Foto's in zwart-wit???

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Speedy78

Foto's in zwart-wit???

Bericht door Speedy78 » di aug 15 2006 5:34 pm

Hallo,

heb onlangs een D70s gekocht met 18-70 lens en een 70-300
ben er onwijs tevreden mee en heb al leuke plaatjes geschoten.

Nou is mijn vraag kan je ook zwart-wit schieten, bedoel als je
een kleuren foto in zwart-wit uitprint mis je een berg grijswaarden
kan je dit in de camera instellen???

Zo ja hoe???

Hoop dat iemand me kan helpen....

groet Hans

walt001m

Bericht door walt001m » di aug 15 2006 5:39 pm

Bij een D70S kun je geen zwart wit instellen in je camera. Bij de D200 kan dat wel. Maar zelfs dan adviseren ze om gewoon in kleur te "schieten"en vervolgens op de pc met channel mixer in bv Photoshop om te zetten naar zwart wit.
Ikzelf doe het tenminste altijd zo en dat werkt fantastisch.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di aug 15 2006 5:42 pm

Heer Hans,

Standaard is het niet mogelijk omzwart-wit te schieten. Als je in full color schiet heb je gelukkig ook veel meer informatie (veel meer kleuren dan grijswaarden). Het is uiteraard hierna mogelijk om met de software van Nikon de foto naar z-w te zetten. Ook kan dit met Photoshop en eventueel een plug in voor photoshop. Na een beetje experimenteren leer je vanzelfhoe je dat het beste kan doen, zodat je foto de beste zwart - wit uitstraling heeft.

Uiteraard is het ook mogelijk om er een sepia van te maken.

mvg.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di aug 15 2006 5:50 pm

Speedy78

Bericht door Speedy78 » di aug 15 2006 6:13 pm

Hartelijk dank voor de aanwijzingen,
die software van Nikon is inderdaad goed, simpel en snel.

We gaan nu helemaal een hoop plezier beleven van de D70s

bedankt groeten Hans

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 6:51 pm

Wel uitkijken voor keurzweem.. Als je ze laat printen bij een lab o.i.d. krijg je snel een Cyaan of Magenta zweem er in, zelfs als je een NEF omzet naar zwart wit en opslaat in TIF!

De beste zwart wit prints komen van perfect gecalibreerd systeem met EPSON of van zwart wit film...

vanson

Re: Foto's in zwart-wit???

Bericht door vanson » di aug 15 2006 9:27 pm

Speedy78 schreef:Hallo,

heb onlangs een D70s gekocht met 18-70 lens en een 70-300
ben er onwijs tevreden mee en heb al leuke plaatjes geschoten.

Nou is mijn vraag kan je ook zwart-wit schieten, bedoel als je
een kleuren foto in zwart-wit uitprint mis je een berg grijswaarden
kan je dit in de camera instellen???

Zo ja hoe???

Hoop dat iemand me kan helpen....
maar: wordt nooit zo mooi als een afdruk vanaf een zwart/wit film

misschien een 'analoge' camera naast je digitruck-doos kopen?

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di aug 15 2006 10:14 pm

Zie mij :P
Daar heb ik de F100 voor :lol: En ik ben zeer content met deze camera! Echt een super beest! En kost tweede hands, zoals ik 'm gekocht heb, echt niets meer...

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » wo aug 16 2006 8:54 am

Inderdaad Joost, als je nu bv. bij Kamera Express rondkijkt, is het verbazendwekkend hoe goedkoop tweedehands F100, F5,etc. zijn. Zeker als je bedenkt wat ze enige jaren geleden nieuw hebben gekost.
Ook de voorraad is verbazingwekkend, ze staan opgestapeld.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Kroko

Bericht door Kroko » wo aug 16 2006 9:20 am

Een zwart/wit film gebruiken is inderdaad mooier dan een ccd. Dit geld echter ook voor een kleurenfilm die is ook mooier dan een ccd. Heb je last van een kleurzweem wanneer je zelf print? Kies dan voor “afdrukken in grijstinten” er kan dan geen kleurzweem ontstaan omdat dan alleen de zwarte inkttank gebruikt word. Als je bij een drukker wel last hebt van kleurzweem heeft deze niet afgedrukt in zwart/wit. Vraag daar dan om.

Groet,
Kroko

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo aug 16 2006 11:59 am

De D70 heeft geen zwart wit mode maar de S2 pro van mijn zoontje heeft dat dus wel.
De resultaten die het geeft direct uit de camera zijn zeker goed bruikbaar.

Hier een voorbeeld van een opname die bijna, op kaderen en rezizen na direct uit de camera komt.

Afbeelding

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 16 2006 12:21 pm

RVK schreef:Inderdaad Joost, als je nu bv. bij Kamera Express rondkijkt, is het verbazendwekkend hoe goedkoop tweedehands F100, F5,etc. zijn. Zeker als je bedenkt wat ze enige jaren geleden nieuw hebben gekost.
Ook de voorraad is verbazingwekkend, ze staan opgestapeld.

RVK
Klopt! En ik heb 'm tweede hands gekocht via marktplaats... Met grip, batterijen en uiteraard de body. 2,5 jaar oud, mechanisch en het extrieur zijn perfecte staat, alleen een krasje op de onderzijde van de camera.

Raad eens wat dat kostte...?! :wink:

Ik weer btw niet wat de echte nieuw prijzen zijn, want zo kunnen ze nog wel gekocht worden...

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 16 2006 12:24 pm

Kroko schreef:Een zwart/wit film gebruiken is inderdaad mooier dan een ccd. Dit geld echter ook voor een kleurenfilm die is ook mooier dan een ccd. Heb je last van een kleurzweem wanneer je zelf print? Kies dan voor “afdrukken in grijstinten” er kan dan geen kleurzweem ontstaan omdat dan alleen de zwarte inkttank gebruikt word. Als je bij een drukker wel last hebt van kleurzweem heeft deze niet afgedrukt in zwart/wit. Vraag daar dan om.

Groet,
Kroko
Klopt, een Fuji Sensia dia film vind ik fantastisch! :D Wel na tips natuurlijk, en 'n dia film is wat moeilijker fotograferen, maar het eind resultaat is fantastisch!

Een drukker kun je dat inderdaad vragen maar de meeste vaklabs op fotovakhadelaren met een frontier drukken bijna altijd op kleurpapier en RGB, dus dan heb je, ondanks dat het bestand perfect is, toch kleurzweem... :cry:

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » wo aug 16 2006 12:27 pm

Eigenlijk is het kolder wanneer een digitale camera zwart-wit foto's kan maken. Het is dan namelijk zo dat de camera de kleuren omrekent in grijstinten, zelfde als een Capture of Photoshop dat doen (beter doen?). Er zit maar één sensor in een camera, die primair gericht is op kleurenplaatjes.
Het is enkel handig dat een camera dat kan, wanneer je direct vanuit de camera gaat afdrukken (zonder tussenkomst van een computer).
Zelfde als het kunnen maken van bijvoorbeeld sepia plaatjes. Ook dan is het de camera die de omzetting van kleur doet, zelfde als je zelf met de computer zou doen.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 16 2006 12:56 pm

Een camera sensor 'denkt' niet in kleur of zwart wit, maar in grijs tint. Waarom denk je dat een grijskaart zo makkelijk is. Zo'n sensor rekent alles uit vanaf, wat is het, 17 of 18 % grijs...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”