Foto's in zwart-wit???

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo aug 16 2006 5:51 pm

roel schreef:Eigenlijk is het kolder wanneer een digitale camera zwart-wit foto's kan maken. Het is dan namelijk zo dat de camera de kleuren omrekent in grijstinten, zelfde als een Capture of Photoshop dat doen (beter doen?). Er zit maar één sensor in een camera, die primair gericht is op kleurenplaatjes.
Het is enkel handig dat een camera dat kan, wanneer je direct vanuit de camera gaat afdrukken (zonder tussenkomst van een computer).
Zelfde als het kunnen maken van bijvoorbeeld sepia plaatjes. Ook dan is het de camera die de omzetting van kleur doet, zelfde als je zelf met de computer zou doen.
Daar ben ik het niet "helemaal"mee eens. Z\W fotografie vind ik namelijk anders fotograferen dan kleur.
Het is dus niet zo dat een goede kleuren foto omgezet naar grijstinten ook een altijd een goede Z/W foto opleverd en omgekeerd.
Met een Z/W stand op je kamera kun je ahw met een Z/W pet op fotograferen en het voordeel van digitaal, om dus je resultaat direct te kunnen bekijken volledig benutten.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » wo aug 16 2006 11:35 pm

Dat is niet waar Joost. De belichtingsmeter 'denkt' in grijswaarden. De sensor heeft de kleurenpixeltjes en 'denkt' dus in kleur. Waar komen anders die kleurenfoto's vandaan?

groet,

Karel

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 17 2006 9:38 am

Berekenen ;) Zo'n ding doet bijna niets anders dan dat. MAar dan had ik het fout, sorry, ik dacht dat een sensor niet 'slimmer' was dan grijs :P

Ciao!

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » di feb 06 2007 10:38 pm

roel schreef:Eigenlijk is het kolder wanneer een digitale camera zwart-wit foto's kan maken. Het is dan namelijk zo dat de camera de kleuren omrekent in grijstinten, zelfde als een Capture of Photoshop dat doen (beter doen?). Er zit maar één sensor in een camera, die primair gericht is op kleurenplaatjes.
Het is enkel handig dat een camera dat kan, wanneer je direct vanuit de camera gaat afdrukken (zonder tussenkomst van een computer).
Zelfde als het kunnen maken van bijvoorbeeld sepia plaatjes. Ook dan is het de camera die de omzetting van kleur doet, zelfde als je zelf met de computer zou doen.
Ik heb nu het boek HANDBOEK DIGITALE ZWARTWIT FOTOGRAFIE van
Frans Barten nu gelezen en die zegt in dit boek eigenlijk ook, schiet altijd de foto's in kleur, en dan omzetten met met PS zo dat je alle drie RGB kanalen kan bij regelen.

GdP

Bericht door GdP » di feb 06 2007 10:53 pm

reneo57 schreef:
Ik heb nu het boek HANDBOEK DIGITALE ZWARTWIT FOTOGRAFIE van
Frans Barten nu gelezen en die zegt in dit boek eigenlijk ook, schiet altijd de foto's in kleur, en dan omzetten met met PS zo dat je alle drie RGB kanalen kan bij regelen.
Dat boek is een aanrader! 8)
Met vr. gr. Gerrit

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » wo feb 07 2007 9:30 am

Kroko schreef:Een zwart/wit film gebruiken is inderdaad mooier dan een ccd. Dit geld echter ook voor een kleurenfilm die is ook mooier dan een ccd. Heb je last van een kleurzweem wanneer je zelf print? Kies dan voor “afdrukken in grijstinten” er kan dan geen kleurzweem ontstaan omdat dan alleen de zwarte inkttank gebruikt word. Als je bij een drukker wel last hebt van kleurzweem heeft deze niet afgedrukt in zwart/wit. Vraag daar dan om.

Groet,
Kroko
Kroko schreef:Een zwart/wit film gebruiken is inderdaad mooier dan een ccd. Dit geld echter ook voor een kleurenfilm die is ook mooier dan een ccd.

Ook jij moet eens wakker geschut worden,je ben ook ingedoeseld de laatste jaren denk ik. Met digitaal zijn zeker gelijke zo niet betere resultaten te bereiken, en dat verzin ik niet, maar als je hier over lees zelfs de professionelen fotograaf. :wink:
Laatst gewijzigd door reneo57 op wo feb 07 2007 10:12 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Rien

Bericht door Rien » wo feb 07 2007 9:42 am

reneo57 schreef:
... maar als je hier over lees zelfs de professionelen fotograaf. :wink:
linkje vergeten?

