ervaren belichters in de zaal?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Rogier

Bericht door Rogier » za jun 21 2008 12:37 pm

Welnee, hiervoor hoef je echt niet meteen weer in de buidel te gaan tasten. Dit is allemaal gewoon mogelijk met speedlight flitsers. Het is zelfs een tijdje geleden al gedaan op de Strobist site:

http://strobist.blogspot.com/2007/12/li ... -film.html

Bijna alles wat je met studio flitsers kunt doen kun je met een beetje creativiteit ook met speedlights. Het enig voordeel wat studioflitsers hebben is vermogen.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za jun 21 2008 8:05 pm

Ben een beetje aan het snuffelen naar studiosetjes, heb er 2 gevonden (alletwee van falcon eyes). Heb ik met de ss-110F voldoende vermogen (is geloof ik 110 watt/sec) of kan ik beter voor de ss- 150F gaan (levert die nou 150 of 200 wat/sec?) Beide hebben een ingebouwde slave-unit volgens mij dus dat betekend dat m'n d80 ze aan kan sturen toch? Of heb ik dan nog iets extra's nodig?
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jun 22 2008 1:28 pm

Rogier schreef: Bijna alles wat je met studio flitsers kunt doen kun je met een beetje creativiteit ook met speedlights. Het enig voordeel wat studioflitsers hebben is vermogen.
Precies het vermogen, daar gaat het om. En dat is nu net wat je nodig hebt als je allerlei atributen zoals softboxen, parapluus gaat gebruiken die een hoop lichtenergie wegslorpen. Dan houdt je met een SB-600 (die Antoinette heeft) simpelweg te weinig vermogen over.

OK, je kunt de ISO-waarde van je camera ook op 800 ISO zetten. Maar als je zoveel moeite doet met lampen etc. om een shoot op te zetten, is het een domper als je niet het optimale uit je camera en lens gaat halen, doordat je een hogere ISO moet gebruiken om lekker te kunnen werken. (werkdiafragma's 5.6 - 8 )

Overigens kost een "setje" speedlight flitsers (2-3 stuks ??) niet zoveel anders als een goedkoop Chinees studio flitssetje.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 22 2008 2:02 pm

Antoinette schreef:Ben een beetje aan het snuffelen naar studiosetjes, heb er 2 gevonden (alletwee van falcon eyes). Heb ik met de ss-110F voldoende vermogen (is geloof ik 110 watt/sec) of kan ik beter voor de ss- 150F gaan (levert die nou 150 of 200 wat/sec?) Beide hebben een ingebouwde slave-unit volgens mij dus dat betekend dat m'n d80 ze aan kan sturen toch? Of heb ik dan nog iets extra's nodig?
Tja, Falcon Eyes. Ik heb zelf wel eens een Falcon Eyes effectlichtje gehad. Gebruikte het een keer met nogal wat flitstestjes achter elkaar. Sprong de stop in de meterkast en het ding blies zichzelf op (brandlucht en rook). Vandaar dat ik een ander zou kiezen. Hoewel het met al die goedkope Chinese setjes er onderling misschien niet zoveel verschil is.

Ik heb nog geen negatieve verhalen gehoord van mijn "atelier" buurvrouw die "Linkstar" gebruikt.

Aansturen van je flitsers kun je doen met het ingebouwde flitsertje van je camera, maar dan moet je weer gaan freubelen (afschermen) om dat licht niet ook als klein effectlichtje op je te fotograferen onderwerp mee te laten spelen. Daarbij moet je in het cameramenu tevens je flitser van de automaat afhalen (manueel op een kleiner vermogen) om de studioflitsers niet bij de pre-flash "meetflits" af te laten gaan. Kies voor het gemak beter een radiografische ontsteking voor pakweg Euro 32,- (Jinbei) die je op je middencontact van je camera schuift (het andere deel aan één van je studioflitsers).

Als het prijsverschil van een wat hoger flitsvermogen niet te groot is, zou ik altijd gaan voor het hogere vermogen. Je hebt nooit teveel aan vermogen. Nu ja, of je moet aan een ander segment flitsers denken met "agregaten" die 2400 of 3200 Watt/sec afgeven.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 28 2009 12:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » zo jun 22 2008 2:27 pm

Ok, duidelijk verhaal Léon, denk dat ik dan inderdaad voor meer vermogen ga, zoveel scheelde het eigenlijk ook niet. Begrijp ik je trouwens goed dat die radiografische ontstekers behalve op de camera óók aan de flisset vast moeten? Dus niet draadloos?
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 22 2008 2:45 pm

Die radiografische ontstekers moet je inderdaad behalve op de camera óók aan de flisset koppelen. Je hebt namelijk een zender nodig die signaal verzendt, en een ontvanger die het signaal opvangt en omzet naar een contact.
De verbinding ertussen is draadloos !!! :wink:

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » zo jun 22 2008 6:32 pm

Ok, helemaal duidelijk nu, dank je wel. :wink:
Say what you like
Do what you feel

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”