Klopt, D-lighting kan achteraf in de camerasoftware van de D300/D3 ook, maar dat is geen Actieve D-lighting. Bij Actieve D-lighting gaat hewt erom dat je dit tijdens de opname doet.Dennis71 schreef:Weet niet hoe het zit met de D3, maar bij de D300 heb je een retouch menu en daarin kan je achteraf d-lighting toepassen. Of het helemaal hetzelfde werkt als de normale manier weet ik niet, maar dat is het proberen waard denk ik
Actieve D-lighting en andere instellingen D3
Hoi Vledder,
Denk dat je Mike Hagen's setup guide voor de D3 reeds kent. Geeft welliswaar geen verklaring waarom hij deze instelling kiest maar je kan daar wel een soort van leidraad uithalen. Je vindt de guide HIER mocht die onbekend zijn.
Suc6,
ALE
Denk dat je Mike Hagen's setup guide voor de D3 reeds kent. Geeft welliswaar geen verklaring waarom hij deze instelling kiest maar je kan daar wel een soort van leidraad uithalen. Je vindt de guide HIER mocht die onbekend zijn.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Hoi Ale,ALE schreef:Hoi Vledder,
Suc6,
ALE
Nee, die kende ik nog niet! Leuk, zo doe je weer ervaringen op die je zelf kunt testen en uiteindelijk zo je eigen voorkeur kunt ontwikkelen voor de juiste setup. Thnx.

-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leuk.ALE schreef:Hoi Vledder,
Suc6,
ALE
Er even inzetten met Camera ControlPro en opslaan.
Het verbaast me dan ook dat hij bij sport toch ook nog voor diafragma voorkeuze kiest. Je verwacht in de eerste plaats hier sluitertijd voorkeuze.Geeft welliswaar geen verklaring waarom hij deze instelling kiest
En bij 'point en shoot' voor beeldkwaliteit JPEG fine.
Verder erg leuk te zien hoe iemand zijn instellingen kiest!
Ik denk dat Mike Hagen zijn keuze voor JPEG t.o.v. NEF puur ligt in het feit dat bij grote aantallen foto's (trouwerijen, sport e.d.) het nabewerken wel heel veel tijd kost.
De keuze voor diafragmavoorkeuze bij sport begrijp ik wel; als je de lichtomstandigheden kent en daar je ISO op afstemt, dan heb je met redelijke zekerheid een bepaalde minimale (afdoende) sluitertijd bepaald. Dan wil je vervolgens wel graag met beperkte scherptediepte fotograferen om e.e.a. te isoleren van de achtergrond (zo schiet ik zelf ook sport/actiefoto's).
Maar,,,,,, sluitertijdvoorkeuze lijkt voor de hand liggender.
De keuze voor diafragmavoorkeuze bij sport begrijp ik wel; als je de lichtomstandigheden kent en daar je ISO op afstemt, dan heb je met redelijke zekerheid een bepaalde minimale (afdoende) sluitertijd bepaald. Dan wil je vervolgens wel graag met beperkte scherptediepte fotograferen om e.e.a. te isoleren van de achtergrond (zo schiet ik zelf ook sport/actiefoto's).
Maar,,,,,, sluitertijdvoorkeuze lijkt voor de hand liggender.
Zou inderdaad een heel plausibele reden zijn. Zelf zou ik dan toch kiezen voor NEF om ze daarna met één standaard bewerking (stamp) op het niveau te krijgen dat ik zou willen. Een enkele die dan nog niet goed is, kan dan verder bewerkt worden.Ik denk dat Mike Hagen zijn keuze voor JPEG t.o.v. NEF puur ligt in het feit dat bij grote aantallen foto's (trouwerijen, sport e.d.) het nabewerken wel heel veel tijd kost.
Het is lang geleden dat ik sportfoto's heb gemaakt. Toen met sluitertijd voorkeuze. Zoals jij het beschrijft is diafragmavoorkeuze voor de hand liggender. Bedankt!De keuze voor diafragmavoorkeuze bij sport begrijp ik wel