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » wo feb 07 2007 9:53 am

Rien schreef:
reneo57 schreef:
... maar als je hier over lees zelfs de professionelen fotograaf. :wink:
linkje vergeten?

Nee hoor dat niet, ik wil alleen maar zeggen lees hier over boeken tijdschriften enz. enz.
Maar ik haal streepje wel weg

vanson

Bericht door vanson » wo feb 07 2007 7:07 pm

reneo57 schreef: Ook jij moet eens wakker geschut worden,je ben ook ingedoeseld de laatste jaren denk ik. Met digitaal zijn zeker gelijke zo niet betere resultaten te bereiken, en dat verzin ik niet, maar als je hier over lees zelfs de professionelen fotograaf. :wink:
Zelf heb ik nog geen zwart/wit print gezien afkomstig van een digitaal genomen foto die mij hetzelfde gevoel geeft als een zw/w-print afkomstig van film.
De twee hebben totaal verschillende intrinsieke kwaliteiten, vergelijk het maar met een film die op 16mm film is geschoten en een film opgenomen met een digitale camera.
Het is een deel een kwestie van gewenning. Zeker als je vaak naar de bioscoop gaat, zul je de grofheid, korreligheid, imperfectie van het 'filmbeeld' vanzelf gaan vereenzelvigenn met de speelfilm zelf. En omdat wij mensen zijn, wennen we ons aan dat die imperfecties deel zijn van de schoonheid die we ervaren.
Hetzelfde verhaal kan opgaan voor zwart/wit fotografie. Het is vaak geen kwestie van 'ingedut' zijn, of van 'digifobie', maar meer en meer wordt het werken met zw/w-film een esthetische keuze. De weergave, nogmaals, van zw/w-film is een andere dan digitaal genomen foto's die zwart/wit worden geprint.

Je kunt niet zonder meer zeggen dat film een betere print oplevert dan 'digitaal', ook niet dat 'digitaal' betere resultaten oplevert.
Dat professionele fotografen de digitale workflow omarmen heeft minder te maken met de algemene kwaliteit van het beeld, en meer met kostenbesparende argumenten.

Enige nuancering is echt op zijn plaats wat betreft deze discussie omtrent zw/w-film en digitaal zw/w.

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » wo feb 07 2007 7:22 pm

vanson schreef:
reneo57 schreef: Ook jij moet eens wakker geschut worden,je ben ook ingedoeseld de laatste jaren denk ik. Met digitaal zijn zeker gelijke zo niet betere resultaten te bereiken, en dat verzin ik niet, maar als je hier over lees zelfs de professionelen fotograaf. :wink:
Zelf heb ik nog geen zwart/wit print gezien afkomstig van een digitaal genomen foto die mij hetzelfde gevoel geeft als een zw/w-print afkomstig van film.
De twee hebben totaal verschillende intrinsieke kwaliteiten, vergelijk het maar met een film die op 16mm film is geschoten en een film opgenomen met een digitale camera.
Het is een deel een kwestie van gewenning. Zeker als je vaak naar de bioscoop gaat, zul je de grofheid, korreligheid, imperfectie van het 'filmbeeld' vanzelf gaan vereenzelvigenn met de speelfilm zelf. En omdat wij mensen zijn, wennen we ons aan dat die imperfecties deel zijn van de schoonheid die we ervaren.
Hetzelfde verhaal kan opgaan voor zwart/wit fotografie. Het is vaak geen kwestie van 'ingedut' zijn, of van 'digifobie', maar meer en meer wordt het werken met zw/w-film een esthetische keuze. De weergave, nogmaals, van zw/w-film is een andere dan digitaal genomen foto's die zwart/wit worden geprint.

Je kunt niet zonder meer zeggen dat film een betere print oplevert dan 'digitaal', ook niet dat 'digitaal' betere resultaten oplevert.
Dat professionele fotografen de digitale workflow omarmen heeft minder te maken met de algemene kwaliteit van het beeld, en meer met kostenbesparende argumenten.

Enige nuancering is echt op zijn plaats wat betreft deze discussie omtrent zw/w-film en digitaal zw/w.
Oké, het blijven twee verschillende disciplines en dat zal zo blijven. Ik kwam idd nog al een beetje dominant over dat was zeker de bedoeling niet.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”