Vraag aan bruidsfotografen
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Vraag aan bruidsfotografen
Als een bruidspaar de foto's op een CD wil, bewerken jullie dan elke foto uitgebreid? Zo ja, is dit bij de prijs van de reportage inbegrepen?
Ik ben er normaal gesproken niet zo voor om foto's op CD te leveren, maar tegenwoordig is dat geloof ik heel normaal.
Reacties op mijn vraag mogen evt. via PB
Ik ben er normaal gesproken niet zo voor om foto's op CD te leveren, maar tegenwoordig is dat geloof ik heel normaal.
Reacties op mijn vraag mogen evt. via PB
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
nouja als ze er zelf om vragen...ik vind persoonlijk een cd nogal afbreuk doen op een reportage.
dan biedt je toch liever een mooi boek aan. [ afhankelijk van de prijs ]
er zijn er genoeg die hun "ruw" materiaal aanleveren op cd onder het motto hier heb je reportage. lekker makkelijk en goedkoop.
zie het maar zo..take it or leave it
ze bestellen een band a 2000 euro
ze bestellen eten a 2500 euro of meer wat de volgende dag in de plee ligt.
de foto's mogen dan best wat kosten want die blijven.
cd of dvd zouden dus niet mijn favoriet zijn om te leveren.
Arend
dan biedt je toch liever een mooi boek aan. [ afhankelijk van de prijs ]
er zijn er genoeg die hun "ruw" materiaal aanleveren op cd onder het motto hier heb je reportage. lekker makkelijk en goedkoop.
Arend
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dat is dus precies de reden, waarom ik het liever ook niet doe. Jouw naam staat er inderdaad bij en je hebt de kwaliteit van de afdrukken niet in de hand. Een mogelijkheid is op webresolutie, zodat ze het op de PC kunnen bekijken. Ik lever liever een mooi album.Tom schreef:Ik doe zelf geen bruidsreportages, maar bedenk wel dat mensen de foto's zelf gaan afdrukken. Bij het kruidvat bijvoorbeeld, of bij de AH. Als daar vervolgens matige afdrukken uit komen ben jij de waardeloze fotograaf. Om die reden zou ik toch wel 3x nadenken voor ik alles op CD ga aanleveren.
Ik merk inderdaad dat tegenwoordig de bruidsreportage het sluitstuk is. Daar wordt meestal enorm op beknibbeld terwijl er astronomische bedragen woden uitgegeven aan feest en eten. Qua foto's wil men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
- Arabia
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hallo Riemke,
Ik lever alleen de foto's welke besteld ook tegen meerprijs op DVD.
Let wel dit zijn dezelfde foto's welke ze ook op " print" hebben gevraagd.
Jullie hebben gelijk om niet alle foto's aan te leveren op DVD/CD.
Niet alleen oogt dit niet erg pro maar kan zoals al gemeld hierboven bij verkeerde ontwikkelaars lijden tot een nachtmerrie.
Dus je gaat bruiloften "schieten" !! Top.
Vermoeiend maar wel heel leuk om te doen!!
Groet'n
Lawrence
Ik lever alleen de foto's welke besteld ook tegen meerprijs op DVD.
Let wel dit zijn dezelfde foto's welke ze ook op " print" hebben gevraagd.
Jullie hebben gelijk om niet alle foto's aan te leveren op DVD/CD.
Niet alleen oogt dit niet erg pro maar kan zoals al gemeld hierboven bij verkeerde ontwikkelaars lijden tot een nachtmerrie.
Dus je gaat bruiloften "schieten" !! Top.
Vermoeiend maar wel heel leuk om te doen!!
Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Het gaat mij hier om het gegeven dat men alleen een CD wil met foto's, geen boek. Stel dat je 150 foto's maakt, dan is het toch onbegonnen werk om die allemaal na te bewerken?
In het geval van jouw dochter Gerrit, zie ik het als een extra service van de fotograaf dat ze ook nog een CD krijgen. Dat ze daar een meerprijs voor betalen lijkt me logisch, want eeen fotograaf grijpt wel naast de nabestellingen door een CD te geven.
