Geheugenbanken D200 en D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
GeeJee

Bericht door GeeJee » wo jun 18 2008 2:13 pm

Ik heb inmiddels een mailtje aan Nikon gestuurd. Ben benieuwd...

Gaston

Bericht door Gaston » do jun 19 2008 11:05 pm

Als ik het toch goed begrijp zijn die instellingen alleen van toepassing wanneer je NIET in RAW fotografeerd.

RAW = RAW vlgs mij

Gaston
www.gastoncorbeau.nl

GeeJee

Bericht door GeeJee » do jun 19 2008 11:34 pm

Raw is raw, daar heb je gelijk in. Maar er zijn talloze manieren om een raw te maken: met sluitertijd- of diafragmavoorkeuze, verschillende iso-waarden, witbalans (die wordt wel opgeslagen, ook al kun je die later nog wijzigen), etc. etc. Maar ik geef toe: het opslaan van instellingen is nog veel zinniger als je in jpeg werkt.
Overigens is 'Mijn menu' een geweldige oplossing om instellingen die je vaak wijzigt snel bij de hand te hebben. Alweer zo'n verbetering t.o.v. de D200 (die alleen de laatst gebruikte menufuncties onthoudt).

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » vr jun 20 2008 8:15 am

Gaston schreef:Als ik het toch goed begrijp zijn die instellingen alleen van toepassing wanneer je NIET in RAW fotografeerd.

RAW = RAW vlgs mij

Gaston
www.gastoncorbeau.nl
Zoals ook GeeJee zecht, er wordt welliswaar een RAW gemaakt maar de camera pas de instellingen die jij in de menu's maakt toch toe op de foto, in het geval van RAW kun je die achteraf nog veranderen. Maar er zijn meer zaken die niets met RAW te maken hebben die je in die menu's kunt instellen. Neem bijvoorbeeld de "spiegelvoorontspanning", zeer handig bij macro fotografie of als je met een superzoom op statief werkt. Dan kan het opklappen van de spiegel DIRECT voordat je de foto maakt, trillingsonscherpte ontstaan, door de spiegelvoorontspanning voorkom je dat probleem.

GeeJee

Bericht door GeeJee » wo jun 25 2008 9:51 am

Bij Nikon hebben ze het ook niet helemaal begrepen, merk ik wel uit hun reactie. Hier komt ie:

"Aangezien u vier geheugenbanken heeft kunt u ofwel naar een andere geheugenbank gaan om de fabrieksinstellingen terug te krijgen of u kunt aan de hand van de pagina's 399-401 deze instellingen weer terug vinden.
Uw vraag over de bruikbaarheid van de mogelijkheid om eigen instellingen op te slaan, gevolgd door uw conclusie dat u daar niets aan heeft, kan ik uiteraard niet beantwoorden. Wel kan ik u wijzen op andere gebruikers die het handig vinden om voor verschillende omstandigheden (bijv. Bruiloft of Sport) hiervoor eigen instellingen in te voeren, zodat zij eenvoudig tussen de gewenste instellingen (geheugenbanken) kunnen wisselen.
En op het door u genoemde forum worden in andere topics weer door andere gebruikers juist instellingen uitgewisseld om in geheugenbanken in te voeren."

Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat als je een instelling verandert, die instelling automatisch wordt opgeslagen onder een van de geheugenbanken, terwijl je dat misschien niet wilt.
Nou ja, laat maar zitten...

Maerlant

Bericht door Maerlant » do jun 26 2008 1:33 pm

Beste GeeJee,

Het zou misschien voor de vorm een aardig gebaar zijn als je naast mijn antwoord ook je vraag erbij zou posten. Het geval van actie - reactie.

Met vriendelijke groet,

Maerlant (Nikon Support)

GeeJee

Bericht door GeeJee » do jun 26 2008 1:38 pm

De vraag was als volgt:

"Als ik vanuit bijvoorbeeld 'shoot A' of 'custom A' mijn instellingen aanpas, worden die aanpassingen automatisch opgeslagen in geheugenbank A. Daardoor kan ik niet op een simpele manier terugkeren naar de instellingen die ik er oorspronkelijk onder had staan. Wat heb je er dan aan?
Zou het niet logisch zijn als er een menu-optie bestond die het mogelijk maakt gewijzigde instellingen wel/niet op te slaan? Lijkt me iets voor een firmware-update. Op het forum van de Nikon Club blijkt daar ook behoefte aan te bestaan: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=10385

Met vriendelijke groet, Geert Job Sevink"

De vraag die dus niet wordt beantwoord, is: "Zou het niet logisch zijn als er een menu-optie bestond die het mogelijk maakt gewijzigde instellingen wel/niet op te slaan?"

Maerlant

Bericht door Maerlant » do jun 26 2008 2:33 pm

Dank je wel GeeJee,

Zo is mijn antwoord iets context rijker.

