Actieve D-lighting en andere instellingen D3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Vledder

Actieve D-lighting en andere instellingen D3

Bericht door Vledder » wo jun 18 2008 2:43 pm

Sinds ik de D3 in gebruik heb onderga ik een echte zoektocht naar de juiste instellingen om fijn mee te kunnen werken. Ik merk dat ik nog niet uitgezocht ben maar ook behoeft heb aan de ervaringen van andere D3 gebruikers qua gebruik van o.a. D-lightning maar ook van andere instellingen. Misschien dat jullie dat met mij wilen delen en indien mogelijk wil motiveren waarom je die keuzes maakt.

Graag zou ik van de gebruikerservaringen van anderen iets leren om zo het beste uit je camera te halen. :)

Ik schiet voornamelijk Model (outdoor), Natuur & familie/privé als onderwerp.

Optie Witbalans: deze stel ik zoveel mogelijk zelf in. Ik zet de instellingen altijd terug op AUTO (aangepast aan A3 & G1). Voor binnen- en buitenflitsen altijd op FLITS.

Optie Beeldinstellingen: STANDAARD
(verscherping 5, contrast +1, helderheid +1, verzadiging 0, tint 0)

Optie Kleurruimte: sRGB (op advies v/d handleiding)

Optie Actieve D-lightning: OFF (in normale omstandigheden) & HOOG (in omstandigheden met veel contrasten), de overige NORMAAL & LAAG gebruik ik niet.
Het probleem van deze instelling is dat de foto's fletser worden. Iemand die hier op een bepaalde manier mee omgaat ? In camera of in nabewerking?

Optie Ruisonderdr. lange sluitertijd: ON (geen motivatie) :oops:

Optie Hoge ISO ruisonderdrukking NORM (geen motivatie) :oops:

Optie ISO-gevoeligheid instellen: handmatig, bij voorkeur op 200 ISO (ter voorkoming voor ruis i.c.m. gebruik D-lightning en omdat vroeger bij analoog gold, des te hoger de ISO, des te minder contrast)

Optie NEF (RAW)-opname: ON Compressie zonder verlies, NEF (RAW)-bitdiepte -> 12 bit (geen motivatie) :oops:

Scherpstelling op 1 scherpstelpunt, 51 AF-punten, gebruik makend van de selector voor het juiste AF punt (voor mijn soort fotografie de beste en doeltreffenste instelling, gebruik multiselector i.v.m. verschuiving van scherpstelvlak indien je het middelste veld gebruikt en na scherpstelling opnieuw je compositie maakt).

Dit zijn misschien niet alle mogelijke instellingen, anderen kunnen dit eventueel aanvullen als het je zinvol lijkt.

Toevoeging: ik maak alleen gebruik van het NEF formaat tijdens opnames.
Laatst gewijzigd door Vledder op wo jun 18 2008 6:00 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo jun 18 2008 3:12 pm

Vledder, ik doe softwarematig zo weinig mogelijk in de D3 en indien nodig alles in de nabewerking.
Batchbewerking in Capture NX2. Ik gebruik dan vaak de optie "automatische niveaus"en 20% verscherping.
Ik fotografeer alleen in NEF.

Optie Witbalans: AUTO. nabewerking indien nodig
meestal niet nodig.

Optie Beeldinstellingen: STANDAARD
(verscherping 0, contrast 0, helderheid 0, verzadiging 0, tint 0)
zelfde reden: zo min mogelijk in de camera, indien nodig in de nabewerking

Optie Kleurruimte: sRGB Mijn scherm kan niet meer aan, heb ik begrepen

Optie Actieve D-lighting: OFF (in normale omstandigheden) & NORMAAL in omstandigheden met veel contrasten),
Nabewerking indien flets

Optie Ruisonderdr. lange sluitertijd: OFF. De D3 heeft nauwelijks ruis. Zo nodig: nabewerking

Optie Hoge ISO ruisonderdrukking OFF idem

Optie ISO-gevoeligheid instellen: handmatig, bij voorkeur natuurlijk zo laag mogelijk, maar ik hecht aan korte tijden en middendiafragma's, zodat ik als eerste mijn ISO opschroef indien nodig. Zonder problemen ISO 1250 standaard. Zonodig nog hoger. Daarna doe ik pas concessies aan tijden en diafragma's

Optie NEF (RAW)-opname: ON Compressie zonder verlies, NEF (RAW)-bitdiepte -> 12 bit
14 bit zie je nauwelijks en kost veel meer opslag.