In het geval van jouw dochter Gerrit, zie ik het als een extra service van de fotograaf dat ze ook nog een CD krijgen. Dat ze daar een meerprijs voor betalen lijkt me logisch, want eeen fotograaf grijpt wel naast de nabestellingen door een CD te geven.
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je kunt toch ook 2 mapjes op de cd maken?
1 tje met nabewerkte foto's, die jij geselecteerd hebt (of in overleg met het bruidspaar) omdat ze mooi zijn en die bij wijze van spreken ook in het trouwalbum zouden komen.
en de andere map met 'onbewerkt'
Komt op mij eigenlijk hetzelfde over als een boek met mooiste foto's en een cd met alle foto's van die dag.
Ja als het de wens is van het paar, alles op cd...(vooruitgang is toch niet tegen te houden)
En strookt het niet met jouw visie op een bruidsreportage dan moet je het gewoon beleefd weigeren...
1 tje met nabewerkte foto's, die jij geselecteerd hebt (of in overleg met het bruidspaar) omdat ze mooi zijn en die bij wijze van spreken ook in het trouwalbum zouden komen.
en de andere map met 'onbewerkt'
Komt op mij eigenlijk hetzelfde over als een boek met mooiste foto's en een cd met alle foto's van die dag.
Ja als het de wens is van het paar, alles op cd...(vooruitgang is toch niet tegen te houden)
En strookt het niet met jouw visie op een bruidsreportage dan moet je het gewoon beleefd weigeren...
Ik doe CD/DVD aleen tegen meerprijs waarbij ik een fikse meerprijs bereken omdat ik er vanuit ga dat men daardoor geen of bijna geen nabestellingen meer doet. Ik hou daarbij de vuistregel aan dat ik daardoor een omzetderving heb van tenminste € 200,=
En alleen de foto's uit het album (dus een beperkte selectie van het totaal) en die zijn wel geoptimaliseert (bewerkt) maar met bijzonder weinig PS trucs.
Je kunt eventueel ook een CD/DVD leveren met lage resolutie en watermerk voor een kleiner bedrag zodat men wel bij je moet nabestellen.
En alleen de foto's uit het album (dus een beperkte selectie van het totaal) en die zijn wel geoptimaliseert (bewerkt) maar met bijzonder weinig PS trucs.
Je kunt eventueel ook een CD/DVD leveren met lage resolutie en watermerk voor een kleiner bedrag zodat men wel bij je moet nabestellen.
- foto-ed
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Hey Riemke, We hebben elkaar al eens gemailt. Ikzelf geef nooit geen "ruwe bastanden" af. Ik zal ook nooit enkel en alleen de cd af geven. Heb dit wel eens in mijn begin periode gedaan. Ben er gauw van afgestapt toen ik zag hoe het uiteindelijke album eruit kwam te zien die ze zelf gefabriceerd hadden..... VERSCHRIKKELIJK!!!! Alle foto's met een kartelschaar (!) afgeknipt en op een verschrikkelijke manier ingeplakt. Als er dan mensen vragen van eeeeuuuhh.... leuk...... wie heeft die foto's gemaakt..... Juist, je naam wordt genoemd en daar heb je slechte reclame waar je moeilijk weer vanaf komt....
Nogmaals, ruwe bestanden lever ik niet af. CD/DVD met hierop alle bewerkte foto's vraag ik € 300,00 euro voor, enkel en alleen te verkrijgen in combinatie met een ingeplakte album. Ik loop anders ook de nabestellingen mis.....
Nogmaals, ruwe bestanden lever ik niet af. CD/DVD met hierop alle bewerkte foto's vraag ik € 300,00 euro voor, enkel en alleen te verkrijgen in combinatie met een ingeplakte album. Ik loop anders ook de nabestellingen mis.....
