Opnamestand P*
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Opnamestand P*
Wie gebruikt de P* stand wel eens en zo ja wanneer?
Ik moet zeggen dat ik het nog nooit gebruikt heb, ik fotografeer meestal op de A of M stand.
Zelf zie ik niet zo het nut c.q. voordeel om in die P* stand te fotograferen.
Ik moet zeggen dat ik het nog nooit gebruikt heb, ik fotografeer meestal op de A of M stand.
Zelf zie ik niet zo het nut c.q. voordeel om in die P* stand te fotograferen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Ik doe bijna alles op A en heb de P-stand in tig jaar nog nooit gebruikt, maar in de gebruiksaanwijzing van de D3 staat dat die stand handig is als je heel snel een foto moet maken en geen tijd hebt om instellingen na te kijken. Daar valt wel wat voor te zeggen, zeker op momenten dat je heel ongebruikelijke camerainstellingen hebt.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Gebruik alleen maar P. Heerlijk al dat gemak. Wel maak ik bewust de keuze voor een bepaalde sluitertijd of een ander diafragma. Dat stel ik bij middels het duimwieltje en in de zoeker zie ik het resultaat.
Wel stel ik vaak de ISO bij, om op die manier meer keuze aan sluitertijd / diafragma te hebben.
Wel stel ik vaak de ISO bij, om op die manier meer keuze aan sluitertijd / diafragma te hebben.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Wat is dan nog het voordeel van de P, kan je dan niet gewoon de A of S gebruiken aangezien je toch bewust een keuze maaktHans Braakhuis schreef:... Wel maak ik bewust de keuze voor een bepaalde sluitertijd of een ander diafragma. Dat stel ik bij middels het duimwieltje en in de zoeker zie ik het resultaat.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dat is wel een goede tip Wim! Inderdaad heb je bij dat soort momenten vaak weinig tijd om alles in te stellen en dan is de P stand een uitkomst.wim schreef:Als ik een trouwreportage maak, doe ik de shoot op M en afhankelijk van de belichting in het gemeentehuis A of P. Bij het tekenen en ringen uitwisselen heb je niet veel tijd om alles in te stellen.
@Hans: Als je toch met het duimwieltje diafragma en/of sluitertijd aanpast, wat is dan voor jou het voordeel van de P* stand t.o.v. de A/S/M?
"Gemak" is inderdaad de P. De camera "denkt"dan voor je.
Sinds ik weer echt fotografeer met een SLR denk ik liever zelf en maak bewust mijn keuze voor diafragma en sluitertijd.
@Martijn: We hebben op hetzelfde moment gepost denk ik, twee zielen 1 gedachte:)
Laatst gewijzigd door Riemke op do jul 03 2008 11:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Maak je het jezelf niet moeilijk met de M stand? Meestal wil je toch het diafragma bepalen wat je wilt gebruiken. Is de A dan niet handiger?wim schreef:Als ik een trouwreportage maak, doe ik de shoot op M en afhankelijk van de belichting in het gemeentehuis A of P. Bij het tekenen en ringen uitwisselen heb je niet veel tijd om alles in te stellen.
Ben wel nieuwsgierig waarom je voor de M stand kiest. Ik gebruik de M stand alleen in de studio met studioflitsers. P stand gebruik ik nooit.
Ik gebruik ook bijna alleen maar de M-stand. Deed ik ook bij bruiloften bij de ceremonie enzo. Binnen is het licht over het algemeen weinig veranderlijk, dus het is één keer instellen en gaan. De P-stand gebruik ik alleen bij sterk wisselende omstandigheden waarbij ik geen tijd heb om mijn instellingen te wijzigen. Als ik bijvoorbeeld van binnen naar buiten moet en daarbij door moet blijven fotograferen. Of voordat ik de camera aan mijn vriendin geef... 

- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Nee je maakt het jezelf niet moeilijker. Bij een shoot denk ik elke keer weer na wat ik wil laten zien. Bij M beinvloed ik het meeste s en a. Bij een vaste A heb je de neiging om alleen over A na te denken en niet meer zo over je sluitertijd.wil schreef:Maak je het jezelf niet moeilijk met de M stand? Meestal wil je toch het diafragma bepalen wat je wilt gebruiken. Is de A dan niet handiger?wim schreef:Als ik een trouwreportage maak, doe ik de shoot op M en afhankelijk van de belichting in het gemeentehuis A of P. Bij het tekenen en ringen uitwisselen heb je niet veel tijd om alles in te stellen.
Ben wel nieuwsgierig waarom je voor de M stand kiest. Ik gebruik de M stand alleen in de studio met studioflitsers. P stand gebruik ik nooit.
Belichting is belangrijk bij shoots met lange witte jurken en bij M schiet ik de beste platen.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik begrijp dat jij dat vaker doet Wim, bruidsreportages maken?
Na een hele lange tijd krijg ik op 8 augustus weer eens de gelegenheid. En nu voor het eerst met een DSLR
Ik sta open voor tips
Ben al druk aan het surfen op allerhande sites voor leuke ideeën.
Na een hele lange tijd krijg ik op 8 augustus weer eens de gelegenheid. En nu voor het eerst met een DSLR

Ik sta open voor tips

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Heb je het al eens een keer geprobeerd. Eerst de afdrukknop licht in drukken, anders gebeurd er niks.Opgezetfan schreef:Wat is dan nog het voordeel van de P, kan je dan niet gewoon de A of S gebruiken aangezien je toch bewust een keuze maaktHans Braakhuis schreef:... Wel maak ik bewust de keuze voor een bepaalde sluitertijd of een ander diafragma. Dat stel ik bij middels het duimwieltje en in de zoeker zie ik het resultaat.
Met A of S kan het ook, maar in P begint de camera met een goed belichtingsvoorstel. In A of S, gaat de camera uit van één diafragma of sluitertijd.
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Heb in begin veel met P gedaan en naarmate ik de kennis achter de cijfertjes begon te snappen stapte ik over naar A en S. Soms zet ik camera wel een op M maar niet vaak..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief