Eeuw schreef:
Met je grid zal je weinig uitrichten denk ik. Je hebt meer een aan softbox.
Succes!
Ewald
De grid van zwarte rietjes vind ik wel creatief gevonden, maar inderdaad kun je er eigenlijk niet veel mee voor een SB-600 geplaatst.
Het zal enorm veel licht absorberen door de erg kleine openingen, terwijl het alleen de omgeving van het toch al harde licht van het flitsertje zal afschermen.
Wil je met modellen iets met een grid doen, heb je een (erg) grote reflector nodig. Bijv. zo eentje die veel portretfotografen gebruiken. Een "nasi-pan" / "schaal" met in het midden een klein afdekreflectortje. Die geeft zacht licht. Met een grid ervoor blijft de oppervlakte van het uitstralende licht hetzelfde, alleen heb je nu "gericht" licht met weinig verspreiding naar de zijkanten. --> Kan mooi werken voor zwart-wit.
Maar ja, studio flitslampen met dergelijke reflectoren en grid, gaan al gauw wat centen kosten, hoewel ik versteld sta hoe "goedkoop" tegenwoordig Chinese spullen worden aangeboden.
Niet genoemd hier, maar waar je werkelijk erg fraai met licht kunt spelen, is een flink raamwerk maken van 4 houten latten (2x1 meter !) opgespannen met "architectenpapier" (mat polyester folie gaat langer mee) aan voor en achterkant van dat raamwerk (met van die dubbelklevende witte dikke sponsachtige tape waar je ook spiegels mee opplakt) . Daarachter een zware bouwlamp. Niet te dicht op het papier want dan vliegt het zaakje in brand
Studio flitslicht is natuurlijk handiger en heeft meer vermogen (ondanks gebruik van evt. zware bouwlampen zal het licht wat door dat architectenpapier gaat behoorlijk worden opgeslorpt --> je zult dan wellicht een iets hogere ISO-waarde moeten gebruiken en/of vrij grote diafragma-openingen).
Door de afstand van de bouwlamp tot het matte half transparante papier te varieren, kun je het lichtoppervlak wat dat raamwerk uitstraalt groter en kleiner maken. Dichterbij wordt het harder, omdat het een kleiner lichtoppervlak wordt (een spot ergens op het grote oppervlak van dat papier). Verderaf wordt het lichtoppervlak groter en krijg je een erg zachte lichtwerking. Door piepschuim platen die zwart geschilderd zijn (latex) en het uitwaaierende licht van de bouwlamp achter het scherm wat af te dekken naar de zijkanten toe, vermijd je strooilicht naar andere delen in je onderwerp of ruimte (bijv. op de achtergrond).
Doordat de randen van het licht zacht weglopen (geen strakke randen), vormt het licht zich als het ware fraai om je modellen heen.
Door je lampen hoger te plaatsen achter het scherm, komt er aan de onderkant nauwelijks licht en komt het effect aardig overeen met een hooggeplaatste "softbox". Lager --> lager.
Zelfs de richting van de bouwlamp (lamp onder een hoek) heeft effect op de wijze waarop het licht aan de voorkant van het scherm eruit komt.
Alle mogelijkheden om er fraai mee te experimeteren, voor relatief weinig geld, hoewel met flinke bouwlampen wel je stroomrekening en de temperatuur omhoog gaat.