Opnamestand P*

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jul 03 2008 3:50 pm

Is het niet zo dat je in de P* stand met het ene wieltje diafragma kunt instellen, en met het andere wieltje sluitertijd en dat je in de S of A stand alleen maar OF Sluitertijd (S stand) OF diafragma (A stand) kunt aanpassen? Met andere woorden, als je in de S stand fotografeert, maar je diafragma wil aanpassen je eerst de camera in de A stand moet zetten, en dat dat dus niet hoeft in de P* stand? (want dan pak je gewoon het juiste wieltje)

Hoop dat ik nog duidelijk ben.....

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

wouterboon

Bericht door wouterboon » do jul 03 2008 3:54 pm

Maar is dat dan weer niet praktisch hetzelfde als op M-stand fotograferen? Daar stel je tenslotte ook met beide wieltjes in tot je de juiste belichting hebt...

Misschien is het verschil wel dat je bij P* direct een goede belichting hebt, en dat met M je de verdeling in je zoeker in de gaten moet houden.

Vanavond thuis ff proberen.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jul 03 2008 4:07 pm

Ik denk inderdaad dat bij P* je diafragma veranderd voor juiste belichting indien je aan het sluitertijdwieltje draait, en andersom. Grootste verschil met A en S stand is dus (denk ik) dat je niet hoeft te switchen als je het één of het ander wil aanpassen. Als dat zo is zou ik eigenlijk voortaan in die P* stand moeten gaan fotograferen, is eigenlijk veel handiger.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

wouterboon

Bericht door wouterboon » do jul 03 2008 4:16 pm

alleen moet ik er nu al over nadenken, A en S zijn dan toch handiger! ;-) Als ik wil nadenken gebruik ik M wel... Maar goed, vanavond toch ff bekijken, ben nou wel erg nieuwsgierig.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do jul 03 2008 4:25 pm

wouterboon schreef:Ik begrijp het verschil tussen P en S/A ook niet heel erg. Laat staan het verschil tussen P en P*...

P is een 'basis'-voorstel van de camera, P* geeft eenzelfde belichting alleen met andere verhouding S- en A-keuze.

Misschien lees ik hierboven niet goed, maar ik zie geen verschil meer... :oops:
:D Daarom had ik in eerste instantie ook dit topic gestart. Ik zie wel het verschil tussen P en P*, maar zie niet echt het voordeel c/q. nut van P* t.o.v. A/S/M. Alleen Hans Braakhuis maakt zo te zien gebruik van deze optie?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

wouterboon

Bericht door wouterboon » do jul 03 2008 4:33 pm

Is er niet nog iets met de P-instellingen te regelen dat er ook een automatische ISO waarde aan wordt meegegeven? Want dat is in A en S niet het geval.

Shamrock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Shamrock » do jul 03 2008 4:33 pm

wouterboon schreef:Maar is dat dan weer niet praktisch hetzelfde als op M-stand fotograferen? Daar stel je tenslotte ook met beide wieltjes in tot je de juiste belichting hebt...

Misschien is het verschil wel dat je bij P* direct een goede belichting hebt, en dat met M je de verdeling in je zoeker in de gaten moet houden.

Vanavond thuis ff proberen.
In de M stand kies jezelf de sluitertijd en diafragma en deze beide instellingen wijzigen niet wanneer je de camera bijvoorbeeld van zonlicht naar schaduw beweegt.

In P kiest de camera de sluitertijd en diafragma en veranderen beide meteen zodra je je camera van zonlicht naar schaduw beweegt of er uberhaupt een beweging mee maakt.

Overigens gebruik ik zelf meestal de A stand.
Bij vlagen ben ik geniaal..... Helaas is het hier altijd windstil!.

evertfoto

Bericht door evertfoto » do jul 03 2008 4:54 pm

De P staat voor PANIEK. :wink:
Als je het even niet meer weet, dan zet je hem op de P-stand en de ingebouwde "Japanner" zorgt ervoor dat je toch een goede opname hebt kunnen maken, zonder zelf te hoeven nadenken.
Dit vertelde ik aan mijn cursisten als ze de verschillen wilden weten.
Mijn uitgangspunt was altijd dat ze aan het eind van de cursus op de M of A-stand betere foto's konden maken.
Sommige kwam ik later nog wel eens tegen en ze bekenden dat ze de vakantiefoto's toch maar op de P-standen hadden gemaakt.

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 03 2008 4:54 pm

Ik zie er geen probleem in om ze alle vier te gebruiken, afhankelijk van de omstandigheden en van mijn wensen. ;-)

De P* stand is gewoon vanuit het automatische resultaat (de diafragma en sluitertijd combinatie) even met de hand (met het wieltje) een stukje opschuiven (diafragma een stop groter en tijd een stop langer (of de andere kant op natuurlijk)). Het sterretje herinnert je er aan dat je een afwijking van de "echte" P hebt ingesteld.

Dat kan soms handig zijn als je in je zoeker naar het resultaat van de P kijkt en denkt "Mmm... ja leuk, maar deze ene foto toch graag net wat meer of minder scherptediepte of snelheid..."

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do jul 03 2008 5:02 pm

evertfoto schreef:De P staat voor PANIEK. :wink:
:D :D Herinner me nog de eerste bijeenkomst op de Fotovakschool in A'dam. Docent: "Dames en heren, nu niet in paniek raken, maar haal je camera uit de Parkeerstand. We gaan nu leren fotograferen"
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

wouterboon

Bericht door wouterboon » do jul 03 2008 5:05 pm

Overigens fotografeer ik nagenoeg nooit op P. Tijdens de cursus die ik gevolgd heb (en het vervolg dat ik in september ga volgen) moest ik altijd op M-stand schieten. Zo 'leerde' je het meest, omdat je dat de relatie sluitertijd/diafragma en de goede belichting die daar door ontstaat doorkreeg. Meestal dwing ik mezelf om op M te schieten, maar als het 'sneller' moet, kies ik voor A.

PANIEK is dus wel een goede ;-)

GdP

Bericht door GdP » do jul 03 2008 5:10 pm

Sinds het uitkomen van de Nikkormat EL heb ik bijna uitsluitend de A-stand gebruikt, en alleen indien nodig de M-stand. De rest zie ik als volkomen overbodig.

ArTe

Bericht door ArTe » do jul 03 2008 5:13 pm

Ik p* ook...

Ik vertrouw op die "ingebouwde Japanner" en als de sluitertijd of het diafragma me niet bevalt pak ik het wieltje. En als ze me beide niet bevallen de ISO-instelling.

Arno

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » do jul 03 2008 5:33 pm

ik fotografeer 90 % met de P stand met de D70, ongeveer 5 % een S en 2% met een A en 3% met auto. Op de olympus werk ik 95% in de antishake modus en 5% op de auto oe een der andere modi

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do jul 03 2008 6:05 pm

wouterboon schreef:Ik begrijp het verschil tussen P en S/A ook niet heel erg. Laat staan het verschil tussen P en P*...

P is een 'basis'-voorstel van de camera, P* geeft eenzelfde belichting alleen met andere verhouding S- en A-keuze.

Misschien lees ik hierboven niet goed, maar ik zie geen verschil meer... :oops:
Volgens mij heb je in p nog de mogelijkheid om af te wijken van de door de camera voorgstelde instelling zonder dat direct beide instellingen veranderen.
Say what you like
Do what you feel

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”