Heb je nog wat tijd voor meer leeswerk?
http://photo.net/learn/wedding/photography-business/
Nog 2 vragen aan (bruids)fotografen
Ik weet het, vandaar dat ik al zei dat ik max (met tegenzin) tot ISO 800 kan gaan. Ik kom eigenlijk nooit boven de 500. Zal vannavond nog eens een testje doen hoever ik kan gaan in samenwerking met Noise ninja.dirk-jan boon schreef:Zoals je weet is het op de D70(s) niet echt aan te raden om iso 1600 te gaan gebruiken, of je moet de nodige ruis voor lief nemen en er later met noise nija er uit filteren.
Welke flitser heb jij Dirk-Jan en begrijp dat je manueel instelt ?dirk-jan boon schreef:wat flitsen betreft zou ik een camra met flis en monibounce mee nemen en dan de beste flitser die je hebt (vermogen aan passen tov het objectief en de lichtomstandigheden ) uiteraard in JPEG basic en RAW , kan je achteraf in ieder geval de wit balans en zo nog aanpassen, indirect flitsn is mijnsinziens mooier dan direct
Ik gebruik TTL voor binnen en TTL-BL voor buiten. Indirect is zekers mooier, liefst op zo maniet dat je niet ziet dat er geflits is.
Binnen richt ik eigenlijk over de schouder of via de muur of plafond. Dan heeft een omnibounce weinig nut lijkt me. Jij flits recht naar voren met omni bounce?
Ik schiet tegenwoordig alleen nog raw. Ik zie het nut niet meer in van die basic jpg als ik toch alles bewerk wat ik mooi vind. Overige foto's bekijk ik gewoon met Viewnx.
Bedankt !!dirk-jan boon schreef: verder wens ik je veel plezier en idd neem minimaal 2 camera's mee liever ook nog een goede compacte voor de snapfotó's ( wel handig als je dan ook iso en zo kan instellen en er een raw modus opzit )
heel veel succes!
Gaat zekers leuk worden en neem ook 2 camera's mee. Compact laat ik echter lekker thuis, ik was niet van plan snapfoto's te gaan nemen

Wim wederom een super link en ik hou zekers van inlezen. Net Scott Kelby uit, dus nu lekker met deze beginnen.wim schreef:Heb je nog wat tijd voor meer leeswerk?
http://photo.net/learn/wedding/photography-business/
Volg je posting met links altijd nauwlettend, wederom bedankt voor de tijd en moeite die je erin steekt.
Ook het verhaal voor mij en Riemke, erg handige en nuttige info.
Cheers !!
Robin
Een omnibounce was er toen nog niet. En als je de techniek goed beheerst heb je die ook niet nodig.Robin schreef:Ik neem hierbij aan dat de flitskop omhoog of over de schouder gericht staat zonder omnibounce ?evertfoto schreef:In het verleden zette ik voor binnenfoto's de belichtingsstand op M, met een diafragma van 5,6 of 8 en een belichtingstijd van 1/30 of 1/15sec.
Vind je diafragma keuze erg grappig. Pas je deze ook toe in iets donkerdere ruimtes zoals een kerk ?
Flitskop omhoog bij een gewone flitser? Nooit doen in een ruimte zoals bij bruiloften, e.d. Duurt te lang voor de flits terugkomt. Het plafond kan ook wel niet wit zijn, zodat dit niet werkt.
Wat bedoel je met over de schouder?
Dat je mijn diafragmakeuze erg grappig vindt laat wel zien dat je waarschijnlijk net begint met fotograferen? Met diafragmavoorkeuze kun je al inschatten tot hoever je scherptediepte ongeveer gaan komen.
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
you are welcome en hartelijk dank.
Ik vind de D70s een prima cam, een van mijn back ups, maar niet hoger dan 400 iso. Ook met noise ninja los je dat probleem niet op, de foto's worden wel wat vlakker en minder scherp. Weer verscherpen maakt het ook niet mooier. Dan kan je beter flitsen.
Laatste aanvulling dan:
alles in Raw
flits met de sb800, M, onderbelicht en als et kan indirect
als je tijdens de receptie de flitser gaat gebruiken, maak dan ter plekke een paar proefopnames, je ziet snel genoeg of de belichting goed is.
Plaats na afloop hier een foto
Ik vind de D70s een prima cam, een van mijn back ups, maar niet hoger dan 400 iso. Ook met noise ninja los je dat probleem niet op, de foto's worden wel wat vlakker en minder scherp. Weer verscherpen maakt het ook niet mooier. Dan kan je beter flitsen.
Laatste aanvulling dan:
alles in Raw
flits met de sb800, M, onderbelicht en als et kan indirect
als je tijdens de receptie de flitser gaat gebruiken, maak dan ter plekke een paar proefopnames, je ziet snel genoeg of de belichting goed is.
Plaats na afloop hier een foto

Nee, ik moest even lachen aangezien het aan het begin van het draadje over lichtsterk een pre voor bruiloften en een kit objectief niet echt geschikt is. Met een diafragma van 5,6 tot 8 zou mijn huidige lens dus uitermate geschikt zijn er van uitgaande dat ze open net zo scherp is als iets geknepen (scherptediepte niet meegenomen in dit geheel).evertfoto schreef: Dat je mijn diafragmakeuze erg grappig vindt laat wel zien dat je waarschijnlijk net begint met fotograferen? Met diafragmavoorkeuze kun je al inschatten tot hoever je scherptediepte ongeveer gaan komen.
Met over de schouder bedoel ik naar achteren flitsen in de open ruimte om eventuele schaduwen in te vullen. Of over de schouder op een witte muur naast je.evertfoto schreef: Flitskop omhoog bij een gewone flitser? Nooit doen in een ruimte zoals bij bruiloften, e.d. Duurt te lang voor de flits terugkomt. Het plafond kan ook wel niet wit zijn, zodat dit niet werkt.
Wat bedoel je met over de schouder?
Ik heb over deze techniek en recht omhoog flitsen op dit forum als advies gezien maar ook als advies bij bijvoorbeeld planet neil en andere sites (Scott Kelby). MAar ik denk dat iedereen zo zijn eigen ideeen hier over heeft.
Maar bedankt voor je advies en inderdaad ....
ik ben een newbie die nog erg veel moet leren, vandaar deze posting.
Cheers