedenken, maar misschien heb je hier al wat aan.
Jur

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma jan 21 2008 5:49 pm

iPhoto op de Mac heeft een standaard crop-optie voor de verhouding 3:2 en andere veel gebruikte formaten/verhoudingen.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » ma jan 21 2008 5:54 pm

In de camera al 2:3 instellen als beeldformaat?

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma jan 21 2008 5:59 pm

Als de foto op 4:3 geschoten is, dan is de enige oplossing dat er je er aan de lange zijde een strook afhaalt met behulp van het Crop-tool.
Dat zou je kunnen automatiseren, maar dan heb je geen controle over welk deel er van de foto wordt weggesneden. Bovenkant, onderkant of beide zijden evenveel. Welke optie de voorkeur heeft hangt erg af van de compositie van de foto die er overblijft.
Basisvraag is: waarom zou je dat 4:3 formaat willen wijzigen in 3:2?
De mooiste oplossing zou natuurlijk zijn als de camera van je vrouw ook een 3:2 optie heeft. Maar dat zal wel niet, anders had je de vraag niet gesteld.
Dus mijn oplossing: handmatig in Photoshop of ieder ander bewerkingsprogramma. Als de maten van de crop vooraf kunt ingeven, dan scheelt dat, dat is het per foto alleen even bepalen waar er gesneden gaat worden.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”