Vraag aan bruidsfotografen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marco

Bericht door Marco » zo jul 06 2008 1:35 am

foto-ed schreef: Nogmaals, ruwe bestanden lever ik niet af. CD/DVD met hierop alle bewerkte foto's vraag ik € 300,00 euro voor, enkel en alleen te verkrijgen in combinatie met een ingeplakte album. Ik loop anders ook de nabestellingen mis.....
Ed, wat vraag je daarnaast dan nog voor de dag zelf (1 dag vrijnemen op je werk) en het nabewerken van alle foto's ?
Ervan uitgaande dat die 300,00 alleen de vergoeding is voor de bewerkte foto's op CD/DVD voor vrij gebruik.

Ik zou de mensen trouwens altijd wijzen op de kwaliteitsverschillen van afdrukken bij Hema, Blokker, Kruidvat etc. in vergelijking met bijvoorbeeld Profotonet.

groet,
Marco

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » zo jul 06 2008 6:47 am

Alles is z afhankelijk wie het bruidspaar is. Vrienden krijgen een cd met bewerkte foto's naast het album en ja ik bewerk er meestal wel 200.

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » zo jul 06 2008 9:03 am

Marco,

Je hebt een PB.
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo jul 06 2008 9:22 am

Robin schreef:
Arend-ho schreef:er zijn er genoeg die hun "ruw" materiaal aanleveren op cd onder het motto hier heb je reportage. lekker makkelijk en goedkoop.

zie het maar zo..take it or leave it
ze bestellen een band a 2000 euro
ze bestellen eten a 2500 euro of meer wat de volgende dag in de plee ligt.
de foto's mogen dan best wat kosten want die blijven.
cd of dvd zouden dus niet mijn favoriet zijn om te leveren.

Arend
Ga zelf in September trouwen dus weet wat voor kosten hierbij komen kijken. Zit nu zelf ook in een positie dat ik op sommige dingen echt moet gaan bezuinigen.

Ik vind dat een band en eten gewoon bij het feest horen. Dat dit eten de volgende dag in de plee ligt slaat nergens op. Moet ik me familie mee naar de mac donalds nemen zodat ik een profesionele fotograaf kan nemen ? Ondanks dat iedereen het diner de dag erna "weer kwijt is zal ik wel de herinnering blijven houden dat ik dit moment met hun gedeelt heb en ik hun eerst wat meer aandacht kan geven voordat " de rest" erbij komt.

Dus inderdaad de foto's mogen ook wat kosten, maar ben dan wel benieuwd wat jij hier voor vraagt, want de prijzen die ik om me oren gesmeten krijg wordt je echt niet vrolijk van.

Ik ben best bereid die 6-8 uur te vergoeden dat de fotograaf aanwezig is. Natuurlijk wil ik nog eens 500 euro extra lappen zodat ik een album krijg.

Over de hele dag gezien ben je snel 150 foto's verder, dus van make-up/ bruid ophalen , gemeentehuis, diner en feest. Je kan er gif opnemen dat de ouders, schoon ouders, broers en zussen ook foto's willen.

En dan begint de grap ...... oh u wilt een nabestelling van 10x15
geen probleem 3 euro per stuk. Oh u wilt het op A4 formaat, voor 25 euro hangt hij aan de muur hoor !!

Als fotograaf zijnde begrijp ik de andere kant ook goed hoor. Je wilt niet dat jouw naam aan door hun zelf bewerkte kruidvat foto's verbonden wordt.

Maar ik heb er geen duizenden euro's voor over.

Dus als ik moet kiezen tussen feestband, lekker eten, amateur fotograaf die wel op Cd levert of profesionele fotograaf, eten bij de mac en een feest met cd-speler is voor mij de keuze snel gemaakt.
@ Robin

ik zeg niet dat je naar de mcdonalds oid moet
ik charcheer alleen maar wat om duidelijk te maken dat een fotograaf meestal wel de sluitpost is.
dat ik dat niet kan begrijpen is misschien mijn ding.
astronomische bedragen worden er uitgegeven aan eten e.d. dat kan best wel eens wat minder.
maar zoals Harm Edens altijd zegt: gelukkig hebben we de foto's nog. [ danwel op cd danwel in een boekvorm ]

Arend

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo jul 06 2008 10:52 am

Een watermerk plaatsen op bruidsfoto's is niet iets waar ik voor zou kiezen.
Ik vind het zelf vreselijk irritant om foto's te bekijken met een watermerk er doorheen.
Doet zwaar afbreuk aan je foto's.
Dat je dit doet op bijv. internet kan ik me voostellen maar niet wanneer klanten ervoor betaald hebben.

Nogmaals ik lever alleen de foto's welke bewerkt en afgedrukt zijn.
Mochten mijn klanten zelf foto's gaan ontwikkelen zien ze gelijk het verschil tussen die van het fotolab en die van de Hema....
om maar wat te noemen.

Ben wel benieuwd wat jullie doorgaans vragen voor een reportage.

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo jul 06 2008 11:01 am

zelf zou ik de foto's zelf in een mooi boek doen, en de jpeg's op cd of dvd en de nef's zou ik zelfhouden (is net als je analoge negatief) en staat men er op ook de "negatieven te hebben, dan enkel tegen een stevige prijs .