Scherpstelling op 1 scherpstelpunt, middelste punt meestal 9 AF-punten, indien nodig meer (bewegende objecten)
Ik stel scherp op het middelste punt, blokkeer scherpstelling en lichtmeting en maak daarrna de compositie.

Vignetteringscorrectie: ON. (ivm de 70-200)
Laatst gewijzigd door Marten op wo jun 18 2008 3:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jun 18 2008 3:47 pm

Als je uitsluitend in RAW werkt zou ik D-lighting (geen D-lightning alstublieft; het heeft niets met bliksem te maken) niet gebruiken om het toenemen van ruis te voorkomen. Ik doe dat ook niet met mijn D300. Bij het bewerken achteraf zijn er vele mogelijkheden om het contrast te beïnvloeden (Capture NX2: D-lighting, bescherming Hoge lichten en Schaduwen, etc.). Alleen voor JPEG-shooters kan Active D-lighting een voordeel zijn, mits oordeelkundig toegepast onder omstandigheden die daar aanleiding toe geven. Zeker niet klakkeloos gebruiken.
Jur

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo jun 18 2008 3:59 pm

Is actieve D-lighting dan van effect op je RAW-beeld (ik heb geen D3 of D300)? Me dunkt dat dit gewoon een parameter in de instructieset is en het in RAW dus geheel niet uitmaakt wat er op de camera is ingesteld, vergelijkbaar met Witbalans, verscherping, contrast, etc...

Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bliksems

Bericht door gijs sandberg » wo jun 18 2008 4:07 pm

Jur schreef:Als je uitsluitend in RAW werkt zou ik D-lighting niet gebruiken om het toenemen van ruis te voorkomen.
Actieve D-lighting legt bij de opname meer informatie vast dan in een gewone RAW file gaat.
Ik zou het in hoog-contrast situaties activeren, maar niet standaard.
Het kost meer verwerkingstijd en je zou het -voor de beste beeldkwaliteit- achteraf af moeten zetten.

Deze opties kosten wat denkwerk, maar het is wel de moeite waard dit goed te overwegen en uit te testen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jun 18 2008 4:16 pm

MvBoetzelaer schreef:Is actieve D-lighting dan van effect op je RAW-beeld (ik heb geen D3 of D300)? Me dunkt dat dit gewoon een parameter in de instructieset is en het in RAW dus geheel niet uitmaakt wat er op de camera is ingesteld, vergelijkbaar met Witbalans, verscherping, contrast, etc...

Marnix

Active D-lighting is een optie die vóór de opname kan worden ingesteld en naderhand niet kan worden gewijzigd, ook niet met NEF, ook niet met CNX(x)

Nikon site:

Verschillen tussen actieve D-Lighting en D-Lighting

*
D-Lighting is beschikbaar via het weergavemenu en kan worden toegepast op afzonderlijke foto's nadat deze zijn opgeslagen. Deze functie corrigeert automatisch het contrast en de helderheid in de hele foto.
*
Actieve D-Lighting wordt toegepast tijdens de verwerking van de foto. Deze functie vergroot niet alleen het contrast in onderbelichte delen van de foto, maar past ook lokaal toonbeheer toe waardoor het dynamische bereik van foto's groter lijkt.

De twee technologieën zijn bedoeld om onafhankelijk van elkaar te worden gebruikt en leveren enigszins verschillende resultaten op. Actieve D-Lighting wordt aanbevolen wanneer u een reeks opnamen met hoog contrast maakt. D-Lighting kan worden gebruikt voor foto's die al zijn opgeslagen en waarin details in de schaduwen verloren zijn gegaan.

