Opnamestand P*

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Opnamestand P*

Bericht door Riemke » do jul 03 2008 10:05 am

Wie gebruikt de P* stand wel eens en zo ja wanneer?
Ik moet zeggen dat ik het nog nooit gebruikt heb, ik fotografeer meestal op de A of M stand.
Zelf zie ik niet zo het nut c.q. voordeel om in die P* stand te fotograferen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Veganpix

Bericht door Veganpix » do jul 03 2008 10:12 am

Ik doe bijna alles op A en heb de P-stand in tig jaar nog nooit gebruikt, maar in de gebruiksaanwijzing van de D3 staat dat die stand handig is als je heel snel een foto moet maken en geen tijd hebt om instellingen na te kijken. Daar valt wel wat voor te zeggen, zeker op momenten dat je heel ongebruikelijke camerainstellingen hebt.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 03 2008 10:21 am

Gebruik alleen maar P. Heerlijk al dat gemak. Wel maak ik bewust de keuze voor een bepaalde sluitertijd of een ander diafragma. Dat stel ik bij middels het duimwieltje en in de zoeker zie ik het resultaat.

Wel stel ik vaak de ISO bij, om op die manier meer keuze aan sluitertijd / diafragma te hebben.

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » do jul 03 2008 10:23 am

Als ik een trouwreportage maak, doe ik de shoot op M en afhankelijk van de belichting in het gemeentehuis A of P. Bij het tekenen en ringen uitwisselen heb je niet veel tijd om alles in te stellen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jul 03 2008 10:53 am

Hans Braakhuis schreef:... Wel maak ik bewust de keuze voor een bepaalde sluitertijd of een ander diafragma. Dat stel ik bij middels het duimwieltje en in de zoeker zie ik het resultaat.
Wat is dan nog het voordeel van de P, kan je dan niet gewoon de A of S gebruiken aangezien je toch bewust een keuze maakt :?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do jul 03 2008 10:59 am

wim schreef:Als ik een trouwreportage maak, doe ik de shoot op M en afhankelijk van de belichting in het gemeentehuis A of P. Bij het tekenen en ringen uitwisselen heb je niet veel tijd om alles in te stellen.
Dat is wel een goede tip Wim! Inderdaad heb je bij dat soort momenten vaak weinig tijd om alles in te stellen en dan is de P stand een uitkomst.

@Hans: Als je toch met het duimwieltje diafragma en/of sluitertijd aanpast, wat is dan voor jou het voordeel van de P* stand t.o.v. de A/S/M?
"Gemak" is inderdaad de P. De camera "denkt"dan voor je.
Sinds ik weer echt fotografeer met een SLR denk ik liever zelf en maak bewust mijn keuze voor diafragma en sluitertijd.

@Martijn: We hebben op hetzelfde moment gepost denk ik, twee zielen 1 gedachte:)
Laatst gewijzigd door Riemke op do jul 03 2008 11:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » do jul 03 2008 10:59 am

wim schreef:Als ik een trouwreportage maak, doe ik de shoot op M en afhankelijk van de belichting in het gemeentehuis A of P. Bij het tekenen en ringen uitwisselen heb je niet veel tijd om alles in te stellen.
Maak je het jezelf niet moeilijk met de M stand? Meestal wil je toch het diafragma bepalen wat je wilt gebruiken. Is de A dan niet handiger?
Ben wel nieuwsgierig waarom je voor de M stand kiest. Ik gebruik de M stand alleen in de studio met studioflitsers. P stand gebruik ik nooit.

Rogier

Bericht door Rogier » do jul 03 2008 11:05 am

Ik gebruik ook bijna alleen maar de M-stand. Deed ik ook bij bruiloften bij de ceremonie enzo. Binnen is het licht over het algemeen weinig veranderlijk, dus het is één keer instellen en gaan. De P-stand gebruik ik alleen bij sterk wisselende omstandigheden waarbij ik geen tijd heb om mijn instellingen te wijzigen. Als ik bijvoorbeeld van binnen naar buiten moet en daarbij door moet blijven fotograferen. Of voordat ik de camera aan mijn vriendin geef... :P

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » do jul 03 2008 11:13 am

wil schreef:
Maak je het jezelf niet moeilijk met de M stand? Meestal wil je toch het diafragma bepalen wat je wilt gebruiken. Is de A dan niet handiger?
Ben wel nieuwsgierig waarom je voor de M stand kiest. Ik gebruik de M stand alleen in de studio met studioflitsers. P stand gebruik ik nooit.
Nee je maakt het jezelf niet moeilijker. Bij een shoot denk ik elke keer weer na wat ik wil laten zien. Bij M beinvloed ik het meeste s en a. Bij een vaste A heb je de neiging om alleen over A na te denken en niet meer zo over je sluitertijd.
Belichting is belangrijk bij shoots met lange witte jurken en bij M schiet ik de beste platen.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do jul 03 2008 11:21 am

Ik begrijp dat jij dat vaker doet Wim, bruidsreportages maken?
Na een hele lange tijd krijg ik op 8 augustus weer eens de gelegenheid. En nu voor het eerst met een DSLR :wink:
Ik sta open voor tips :D Ben al druk aan het surfen op allerhande sites voor leuke ideeën.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » do jul 03 2008 11:23 am

begrijp het. Mijn tijdperk trouwreportages is zeer lang geleden. Toen bestond alleen nog een M stand :)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 03 2008 1:04 pm

Opgezetfan schreef:
Hans Braakhuis schreef:... Wel maak ik bewust de keuze voor een bepaalde sluitertijd of een ander diafragma. Dat stel ik bij middels het duimwieltje en in de zoeker zie ik het resultaat.
Wat is dan nog het voordeel van de P, kan je dan niet gewoon de A of S gebruiken aangezien je toch bewust een keuze maakt :?
Heb je het al eens een keer geprobeerd. Eerst de afdrukknop licht in drukken, anders gebeurd er niks.

Met A of S kan het ook, maar in P begint de camera met een goed belichtingsvoorstel. In A of S, gaat de camera uit van één diafragma of sluitertijd.

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jul 03 2008 2:18 pm

Heb in begin veel met P gedaan en naarmate ik de kennis achter de cijfertjes begon te snappen stapte ik over naar A en S. Soms zet ik camera wel een op M maar niet vaak..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » do jul 03 2008 2:27 pm

Mijn camera staat standaard op P, maar hier wijk ik steeds vaker van af in bijzondere omstandigheden. duisternis, snelheid en macro zijn mijn hoofdredenen van het afwijken maar ook steeds meer het kiezen van een bepaalde diepte in je foto's.

wouterboon

Bericht door wouterboon » do jul 03 2008 3:37 pm

Ik begrijp het verschil tussen P en S/A ook niet heel erg. Laat staan het verschil tussen P en P*...

P is een 'basis'-voorstel van de camera, P* geeft eenzelfde belichting alleen met andere verhouding S- en A-keuze.

Misschien lees ik hierboven niet goed, maar ik zie geen verschil meer... :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”