Opnamestand P*
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Is het niet zo dat je in de P* stand met het ene wieltje diafragma kunt instellen, en met het andere wieltje sluitertijd en dat je in de S of A stand alleen maar OF Sluitertijd (S stand) OF diafragma (A stand) kunt aanpassen? Met andere woorden, als je in de S stand fotografeert, maar je diafragma wil aanpassen je eerst de camera in de A stand moet zetten, en dat dat dus niet hoeft in de P* stand? (want dan pak je gewoon het juiste wieltje)
Hoop dat ik nog duidelijk ben.....
Michael
Hoop dat ik nog duidelijk ben.....
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Maar is dat dan weer niet praktisch hetzelfde als op M-stand fotograferen? Daar stel je tenslotte ook met beide wieltjes in tot je de juiste belichting hebt...
Misschien is het verschil wel dat je bij P* direct een goede belichting hebt, en dat met M je de verdeling in je zoeker in de gaten moet houden.
Vanavond thuis ff proberen.
Misschien is het verschil wel dat je bij P* direct een goede belichting hebt, en dat met M je de verdeling in je zoeker in de gaten moet houden.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Ik denk inderdaad dat bij P* je diafragma veranderd voor juiste belichting indien je aan het sluitertijdwieltje draait, en andersom. Grootste verschil met A en S stand is dus (denk ik) dat je niet hoeft te switchen als je het één of het ander wil aanpassen. Als dat zo is zou ik eigenlijk voortaan in die P* stand moeten gaan fotograferen, is eigenlijk veel handiger.
Michael
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
wouterboon schreef:Ik begrijp het verschil tussen P en S/A ook niet heel erg. Laat staan het verschil tussen P en P*...
P is een 'basis'-voorstel van de camera, P* geeft eenzelfde belichting alleen met andere verhouding S- en A-keuze.
Misschien lees ik hierboven niet goed, maar ik zie geen verschil meer...

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Shamrock
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
In de M stand kies jezelf de sluitertijd en diafragma en deze beide instellingen wijzigen niet wanneer je de camera bijvoorbeeld van zonlicht naar schaduw beweegt.wouterboon schreef:Maar is dat dan weer niet praktisch hetzelfde als op M-stand fotograferen? Daar stel je tenslotte ook met beide wieltjes in tot je de juiste belichting hebt...
In P kiest de camera de sluitertijd en diafragma en veranderen beide meteen zodra je je camera van zonlicht naar schaduw beweegt of er uberhaupt een beweging mee maakt.
Overigens gebruik ik zelf meestal de A stand.
Bij vlagen ben ik geniaal..... Helaas is het hier altijd windstil!.
De P staat voor PANIEK.
Als je het even niet meer weet, dan zet je hem op de P-stand en de ingebouwde "Japanner" zorgt ervoor dat je toch een goede opname hebt kunnen maken, zonder zelf te hoeven nadenken.
Dit vertelde ik aan mijn cursisten als ze de verschillen wilden weten.
Mijn uitgangspunt was altijd dat ze aan het eind van de cursus op de M of A-stand betere foto's konden maken.
Sommige kwam ik later nog wel eens tegen en ze bekenden dat ze de vakantiefoto's toch maar op de P-standen hadden gemaakt.

Als je het even niet meer weet, dan zet je hem op de P-stand en de ingebouwde "Japanner" zorgt ervoor dat je toch een goede opname hebt kunnen maken, zonder zelf te hoeven nadenken.
Dit vertelde ik aan mijn cursisten als ze de verschillen wilden weten.
Mijn uitgangspunt was altijd dat ze aan het eind van de cursus op de M of A-stand betere foto's konden maken.
Sommige kwam ik later nog wel eens tegen en ze bekenden dat ze de vakantiefoto's toch maar op de P-standen hadden gemaakt.
Ik zie er geen probleem in om ze alle vier te gebruiken, afhankelijk van de omstandigheden en van mijn wensen. 
De P* stand is gewoon vanuit het automatische resultaat (de diafragma en sluitertijd combinatie) even met de hand (met het wieltje) een stukje opschuiven (diafragma een stop groter en tijd een stop langer (of de andere kant op natuurlijk)). Het sterretje herinnert je er aan dat je een afwijking van de "echte" P hebt ingesteld.
Dat kan soms handig zijn als je in je zoeker naar het resultaat van de P kijkt en denkt "Mmm... ja leuk, maar deze ene foto toch graag net wat meer of minder scherptediepte of snelheid..."

De P* stand is gewoon vanuit het automatische resultaat (de diafragma en sluitertijd combinatie) even met de hand (met het wieltje) een stukje opschuiven (diafragma een stop groter en tijd een stop langer (of de andere kant op natuurlijk)). Het sterretje herinnert je er aan dat je een afwijking van de "echte" P hebt ingesteld.
Dat kan soms handig zijn als je in je zoeker naar het resultaat van de P kijkt en denkt "Mmm... ja leuk, maar deze ene foto toch graag net wat meer of minder scherptediepte of snelheid..."
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
evertfoto schreef:De P staat voor PANIEK.![]()

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Overigens fotografeer ik nagenoeg nooit op P. Tijdens de cursus die ik gevolgd heb (en het vervolg dat ik in september ga volgen) moest ik altijd op M-stand schieten. Zo 'leerde' je het meest, omdat je dat de relatie sluitertijd/diafragma en de goede belichting die daar door ontstaat doorkreeg. Meestal dwing ik mezelf om op M te schieten, maar als het 'sneller' moet, kies ik voor A.
PANIEK is dus wel een goede
PANIEK is dus wel een goede

- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens mij heb je in p nog de mogelijkheid om af te wijken van de door de camera voorgstelde instelling zonder dat direct beide instellingen veranderen.wouterboon schreef:Ik begrijp het verschil tussen P en S/A ook niet heel erg. Laat staan het verschil tussen P en P*...
P is een 'basis'-voorstel van de camera, P* geeft eenzelfde belichting alleen met andere verhouding S- en A-keuze.
Misschien lees ik hierboven niet goed, maar ik zie geen verschil meer...
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel