ervaren belichters in de zaal?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

ervaren belichters in de zaal?

Bericht door Antoinette » do jun 12 2008 6:50 pm

Ik ben tot nu toe nog niet zo heel erg bezig geweest met portretfotografie, maar die oude film noir foto's facineren me mateloos. Ik wil me daar we3l eens in gaan verdiepen (zei ze fris en fruitig :lol: ) Ik ben in het bezit van welgeteld 1 sb 600 flitser incl een extra statief om hem op te zetten én (jawel, jawel) een van zwarte rietjes gefabriceerde grid :mrgreen: Zou iemand me een beetje uit kunnen leggen hoe je met minimale middelen qua belichting dat sfeertje in je foto's kunt leggen? Denk ook vooral aan hele basic zaken als wáár de verlichting komt te staan tov het model.
om een idee te geven van wat ik wil een paar linkjes:
http://www.flickr.com/photos/hotexpresso/2242687586/
http://www.flickr.com/photos/tsupka/2235809086/
http://www.flickr.com/photos/gr8memrez/2425816997/
http://www.flickr.com/photos/athunt/149881587/
Say what you like
Do what you feel

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jun 12 2008 7:35 pm

Beste Antoinette,
Niet alle foto's die je opgezocht hebt zijn geflitst. Dat was ook niet de bedoeling in dat genre, geloof ik.
Ik zou het dan ook met bestaand licht proberen. Zoek een kamer met een raam waar veel licht binnenkomt. Dek desnoods andere ramen af. Zet je model in het licht, en ga experimenteren. Dek van het ene onbedekte raam desnoods delen af, zodat er licht uit een wat kleinere opening komt of zo. Mogelijkheden te over. Probeer eens iets met reflectieschermen, desnoods zo goedkoop mogelijk van wit etalagekarton. Of van hardboard beplakt met gekreukeld aluminiumfolie.
Als die oude fotografen het konden met de toenmalige laaggevoelige films, dan moet het met een moderne DSLR toch ook kunnen met bestaand licht. (Ik vind eigenlijk dat er tegenwoordig nogal snel naar de flits gegrepen wordt - niet verder vertellen...)
Als je toch iets met kunstlicht wilt gaan doen, kan ik je bijvoorbeeld het volgende boek aanbevelen (is nog wel eens te vinden bij De Slegte, kringloopwinkels en andere tweedehands boekenzaakjes): Het Kunstlichtboek - vormgeving met kunstlicht, door Hans Götze. Uitgave Focus-Elsevier, 1973, ISBN 9010011917. Maar er zijn zat boeken te vinden over fotograferen met kunstlicht - en flitslicht natuurlijk.
Groet, E.M. de Klerk

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do jun 12 2008 8:46 pm

Dank je voor de tips, ik ga ze eens proberen. Ben voorlopig even m'n eigen model dus dat maakt het nog een beetje extra lastig :?
Say what you like
Do what you feel

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » do jun 12 2008 9:29 pm

In het topic over basisbegrippen staat deze link die volgens mij aardig gaat over waar je vragen over hebt. Kijk de rest ook maar eens na.

http://uk.fotopunto.com/articulo-explai ... schemes_60

enne....succes

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr jun 13 2008 9:58 am

Geweldig Wim, bedankt voor de link.
Say what you like
Do what you feel

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » vr jun 13 2008 10:51 am

Daar hebben we dus allemaal wat aan. Ik zeker, want wil zo weinig mogelijk flisen(als die omstandigheden r zijn).

Goed onderwerp Antoinette.

Mieke

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za jun 14 2008 8:20 am

Voor de meelezers met interesse in hetzelfde onderwerp:
http://www.youtube.com/watch?v=LS6HnvMdjf0
heel erg duidelijke filmpjes (deel 1 t/m 5 of 6 even bekijken) over belichting met slechts 1 lamp.
Say what you like
Do what you feel

william

Bericht door william » za jun 14 2008 4:57 pm

Mooi onderwerp maar is er zoiets met filmpjes hoe je te werk gaat met een sb600 flitser ???

Groetjes William

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » zo jun 15 2008 10:52 am

william schreef:Mooi onderwerp maar is er zoiets met filmpjes hoe je te werk gaat met een sb600 flitser ???

Groetjes William
Ik denk eigenlijk niet dat dat verschilt :wink: Zeker niet als je iets als een flitsparaplu gebruikt voor je flitser.
Say what you like
Do what you feel

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo jun 15 2008 11:09 am

Voordeel van bestaand licht is dat je het continue 'aan' hebt staan. Verlichten met een flitser ZONDER instellicht is erg moeilijk. Daar heb je dan wel een soort stroboscoopfunctie voor maar dat werkt eigenlijk niet. Dus vooral beginnen met bestaand dag- / kunstlicht werkt het prettigst. Zo kun je ook op subtiele dingen letten als een schaduw van een neus bijvoorbeeld.
Met je grid zal je weinig uitrichten denk ik. Je hebt meer een aan softbox.
Succes!
Ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

GeeJee

Bericht door GeeJee » vr jun 20 2008 10:15 pm

Voor mijn opleiding heb ik een Film Noir-foto moeten maken en ik kwam uit op een lichtsituatie die vergelijkbaar is met iemand die 's avonds onder een straatlantaarn staat: een beetje spannend, mysterieus. Het licht moet vrij hard zijn en diepe schaduwen werpen die wel doortekend zijn.
De 4e foto uit je eerste post komt daar het dichtste bij, maar er zou wat meer licht op het linker oog moeten vallen en de rechterhelft van het gezicht is al te zwart naar mijn smaak.
Volgens mij kun je het beste werken met gewone lampen, spotjes of een 500 watt bouwlamp die je op een statief bevestigt. Als je met maar één lamp werkt, gebruik dan reflectieschotten om de schaduwen wat in te vullen. Daarvoor kun je ook naar de bouwmarkt: gebruik isolatieplaten van piepschuim. Spotgoedkoop.
Jezelf als model nemen is erg lastig werken, omdat je nooit kunt zien hoe het licht valt en dat is bij Film Noir nou juist heel belangrijk.
Succes! (en laat het resultaat hier eens zien)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 21 2008 12:14 am

Antoinette schreef:
william schreef:Mooi onderwerp maar is er zoiets met filmpjes hoe je te werk gaat met een sb600 flitser ???

Groetjes William
Ik denk eigenlijk niet dat dat verschilt :wink: Zeker niet als je iets als een flitsparaplu gebruikt voor je flitser.
Zo'n sb600 flitsertje heeft absoluut te weinig vermogen om dat in combinatie te gebruiken met een flitsparapluu. Parapluu en de uitwaaiering naar de omgeving wat je niet inzet voor de verlichting van het onderwerp slorpen teveel energie op. Of je moet bovenop het onderwerp zitten met je verlichting (alleen portret).
Zonder parapluu rechtstreeks gebruikt, is het zoals het begin van het filmpje aangeeft, een "zonnetje" ofwel een kleine lichtbron (in lichtoppervlak) wat licht uitstraalt, wat zich vertaalt in scherp gesneden schaduwen. Daar kun je eigenlijk niet veel mee.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jun 21 2008 12:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 21 2008 12:53 am

Eeuw schreef: Met je grid zal je weinig uitrichten denk ik. Je hebt meer een aan softbox.
Succes!
Ewald
De grid van zwarte rietjes vind ik wel creatief gevonden, maar inderdaad kun je er eigenlijk niet veel mee voor een SB-600 geplaatst.
Het zal enorm veel licht absorberen door de erg kleine openingen, terwijl het alleen de omgeving van het toch al harde licht van het flitsertje zal afschermen.

Wil je met modellen iets met een grid doen, heb je een (erg) grote reflector nodig. Bijv. zo eentje die veel portretfotografen gebruiken. Een "nasi-pan" / "schaal" met in het midden een klein afdekreflectortje. Die geeft zacht licht. Met een grid ervoor blijft de oppervlakte van het uitstralende licht hetzelfde, alleen heb je nu "gericht" licht met weinig verspreiding naar de zijkanten. --> Kan mooi werken voor zwart-wit.