Vledder

Bericht door Vledder » wo jun 18 2008 4:50 pm

Ik zit zojuist wat te spelen met een modelfoto van gisteren (met Actieve D-lighting op HOOG) die ik hier in Noorwegen bij een waterval heb gemaakt en het gekke is dat als ik schakel tussen HOOG/UIT/LAAG het resultaat bij laag minder flets is dan bij UIT. Nog een aantal andere foto's getest en hetzelfde resultaat. Iemand die begrijpt hoe dat kan ?

O.K. dit heb ik zelf al GEDEELTELIJK opgelost, komt doordag ik HELDERHEID op +1 had staan, op 0 word het anders EN mooier.

Toch lijkt het dat met de instelling Actieve D-lighting LAAG er een mooier beeld ontstaat dan bij OFF, ook bij een normaal beeld waarbij je zou verwachten dat het een niet noodzakelijke instelling is. Is er iemand die hier iets over kan zeggen of dit ook eens wil testen en zijn/haar bevindingen hier wil plaatsen ? Lijkt mij zo tegenstrijdig !
Laatst gewijzigd door Vledder op wo jun 18 2008 5:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jun 18 2008 5:06 pm

Vledder schreef:...Maar je kan Actieve D-lighting WEL achteraf in CNX(2) uitzetten....
Hee leuk, dat kan dus nu wel in CNX2.
Wist ik niet.
Laatst gewijzigd door Marten op wo jun 18 2008 5:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » wo jun 18 2008 5:07 pm

Ik zou de titel even aanpassen :wink:

Vledder

Bericht door Vledder » wo jun 18 2008 5:18 pm

Marten schreef:
Vledder schreef:...Maar je kan Actieve D-lighting WEL achteraf in CNX(2) uitzetten....
Nieuw voor mij.
Hoe moet je dat doen?
Als je een opname met Actieve D-lighting geopend hebt dan kan je in de BEWERKINGSLIJST --> CAMERAINSTELLINGEN het 6de rolmenu (bij mij de laatste optie) aanklikken en van ONGEWIJZIGD naar de gewenste instelling gaan. :)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Capture NX v 1.3 Active D

Bericht door gijs sandberg » wo jun 18 2008 5:18 pm

Marten schreef:
Nieuw voor mij. Hoe moet je dat doen?
Gewoon in de edit-list:
Base / RAW adjustments / Active-D
zitten de opties
-unchanged/low/normal/high

NB als de optie Active-D op de kamera niet aan stond,
is de corresponderende optie in Capture NX vaak niet zichtbaar!

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo jun 18 2008 8:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jun 18 2008 5:20 pm

Dank, dank, had het inmiddels ontdekt en mijn opmerking aangepast, maar het gaat allemaal zoooo vreselijk snel hier.

Vledder

Bericht door Vledder » wo jun 18 2008 5:23 pm

mikemix schreef:Ik zou de titel even aanpassen :wink:
Yep, thnx 8)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jun 18 2008 9:23 pm

Hier nog wat instellingen

Witbalans - Auto, deze is ook bijna altijd goed overdag. Indien binnen en donker(concert) dan handmatig

Beeldinstellingen - Neutraal zo plat als mogelijk, vaak schakel ik dan in de nabewerking over naar standaard

Kleurruimte - Adobe RGB. Hoewel het het het niet aankan vind mijn printer het wel lekker.

Active D-Lightning - vaiabel tussen laag en hoog

Ruisonderdrukking lage sluitertijd - On

Ruisonderdrukking hoge iso Norm, bevalt goed

NEF - geen compressie en 14 bits, hdd van 500gb kost tegenwoordig 80 euro, daar kunnen 20.000 grote foto's op.

Scherpstelling is variabel en afhanelijk van situatie

Het blijft toch wel zoeken naar de uiste instellingen maar hiermee red ik het vaak wel.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo jun 18 2008 9:28 pm

Marten schreef:
Active D-lighting is een optie die vóór de opname kan worden ingesteld en naderhand niet kan worden gewijzigd, ook niet met NEF, ook niet met CNX(x)
Weet niet hoe het zit met de D3, maar bij de D300 heb je een retouch menu en daarin kan je achteraf d-lighting toepassen. Of het helemaal hetzelfde werkt als de normale manier weet ik niet, maar dat is het proberen waard denk ik :)

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”