Keuze 70-200/80-200

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 7:01 pm

Als het zo'n extreme hitte is, dan maakt het na een kwartier ook niet meer uit of dat de lens wit of zwart is. Wit kaatst inderdaad af en zwart 'absorbeerd' (terwijl dat eigenlijk ook niet zo is) warmte, maar dat verschil is alleen merkbaar op vele grotere oppervlakten.

En ik dacht dat die lens bij Nikon wit of zwart altijd even duur zijn geweest, ik heb in de computer i.i.g. nooit een verschil gezien tussen die twe, terwijl ik er toch heel vaak die lens prijzen heb gezien...

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » di aug 15 2006 7:55 pm

Joost Wouters schreef:Als het zo'n extreme hitte is, dan maakt het na een kwartier ook niet meer uit of dat de lens wit of zwart is. Wit kaatst inderdaad af en zwart 'absorbeerd' (terwijl dat eigenlijk ook niet zo is) warmte, maar dat verschil is alleen merkbaar op vele grotere oppervlakten.

En ik dacht dat die lens bij Nikon wit of zwart altijd even duur zijn geweest, ik heb in de computer i.i.g. nooit een verschil gezien tussen die twe, terwijl ik er toch heel vaak die lens prijzen heb gezien...
Er is dus bij foto konijnenberg een verschil geweest. Dit hoeft natuurlijk nog niet te betekenen dat inkoopsprijs verschillend was.

:) En zwart of wit, het maakt dus wel degelijk uit. Het is geen wereldschokkend verschil, maar er is verschil. En als je naar optische perfectie kijkt, komt de witte eerder in beeld.

Zelf zou ik trouwens de zwarte nemen, omdat ik dat mooier vind :)

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Warner » di aug 15 2006 8:09 pm

Iets dat zwart is, kan zijn warmte het beste weer kwijt!
De Bedouinen in de sahara lopen ook altijd in zeer donkere kleding.
Voor objectieven van dergelijke afmetingen speelt de kleur geen enkele werkelijke rol. Alleen als men het in een laboratorium test zal er misschien een klein verschil zijn. Het uitzettingscoëfficiënt van het materiaal waar de lensvatting van is gemaakt en van het glas ligt zo dicht bij elkaar, dat het minime verschil in temperatuur dat er is door het kleurverschil, alleen ver achter de komma een verschil geeft.
Laatst gewijzigd door Warner op di aug 15 2006 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 8:24 pm

Warner schreef:Iets dat zwart is, kan zijn warmte het beste weer kwijt!
Voor objectieven van dergelijke afmetingen speelt de kleur geen enkele werkelijke rol. Alleen als men het in een laboratorium test zal er misschien een klein verschil zijn. Het uitzettingscoëfficiënt van het materiaal waar de lennsvatting van is gemaakt en van het glas ligt zo dicht bij elkaar, dat het minime verschil in temperatuur dat er is door het kleurverschil, alleen ver achter de komma een verschil geeft.
Hulde! :lol:

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » di aug 15 2006 11:08 pm

Warner schreef:Iets dat zwart is, kan zijn warmte het beste weer kwijt!
Voor objectieven van dergelijke afmetingen speelt de kleur geen enkele werkelijke rol. Alleen als men het in een laboratorium test zal er misschien een klein verschil zijn. Het uitzettingscoëfficiënt van het materiaal waar de lensvatting van is gemaakt en van het glas ligt zo dicht bij elkaar, dat het minime verschil in temperatuur dat er is door het kleurverschil, alleen ver achter de komma een verschil geeft.
En daarom heb ik het ook over optische PERFECTIE ;)

De 70-200 f/2.8 VR is namelijk een prof. lens. En er zijn zeker profs waarvoor ook de getallen achter de komma belangrijk zijn ;)

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”