wanneer ISO boven 400 gebruiken?
- alfredo
- Forumlid
- Berichten: 994
- Lid geworden op: di sep 26 2006 4:08 pm
- Locatie: Huizen
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Maud het is erg belangrijk dat je weet dat een laag F getal, dus bijv. f 2.8 betekent dat het om een grote lensopening gaat, waardoor er veel licht binnenkomt. Dit zorgt er dan weer voor, dat de sluitertijd korter kan..waardoor de beweging weer bevroren kan worden...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
dank!alfredo schreef:Maud het is erg belangrijk dat je weet dat een laag F getal, dus bijv. f 2.8 betekent dat het om een grote lensopening gaat, waardoor er veel licht binnenkomt. Dit zorgt er dan weer voor, dat de sluitertijd korter kan..waardoor de beweging weer bevroren kan worden...
ik merk dat ik heel veel moet oefenen om dit soort dingen ook te snappen. Maar hoe jullie me helpen vind ik fantastisch..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- alfredo
- Forumlid
- Berichten: 994
- Lid geworden op: di sep 26 2006 4:08 pm
- Locatie: Huizen
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Maud, ik heb alles van internet geleerd... er zijn zoveel sites waar al deze begrippen worden uitgelegd... google doet wonderen, als je de juiste zoekopdracht maar intikt..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zaak is dan weer wel dat de scherptediepte korter wordt, dus bij een grote lensopening (lage f/waarde) wordt een kleiner gebied scherp dan bij een kleine lensopening (hoge f/waarde). Daarom wordt er doorgaans voor portretten een groot diafragma gebruik f/1,4 tot f/4 en voor landschappen een kleiner van f/8 tot f/13 en bij produktfotografie nog kleiner f/14 tot f/22 uiteraard zijn dit richtlijnen en geen regels, want smaken verschillen en elke situatie is weer andersalfredo schreef:Maud het is erg belangrijk dat je weet dat een laag F getal, dus bijv. f 2.8 betekent dat het om een grote lensopening gaat, waardoor er veel licht binnenkomt. Dit zorgt er dan weer voor, dat de sluitertijd korter kan..waardoor de beweging weer bevroren kan worden...

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt wat hier staat maar het is maar een deel van de feitelijkheid. Brantpuntafstand heeft een groot effect op de scherptediepte werking. 50 mm op f2.8 geeft een totaal ander effect dan 300 mm op f 2.8. Daarbij heeft ook nog eens de afstand tot het object waarop je scherp stelt grote invloed. Als ik een foto maak met een 300 mm objectief diafragma 2.8 en ik stel scherp op oneindig dan is alles van voor tot achter scherp. Hoe dat precies uitwerkt kun je hier zien;Opgezetfan schreef:Zaak is dan weer wel dat de scherptediepte korter wordt, dus bij een grote lensopening (lage f/waarde) wordt een kleiner gebied scherp dan bij een kleine lensopening (hoge f/waarde). Daarom wordt er doorgaans voor portretten een groot diafragma gebruik f/1,4 tot f/4 en voor landschappen een kleiner van f/8 tot f/13 en bij produktfotografie nog kleiner f/14 tot f/22 uiteraard zijn dit richtlijnen en geen regels, want smaken verschillen en elke situatie is weer andersalfredo schreef:Maud het is erg belangrijk dat je weet dat een laag F getal, dus bijv. f 2.8 betekent dat het om een grote lensopening gaat, waardoor er veel licht binnenkomt. Dit zorgt er dan weer voor, dat de sluitertijd korter kan..waardoor de beweging weer bevroren kan worden...
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
De vraag ging echter over ruis. En dan blijf ik bij mijn standpunt dat je ruis een positieve invloed moet hebben op de sluitertijd zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de foto of/en je gebruikt het bewust om de esthetische kwaliteit van de foto te vergroten. Andere smaken zijn er naar mijn mening niet.