Robin

Bericht door Robin » zo jul 06 2008 11:28 am

Arend-ho schreef:ik charcheer alleen maar wat om duidelijk te maken dat een fotograaf meestal wel de sluitpost is.
Ik denk dat je daar best gelijk in hebt. Maar ik blijf er bij dat ze het hier zelf naar maken.

Ik bedoel een band kost gemiddeld zo'n 1500 euro. 4 uur spelen, 3 uur op- en afbouw en een 1 a 2 uur reistijd. Een feestband bestaat snel uit 5 a 6 mensen en zonder de onkosten (nieuwe snaren, kabeltjes etc) krijgen ze dus zo'n 30 per uur.

Wat vraagt de gemiddelde fotograaf per uur ??

Begrijp me niet verkeerd, heb dit er best voor over maar bereken gewoon alles in je uurloon en niet in allebij. En 1500 betalen voor het fotograferen en nog eens 500 voor een album en daarnaast nog eens 5 euro per mini printje en 25 euro voor a4 formaat. Hier mam een paar printjes koste maar 300 euro extra :?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jul 06 2008 11:35 am

De reportages die ik tot nu toe heb gemaakt zijn allemaal in de vrienden/kennissenkring geweest en dan doe ik niet moeilijk over foto's op CD, omdat ik ze de tip heb gegeven de afdrukken te laten maken bij een goed lab. Zelf laat ik alles afdrukken bij Profotonet en dan weet ik gewoon dat ik goede kwaliteit kan leveren.

Voor "vreemden"vind ik de optie van Lawrence "alleen de foto's die bewerkt en afgedrukt zijn op CD leveren" wel een om te onthouden :D

Wat betreft prijzen: Je ziet heel verschillende pakketten voorbijkomen, mensen die een uurtarief rekenen. Er zijn ook zoveel mensen die sinds de opkomst van de digitale fotografie bruidsfoto's maken. Onlangs trof ik nog iemand die een fotoshoot maakte met een compactcamera. Ik grapte nog dat het wel fijn was als een familielid de foto's maakte, waarop de bruidegom reageerde dat de man in kwestie geen familie was, maar de fotograaf :D Zo zie je maar.........het is net wat het bruidspaar wil en vaak maak je dan toch wel mee dat het niks of zo min mogelijk mag kosten :twisted:

Ik begrijp ook dat de vakfotografen niet blij zijn met deze ontwikkelingen. De meeste trouwlustigen vinden eerder de weg naar Marktplaats dan naar de vakfotograaf en als het je broodwinning is, is dat toch wel zuur.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Herman55

Bericht door Herman55 » zo jul 06 2008 11:37 am

Robin, heb je al eens berekend hoeveel uur een fotograaf bezig is? En dan van a tot en met z? Wat blijft er dan over van het uurtarief? Ik vermoed dat als je alles op een rijtje zet, die 1500 euro nog niet eens zo heel verkeerd is. En vergeet daarin ook niet mee te nemen dat een bandje vaak als extra een optreden heeft gecombineerd met een normale 40-urige werkweek. Een fotograaf heeft bruidsreportages vaak als enige bron van inkomsten.
En kun je het verkopen van de extra prints niet vergelijken met een cd die door de band wordt verkocht?

Begrijp me niet verkeerd. Ik doe zelf geen bruidsreportages.
Laatst gewijzigd door Herman55 op zo jul 06 2008 11:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Vledder

Bericht door Vledder » zo jul 06 2008 11:39 am

Robin schreef:Ga zelf in September trouwen dus weet wat voor kosten hierbij komen kijken. Zit nu zelf ook in een positie dat ik op sommige dingen echt moet gaan bezuinigen.

Ik vind dat een band en eten gewoon bij het feest horen. Dat dit eten de volgende dag in de plee ligt slaat nergens op. Moet ik me familie mee naar de mac donalds nemen zodat ik een profesionele fotograaf kan nemen ? Ondanks dat iedereen het diner de dag erna "weer kwijt is zal ik wel de herinnering blijven houden dat ik dit moment met hun gedeelt heb en ik hun eerst wat meer aandacht kan geven voordat " de rest" erbij komt.

Dus inderdaad de foto's mogen ook wat kosten, maar ben dan wel benieuwd wat jij hier voor vraagt, want de prijzen die ik om me oren gesmeten krijg wordt je echt niet vrolijk van.

Ik ben best bereid die 6-8 uur te vergoeden dat de fotograaf aanwezig is. Natuurlijk wil ik nog eens 500 euro extra lappen zodat ik een album krijg.

Over de hele dag gezien ben je snel 150 foto's verder, dus van make-up/ bruid ophalen , gemeentehuis, diner en feest. Je kan er gif opnemen dat de ouders, schoon ouders, broers en zussen ook foto's willen.

En dan begint de grap ...... oh u wilt een nabestelling van 10x15
geen probleem 3 euro per stuk. Oh u wilt het op A4 formaat, voor 25 euro hangt hij aan de muur hoor !!