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid
Ga zelf in September trouwen dus weet wat voor kosten hierbij komen kijken. Zit nu zelf ook in een positie dat ik op sommige dingen echt moet gaan bezuinigen.Arend-ho schreef:er zijn er genoeg die hun "ruw" materiaal aanleveren op cd onder het motto hier heb je reportage. lekker makkelijk en goedkoop.
Arend
Ik vind dat een band en eten gewoon bij het feest horen. Dat dit eten de volgende dag in de plee ligt slaat nergens op. Moet ik me familie mee naar de mac donalds nemen zodat ik een profesionele fotograaf kan nemen ? Ondanks dat iedereen het diner de dag erna "weer kwijt is zal ik wel de herinnering blijven houden dat ik dit moment met hun gedeelt heb en ik hun eerst wat meer aandacht kan geven voordat " de rest" erbij komt.
Dus inderdaad de foto's mogen ook wat kosten, maar ben dan wel benieuwd wat jij hier voor vraagt, want de prijzen die ik om me oren gesmeten krijg wordt je echt niet vrolijk van.
Ik ben best bereid die 6-8 uur te vergoeden dat de fotograaf aanwezig is. Natuurlijk wil ik nog eens 500 euro extra lappen zodat ik een album krijg.
Over de hele dag gezien ben je snel 150 foto's verder, dus van make-up/ bruid ophalen , gemeentehuis, diner en feest. Je kan er gif opnemen dat de ouders, schoon ouders, broers en zussen ook foto's willen.
En dan begint de grap ...... oh u wilt een nabestelling van 10x15
geen probleem 3 euro per stuk. Oh u wilt het op A4 formaat, voor 25 euro hangt hij aan de muur hoor !!
Als fotograaf zijnde begrijp ik de andere kant ook goed hoor. Je wilt niet dat jouw naam aan door hun zelf bewerkte kruidvat foto's verbonden wordt.
Maar ik heb er geen duizenden euro's voor over.
Dus als ik moet kiezen tussen feestband, lekker eten, amateur fotograaf die wel op Cd levert of profesionele fotograaf, eten bij de mac en een feest met cd-speler is voor mij de keuze snel gemaakt.
- Jester
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik denk dat het idee om de foto's van een watermerk te voorzien én de CD alleen te leveren in combinatie met een ingeplakt album de beste optie zou zijn. Je kunt dan misschien ook afspreken dat de CD pas geleverd wordt na een bepaalde tijd (3, 4 of 6 maanden na levering album?), wat je de gelegenheid geeft om de foto's netjes te bewerken (als je dat wilt doen) en de meeste nabestellingen in die periode te leveren. Dat lijkt me aan een bruidspaar goed uit te leggen. Ik zou dus ook nooit alléén de foto's op CD aanleveren, denk ik.
Zelf heb ik het ook altijd wel jammer gevonden dat de negatieven van onze trouwfoto's uiteindelijk vernietigd zijn (voor zover ik weet). 20 jaar geleden was er echter nog geen mogelijkheid om de foto's op CD te laten zetten ...
Succes trouwens!
Rob
Zelf heb ik het ook altijd wel jammer gevonden dat de negatieven van onze trouwfoto's uiteindelijk vernietigd zijn (voor zover ik weet). 20 jaar geleden was er echter nog geen mogelijkheid om de foto's op CD te laten zetten ...
Succes trouwens!

Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Van mijn eigen huwelijk heb ik een album, dat door de fotografe is samengesteld, inclusief het formaat van de afdrukken.
Daarnaast hebben we 2 CD's met door haar geselecteerde en bewerkte foto's van ons huwelijk. Dat zijn er meer dan in het album en we genieten daar nog regelmatig van. Ze heeft zeker 4x zoveel foto's gemaakt.
Ik denk dat dat ook een goede verhouding is.
Groeten,
Marnix
Daarnaast hebben we 2 CD's met door haar geselecteerde en bewerkte foto's van ons huwelijk. Dat zijn er meer dan in het album en we genieten daar nog regelmatig van. Ze heeft zeker 4x zoveel foto's gemaakt.
Ik denk dat dat ook een goede verhouding is.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.