Met vriendelijke groet,

Maerlant

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » do jun 26 2008 2:40 pm

Maerlant even helemaal off-topic

Hoe is het daar in het mooie Ierland, en wanneer krijgen we foto's van de mooie natuur en het belangrijkste het gezellige uitbundige pub leven te zien? :lol:

Maerlant

Bericht door Maerlant » vr jun 27 2008 9:07 am

Sorry heren moderatoren,

En TP,

Maer dus ff off topic. Het gaat hier goed. Veel regen, duur bier en groen gras. En alles regelen neem tuiterrard veel tijd in beslag. Maar als het goed is dan heb ik over een week of twee eindelijk mijn eigen Internet aansluiting en dan kan ik met een gerust hart foto's gaan uploaden.

All right, terug naar de geheugenbanken,

Groet uit Dublin, Maerlant

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » vr jun 27 2008 9:29 am

Ik sluit me aan bij het idee van GeeJee dat het mogelijk zou moeten zijn de status van geheugenbanken op 1 moment in de tijd te bewaren. Ik geloof echter dat het idee van GeeJee in de praktijk niet zal werken. Stel bijvoorbeeld de volgende situatie voor:

Je bent met een shoot bezig en je wilt even je objectief wisselen. Dan zouden de instellingen dus weer naar de "standaard" (er van uitgaande dat de optie "instellingen bewaren" dus niet aan staat) terugspringen.

Een veel handigere methode (lijkt mij), is om 2 nieuwe menu opties onder de individuele banken banken te introduceren. Namerlijk: "Huidige instellingen als standaard opslaan" en "Opgeslagen instellingen laden". Momenteel is dit mogelijk als je de instellingen op een kaart opslaat, maar daar sluit ik me bij GeeJee bij aan, in deze situatie niet de meest handige methode (heeft echter ook zijn voordelen). Handiger zou het zijn als deze instellingen in de camera opgeslagen konden worden.

Misschien iets voor Nikon om mee te nemen voor een toekomstige update?

GeeJee

Bericht door GeeJee » vr jun 27 2008 1:09 pm

Je bezwaar snijdt inderdaad hout, rbojansen. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. En je geeft direct de juiste oplossing erbij. Hoe krijgen we Nikon zo ver hier eens serieus naar te kijken?

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » vr jun 27 2008 3:33 pm

Ik denk dat het een kwestie is van kenbaar maken. Hoe meer mensen dit wensen hoe sneller Nikon bereid zal zijn om er iets aan te doen. En gezien de kwaliteit waar Nikon voor staat lijkt het mij toch dat ze op deze manier een reeds goed produkt nog beter kunnen maken. Laten we hopen dat ze er zelf ook zo over denken. Ik ontwikkel zelf software en ik ben alleen maar blij met alle zaken die mijn klanten mij aandragen zodat ik het produkt nog beter kan maken.

Ik ga in ieder geval ook een mail sturen naar Nikon met dit voorstel....maar.... niet nu want.....

mijn nieuwe iMac is 10 min geleden afgegeven en die ga ik nu eerst eens uitpakken en aansluiten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hoop dat mijn volgende bericht van mij vanaf een goed werkende iMac afkomt :D

GeeJee

Bericht door GeeJee » vr jun 27 2008 3:37 pm

Succes met je iMac!
Ik denk dat Nikon inderdaad wel gewend is naar gebruikerswensen te luisteren, als ik zie hoe enorm de D300 is verbeterd t.o.v. van zijn voorganger :-) Dan moet dit een peuleschilletje zijn.

royrich
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re:

Bericht door royrich » zo nov 30 2008 2:32 pm

V70ORD5 schreef:@GeeJee,

Allereerst van harte welkom op dit forum.
Het is een goed gebuik dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek.

Ga voor het gemak hier even lezen en download en installeer de betreffende file (NCSETUP1.BIN).
Ga dan met de instellingen spelen en er gaat een wereld voor je open.

Succes.
Beste V70ORD5
Ik ben sinds 8-11-08 over gestap van D80 naar D300, Ik tob en stoei met de D300, welke programma heb jij gebruik om
NCSETUP1.BIn te download en lezen :?: voor dat ik het installeert, hopen dat mijn wereld ook open gaat. :oohh:
Bij voorbaat bedankt.

Royrich.
Nikon D800,D80,F100 Nikkor AF-S 24-70mm.f/2.8G, Nikkor AF-S 18-200mm.f/3.5-5.6G, Nikkor AF-S 50mm.f/1.8G, Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G, Nikkor AF-S 85mm f/1.8 G, Nikkor AF-S Micro 105mm f/2.8G, Nikkor AF 80-400mm f/4.5-5.6D, TamronSP 150-600 f/5-6.3,

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”