Als fotograaf zijnde begrijp ik de andere kant ook goed hoor. Je wilt niet dat jouw naam aan door hun zelf bewerkte kruidvat foto's verbonden wordt.

Maar ik heb er geen duizenden euro's voor over.

Dus als ik moet kiezen tussen feestband, lekker eten, amateur fotograaf die wel op Cd levert of profesionele fotograaf, eten bij de mac en een feest met cd-speler is voor mij de keuze snel gemaakt.
Je trouwt vermoedelijk maar 1x. De kosten worden vnl. veroorzaakt door ringen, kleding, eten & drinken & locatie & aantal genodigden en de fotograaf. Wat blijft over na de bruiloft ? De ringen en de foto's, de kleding komt in de kast en het eten en drinken elders. Maar vergeet niet dat de kwaliteit van de dag in al zijn facetten je totale herrinnering & emotie bepalen. Als je geen culinair liefhebber bent en je gasten ook niet, dan kan je daar bsparen. Waar je ook uitstekend kunt besparen zijn in het aantal genodigden, vage kenissen, collega's en familie waar je gewoon minder mee hebt......allemaal skippen. En.....vergeet niet te onderhandelen over de horecaprijzen !!!!!!!!!

T.a.v. de fotograaf zijn er vele mogelijkheden binnen vele prijsklassen. Het trouwfotografen niveau hier op NCN ken ik niet zo goed maar op bijvoorbeeld www.dutchphotozone.com lopen er een aantal zeer verdienstelijke non-professionele bruidsfotografen rond.

Geniet samen met je vriendin van de voorbereidingen voor dat je het weet is je trouwdag alweer voorbij. 8)

Geniet van de voorbereidingen

Vledder

Bericht door Vledder » zo jul 06 2008 11:42 am

Herman55 schreef:Robin, heb je al eens berekend hoeveel uur een fotograaf bezig is? En dan van a tot en met z? Wat blijft er dan over van het uurtarief? Ik vermoed dat als je alles op een rijtje zet, die 1500 euro nog niet eens zo heel verkeerd is.
En kun je het verkopen van de extra prints niet vergelijken met een cd die door de band wordt verkocht?

Begrijp me niet verkeerd. Ik doe zelf geen bruidsreportages.
Helemaal mee eens. Ken de spreekwoorden "alle waar naar zijn geld" & "if you pay peanuts, you get monkeys" ?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jul 06 2008 11:49 am

Er zijn zelfs mensen die aanbieden een reportage gratis te maken om zo hun portfolio op te bouwen/uit te breiden.
Een kennis van mij die onlangs voor zichzelf is begonnen rekent €150 per uur met een minimum van 1,5 uur. Dat is alles inclusief, ook alle foto's op CD. Boek erbij? €60 per uur aanwezigheid + de kosten van het boek.

En ook de boeken hebben zeer uiteenlopende prijzen............
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » zo jul 06 2008 12:18 pm

Dat de fotograaf sluitpost is is voor mij de reden geweest dat ik al jaren weiger reportages te maken. Gelukkig ben ik in de luxe positie dat ik het ook niet meer hoef te maken. Toevallig een oude vriend op bezoek en met veel plezier de het 32 jaar oude fotoboek van ons eigen huwelijk bekeken. Door dat boek kwamen weer herinneringen boven van zaken die we vergeten waren. Op zo'n moment besef je weer de waarde van een goed gemaakt en afgewerkte reportage.
Riemke, houd je poot stijf en lever een mooi boek af en niet alleen een cd. En reken een goede prijs. Je steekt er veel tijd en energie in.Hebben ze dat er niet voor over zoeken ze maar iemand anders.
Rekent de band en restaurant voor het diner ook een vriendenprijs? Ik dacht het toch niet. Waarom moet de fotograaf dit dan wel?

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo jul 06 2008 12:50 pm

De fotograaf is bijna altijd al de sluitpost geweest. Daarom ben ik ook gestopt met het doen van bruidswerk. Men vond het altijd aan de dure kant, maar een beetje bruidsalbum kost veel geld. En dan reken je nog niet eens de tijd van uitzoekn, plakken, enz.
De CD of DVD moet m.i. ondergeschikt zijn aan het album dat jij met trots laat zien aan het bruidspaar.
Het is jouw visie en beleving van die dag. Tip: Lever er gelijk twee CD's bij ivm eventuele scheiding. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 06 2008 1:02 pm

Riemke schreef: Een kennis van mij die onlangs voor zichzelf is begonnen rekent €150 per uur met een minimum van 1,5 uur. Dat is alles inclusief, ook alle foto's op CD. Boek erbij? €60 per uur aanwezigheid + de kosten van het boek.
Dat is alles? Ja, leuke binnenkomer, een minimum van 1,5 uur.
Haha welke fotograaf kan dat allemaal in 1,5 uur fotograferen?
Korte bruiloft.

"Aanwezig" (zonder foto's te maken) €60 per uur. Zo wil ik ook wel aan de bar nog nagenieten.

Hoe rekent hij de tijd onderweg ( €60 per uur ?), en de bewerking achteraf wat de meeste tijd vergt? €60 of 150 per uur ?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”