Geheugenbanken D200 en D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
GeeJee

Geheugenbanken D200 en D300

Bericht door GeeJee » ma jun 16 2008 11:17 pm

Sinds kort heb ik een D300 en vind dat een geweldige verbetering t.o.v. de D200. Zo ongeveer alles wat ik niet handig of minder goed vond aan de D200 is verbeterd in de D300. Op een ding na: de geheugenbanken. Ik snap maar niet hoe je die gebruiken moet en de handleiding is daarover uiterst summier.
Kan iemand mij uitleggen hoe je instellingen (zoals diafragmavoorkeuze, iso-waarde, instellingen van de pop-upflitser) opslaat onder A t/m D? Als ik 'shoot A' gebruik en vervolgens instellingen verander, zijn de instellingen onder A ook veranderd. Hoe kom ik dan weer terug bij mijn oorspronkelijke instellingen?

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » ma jun 16 2008 11:25 pm

@GeeJee,

Allereerst van harte welkom op dit forum.
Het is een goed gebuik dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek.

Ga voor het gemak hier even lezen en download en installeer de betreffende file (NCSETUP1.BIN).
Ga dan met de instellingen spelen en er gaat een wereld voor je open.

Succes.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » di jun 17 2008 10:33 am

Hey GeeJee,

Het gebruik van de geheugenbanken is vrij simpel, maar zoals zoveel, als je maar even weet hoe het moet.

Je kunt voor de overzichtelijkheid het beste via het menu werken. Je hebt 2 geheugenbanken (Opname menu en Persoonlijke instellingen) met ieder 4 "slots" (ABCD). Als je via het menu onder het Opname menu de geheugen bank A kiest dan zullen alle aanpassingen die je onder het Opname menu (en ook via de knoppen op de camera) doet gekoppeld zijn aan het slot A. Hetzelfde geldt voor het menu Opname instellingen. Je kunt de slots ABCD ook nog hernoemen naar duidelijke namen. Zo heb ik het Opname menu B en het Persoonlijke instellingen B beide hernoemt naar Macro.

Hoop dat dit al wat helpt.

GeeJee

Bericht door GeeJee » di jun 17 2008 2:45 pm

Beiden bedankt voor jullie antwoord. Maar wat ik nog steeds niet snap, is hoe je een bepaalde combinatie van instellingen opslaat en die (nadat je de instellingen vanwege andere omstandigheden hebt veranderd) weer terug kunt halen. En dat dan liefst zonder met CF-kaartjes te moeten goochelen. Als ik nl. vanuit 'shoot A' of 'custom A' mijn instellingen aanpas, worden die aanpassingen automatisch opgeslagen in geheugenbank A. Daardoor kan ik niet op een simpele manier terugkeren naar de instellingen die ik er oorspronkelijk onder had staan. Wat heb je er dan aan?

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » di jun 17 2008 3:00 pm

Hey GeeJee,

Zoals jij denkt werkt het niet (je denkt verkeerd om, of de camera werkt voor jou verkeerd om....tis maar hoe je het bekijkt ;)).
Zonder gein: je kunt de verschillende mogelijkheden beter bekijken als een soort "voorinstellingen".

Heb jij een bepaalde slot actief (ABCD) en breng je daar wijzigingen in aan dan worden die wijziginen ook in dat slot bewaard.

Ik gebruik het zelf als volgt:

Beide slots A (Opnamen en Persoonlijke instellingen) gebruik ik voor het standaard werk.

De slots B heb ik ingesteld zodat ze geschikt zijn voor Macro fotografie.

De slots C heb ik ingesteld zodat ze geschikt zijn voor Portret fotografie.

Ik heb deze instellingen opgeslagen op een geheugenkaart. Als ik nu een middag met Macro fotografie bezig ben geweest (hij staat dus op Shoot B en Custom B), en ik heb ondanks de voorinstellingen, toch wijzigingen aangebracht in deze slots B, dan kan ik door de instellingen van de geheugenkaart in te lezen altijd terug naar de "standaard" instellingen. Dus als je snel en gemakkelijk terug wilt zul je de instellingen toch echt op een geheugenkaart moeten opslaan.

GeeJee

Bericht door GeeJee » di jun 17 2008 3:09 pm

Tja, daar was ik nou al bang voor... Dat moet toch veel handiger kunnen, zou je zeggen. Dat maakt voor mij die geheugenbanken volkomen zinloos, want ik zit om de haverklap mijn instellingen aan te passen. Om dan telkens een ander CF-kaartje erin te moeten stoppen om de oorspronkelijke instellingen terug te krijgen, vind ik wat omslachtig.
Instellingen downloaden heeft voor mij ook geen zin, die bedenk ik zelf wel.
@V70ORD5: ik heb me inmiddels even voorgesteld, zoals het hoort.

