Foto's in zwart-wit???
Foto's in zwart-wit???
Hallo,
heb onlangs een D70s gekocht met 18-70 lens en een 70-300
ben er onwijs tevreden mee en heb al leuke plaatjes geschoten.
Nou is mijn vraag kan je ook zwart-wit schieten, bedoel als je
een kleuren foto in zwart-wit uitprint mis je een berg grijswaarden
kan je dit in de camera instellen???
Zo ja hoe???
Hoop dat iemand me kan helpen....
groet Hans
Zo ja hoe???
groet Hans
Heer Hans,
Standaard is het niet mogelijk omzwart-wit te schieten. Als je in full color schiet heb je gelukkig ook veel meer informatie (veel meer kleuren dan grijswaarden). Het is uiteraard hierna mogelijk om met de software van Nikon de foto naar z-w te zetten. Ook kan dit met Photoshop en eventueel een plug in voor photoshop. Na een beetje experimenteren leer je vanzelfhoe je dat het beste kan doen, zodat je foto de beste zwart - wit uitstraling heeft.
Uiteraard is het ook mogelijk om er een sepia van te maken.
mvg.
Standaard is het niet mogelijk omzwart-wit te schieten. Als je in full color schiet heb je gelukkig ook veel meer informatie (veel meer kleuren dan grijswaarden). Het is uiteraard hierna mogelijk om met de software van Nikon de foto naar z-w te zetten. Ook kan dit met Photoshop en eventueel een plug in voor photoshop. Na een beetje experimenteren leer je vanzelfhoe je dat het beste kan doen, zodat je foto de beste zwart - wit uitstraling heeft.
Uiteraard is het ook mogelijk om er een sepia van te maken.
mvg.
http://www.nikondigitutor.com/index_eng.html
http://www.nikondigitutor.com/eng/d70s/index.php
Misschien wel handig.
Veel plezier
http://www.nikondigitutor.com/eng/d70s/index.php
Misschien wel handig.
Veel plezier
Re: Foto's in zwart-wit???
maar: wordt nooit zo mooi als een afdruk vanaf een zwart/wit filmSpeedy78 schreef:Hallo,
Zo ja hoe???
misschien een 'analoge' camera naast je digitruck-doos kopen?
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Inderdaad Joost, als je nu bv. bij Kamera Express rondkijkt, is het verbazendwekkend hoe goedkoop tweedehands F100, F5,etc. zijn. Zeker als je bedenkt wat ze enige jaren geleden nieuw hebben gekost.
Ook de voorraad is verbazingwekkend, ze staan opgestapeld.
RVK
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Een zwart/wit film gebruiken is inderdaad mooier dan een ccd. Dit geld echter ook voor een kleurenfilm die is ook mooier dan een ccd. Heb je last van een kleurzweem wanneer je zelf print? Kies dan voor “afdrukken in grijstinten†er kan dan geen kleurzweem ontstaan omdat dan alleen de zwarte inkttank gebruikt word. Als je bij een drukker wel last hebt van kleurzweem heeft deze niet afgedrukt in zwart/wit. Vraag daar dan om.
Groet,
Kroko
Groet,
Kroko
Klopt! En ik heb 'm tweede hands gekocht via marktplaats... Met grip, batterijen en uiteraard de body. 2,5 jaar oud, mechanisch en het extrieur zijn perfecte staat, alleen een krasje op de onderzijde van de camera.RVK schreef:Inderdaad Joost, als je nu bv. bij Kamera Express rondkijkt, is het verbazendwekkend hoe goedkoop tweedehands F100, F5,etc. zijn. Zeker als je bedenkt wat ze enige jaren geleden nieuw hebben gekost.
RVK
Raad eens wat dat kostte...?!

Ik weer btw niet wat de echte nieuw prijzen zijn, want zo kunnen ze nog wel gekocht worden...
Klopt, een Fuji Sensia dia film vind ik fantastisch!Kroko schreef:Een zwart/wit film gebruiken is inderdaad mooier dan een ccd. Dit geld echter ook voor een kleurenfilm die is ook mooier dan een ccd. Heb je last van een kleurzweem wanneer je zelf print? Kies dan voor “afdrukken in grijstinten†er kan dan geen kleurzweem ontstaan omdat dan alleen de zwarte inkttank gebruikt word. Als je bij een drukker wel last hebt van kleurzweem heeft deze niet afgedrukt in zwart/wit. Vraag daar dan om.
Groet,
Kroko

Een drukker kun je dat inderdaad vragen maar de meeste vaklabs op fotovakhadelaren met een frontier drukken bijna altijd op kleurpapier en RGB, dus dan heb je, ondanks dat het bestand perfect is, toch kleurzweem...

- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Eigenlijk is het kolder wanneer een digitale camera zwart-wit foto's kan maken. Het is dan namelijk zo dat de camera de kleuren omrekent in grijstinten, zelfde als een Capture of Photoshop dat doen (beter doen?). Er zit maar één sensor in een camera, die primair gericht is op kleurenplaatjes.
Het is enkel handig dat een camera dat kan, wanneer je direct vanuit de camera gaat afdrukken (zonder tussenkomst van een computer).
Zelfde als het kunnen maken van bijvoorbeeld sepia plaatjes. Ook dan is het de camera die de omzetting van kleur doet, zelfde als je zelf met de computer zou doen.
Het is enkel handig dat een camera dat kan, wanneer je direct vanuit de camera gaat afdrukken (zonder tussenkomst van een computer).
Zelfde als het kunnen maken van bijvoorbeeld sepia plaatjes. Ook dan is het de camera die de omzetting van kleur doet, zelfde als je zelf met de computer zou doen.