Maar ja, studio flitslampen met dergelijke reflectoren en grid, gaan al gauw wat centen kosten, hoewel ik versteld sta hoe "goedkoop" tegenwoordig Chinese spullen worden aangeboden.

Niet genoemd hier, maar waar je werkelijk erg fraai met licht kunt spelen, is een flink raamwerk maken van 4 houten latten (2x1 meter !) opgespannen met "architectenpapier" (mat polyester folie gaat langer mee) aan voor en achterkant van dat raamwerk (met van die dubbelklevende witte dikke sponsachtige tape waar je ook spiegels mee opplakt) . Daarachter een zware bouwlamp. Niet te dicht op het papier want dan vliegt het zaakje in brand :shock:
Studio flitslicht is natuurlijk handiger en heeft meer vermogen (ondanks gebruik van evt. zware bouwlampen zal het licht wat door dat architectenpapier gaat behoorlijk worden opgeslorpt --> je zult dan wellicht een iets hogere ISO-waarde moeten gebruiken en/of vrij grote diafragma-openingen).

Door de afstand van de bouwlamp tot het matte half transparante papier te varieren, kun je het lichtoppervlak wat dat raamwerk uitstraalt groter en kleiner maken. Dichterbij wordt het harder, omdat het een kleiner lichtoppervlak wordt (een spot ergens op het grote oppervlak van dat papier). Verderaf wordt het lichtoppervlak groter en krijg je een erg zachte lichtwerking. Door piepschuim platen die zwart geschilderd zijn (latex) en het uitwaaierende licht van de bouwlamp achter het scherm wat af te dekken naar de zijkanten toe, vermijd je strooilicht naar andere delen in je onderwerp of ruimte (bijv. op de achtergrond).

Doordat de randen van het licht zacht weglopen (geen strakke randen), vormt het licht zich als het ware fraai om je modellen heen.

Door je lampen hoger te plaatsen achter het scherm, komt er aan de onderkant nauwelijks licht en komt het effect aardig overeen met een hooggeplaatste "softbox". Lager --> lager.
Zelfs de richting van de bouwlamp (lamp onder een hoek) heeft effect op de wijze waarop het licht aan de voorkant van het scherm eruit komt.

Alle mogelijkheden om er fraai mee te experimeteren, voor relatief weinig geld, hoewel met flinke bouwlampen wel je stroomrekening en de temperatuur omhoog gaat.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za jun 21 2008 8:59 am

Nou, dan valt de goedkope versie van wat ik eigenlijk voorlopig van plan was dus af leon: geen flitsplu, tnzij met een studiolamp erachter. Het ouwlampen verhaal ken ik inderdaad, maar ik vind het brandgevaar toch iets te groot :wink: Hebben alle studiofllitsers eigenlijk een instellicht/lamp? Ik heb begrepen dat dat erg makkelijk is om te kunnen zien hoe je licht valt op je model.
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 21 2008 9:58 am

Als je dan toch een studio flitssetje wilt aanschaffen:
"Goedkoop" Chinees spul:
http://www.fotokonijnenberg.nl/search.php
Zoek onder: "Jinbei"
Setje:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=14991
of bijvoorbeeld:
http://www.fotosg.nl/product_info.php?c ... ts_id=4632
Die laatste heb ik wel eens gezien. Valt me erg mee wat je allemaal krijgt voor dat "weinige" geld. Instellampen, en met koeling ingebouwd (ventilator).
Ik ben het merk "Broncolor" gewend. Maar dat kost een veelvoud ervan.

En inderdaad kun je met instellampen je lichtval en schaduwen beoordelen. Moet je de ruimte waar je fotografeert wel afschermen / verduisteren van binnenvallend daglicht, anders zie je door het strooilicht nog niet wat je doet.

Overigens, ondanks de softbox en parapluu die bij die goedkope Chinese setjes zit, is het gebruik van die eerder genoemde zelf te maken panelen met architectenpapier een mooie optie om ermee te werken. Studio waar ik nogal eens kom (circa 500 vierkante meter), met grote vlakverlichtingen en allerlei spots, zelfs ook daar maken ze er gebruik van:
http://www.studiodewinter.nl

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”