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » di jun 17 2008 3:17 pm

Nou om eerlijk te zijn vind ik het systeem super werken.

Ik merk dat ik door de voorinstellingen maar zelden nog additionele aanpassingen hoef te doen. Slots A gebruik ik als ik de instellingen naar eigen keuze wil aanpassen. Maar als ik Macro / Portret foto's maak dan zet ik de camera op slots B of C en hoef ik zelden iets aan te passen.

GeeJee

Bericht door GeeJee » di jun 17 2008 3:21 pm

Okee, dat snap ik, maar het zou veel handiger zijn als je na een aanpassing zou kunnen kiezen voor opslaan of terugkeren naar de oude instellingen, toch?

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » di jun 17 2008 3:25 pm

Ja dat is zeker een erg handige optie. Maar vanuit een technisch oogpunt, bedenk eens het volgende: naar welk moment van instellingen (in de tijd gezien dan) zou je dan terug willen gaan? Dit is technisch niet op te lossen tenzij ze dus doen wat ze ook gedaan hebben: een bestand aanmaken met die instellingen.
Een andere optie was geweest om de instellingen als standaard op te slaan op het moment dat je de camera uit zet, maar dit werkt in de praktijk niet. <--- (EDIT) hahaha, zelfs dit werkt niet nu ik het terug lees. :P

Wat Nikon wel zou kunnen doen is 2 opties bij de menu's erbij maken. "Geheugenbank instellingen opslaan" en "Geheugenbank instellingen ophalen". Dat is er dus nu alleen wordt het op geheugenkaart opgeslagen. Je kunt altijd Nikon eens een mailtje sturen, misschien, als ze nog stukje geheugen in de camera flash over hebben, zetten ze zowat bij volgende firmware update erbij.....

GeeJee

Bericht door GeeJee » di jun 17 2008 3:49 pm

Nou, misschien moet ik Nikon dan het volgende ideetje aan de hand doen: voeg een menu-optie toe, die luidt: 'Huidige instellingen opslaan onder A, B, C, D of NEE'. En zodra je vanuit een geheugenbank een instelling wijzigt, ga je uit die geheugenbank, met behoud van instellingen. Beetje lastig uitleggen, maar hoop dat het duidelijk is.
Wie weet, levert me dit wel een D400 op! :P :P

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » di jun 17 2008 5:52 pm

GeeJee

Misschien moet je de manual op pagina 266 helemaal onderaan eens bekijken.
Als je "nee" selecteert, worden je persoonlijke wijzigingen niet opgeslagen.
Ik denk dus dat je de persoonlijke instellingen die jou basis zijn op moet slaan, daarna "nee" selecteren, en dan zullen (volgens mij) de instellingen die jij tijdens een shoot veranderd niet opslaan als je afsluit.

Hopelijk is het wat.

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » di jun 17 2008 6:18 pm

V70ORD5 schreef:GeeJee

Misschien moet je de manual op pagina 266 helemaal onderaan eens bekijken.
Als je "nee" selecteert, worden je persoonlijke wijzigingen niet opgeslagen.
Ik denk dus dat je de persoonlijke instellingen die jou basis zijn op moet slaan, daarna "nee" selecteren, en dan zullen (volgens mij) de instellingen die jij tijdens een shoot veranderd niet opslaan als je afsluit.

Hopelijk is het wat.
*Pakte handleiding, vol verwachting klopt het hart (want zou zelf die optie ook wel leuk vinden)..... helaas ....:P

Die "Nee" optie die jij omschrijft is het "Nee" op de vraag "Standaard instellingen herstellen?". Jammer, was te mooi om waar te zijn.. :)

GeeJee

Bericht door GeeJee » di jun 17 2008 6:25 pm

Inderdaad: te mooi om waar te zijn. Ik snap niet dat ze hier bij Nikon niet op zijn gekomen... :o

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » di jun 17 2008 9:05 pm

Is dat werkelijk zo dat de D300 terug gaat naar de " af fabriek " ingestelde waarden? Dat staat er dus niet. (En trouwens heeft Nikon in ABCD wel onderscheid aangebracht? Ik weet dat niet)
Doe mij eens een plezier en kijk of de D300 terugkeert naar jou "Standaard insellingen" als je "Ja" selecteert.

rbojanssen

Bericht door rbojanssen » di jun 17 2008 10:53 pm

Ja dat doet de camera, had ik al getest.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”