Nog 2 vragen aan (bruids)fotografen
Nog 2 vragen aan (bruids)fotografen
Zal eerst even kort uitleggen waarom ik dit vraag.
Dit weekend gaat de beste vriendin van mijn vriendin trouwen en die heeft mij gevraagd om de fotografie te doen. Ik heb dit vriendelijk geweigerd met het argument dat ik hier nog lang niet aan toe ben en dat dit een vak apart is. Uitgelegd dat er meer bij komt kijken dan alleen instellingen (compositie, verplichte fotografeer lijstje, onopvallend te werk gaan, omgaan/aansturen mensen etc etc).
Ik heb wel toegezegd in foto's maken van de feest avond zelf, aangezien de fotograaf daarbij maar een uur aanwezig is. Gelukkig mag ik gedurende de rest van de dag (in overleg met hun eigen fotograaf) een beetje mee huppelen en kijken hoe ik het er van af zou hebben gebracht.
Nu vraag ik me daarbij de volgende zaken af en benieuwd hoe jullie hierover denken.
1) Is lichtsterk nog wel zo'n pre tegenwoordig ?
Camera's kunnen tegenwoordig steeds hogere iso waarden aan zonder ruis.
Dus of ik nu met een lichtsterke objectief f2.8 op 400 iso schiet of met een standaard zoom op 5,6 bij 1600 iso ...... of zie ik dit verkeerd?
Ga ik nog een stapje verder:
invulflits op 500 iso of op 3200 iso schieten zonder flits. Zal deze laatste niet een veel natuurlijker beeld geven ?
2) Objectief keuze
Aangezien mijn 17-50 2.8 is "overleden" wil ik een andere kopen. Ik zit echter steeds meer te twijfelen of een 28-75 2.8 geen prettiger bereik is voor een bruiloft.
Iemand advies hierover ??
Hoeveel camera's hebben jullie bij je en wat zit standaard op ?
Zit zelf te denken aan 1 camera met 50mm 1.8 met sb-600 voor het geval er niet geflitst mag worden (en extreem donkere situaties).
En een camera met sb-800 en een 17-50 of 28-75. Ik vrees alleen dat ik dan tele te kort ga komen. Kan eventueel een 105mm lenen van iemand. Maar misschien te gelimiteerd 50 + 105 mm (macro) tenzij ik kies voor 105mm telewerk en de 17-50 of 28-75 voor overige werk.
Vandaar benieuwd wat jullie dragen.
Beide camera's een D70(s) dus helaas gelimiteerd met de ISO waarden. Worse case iso 800 maar dat durf ik eigenlijk al niet meer aan.
Dit weekend gaat de beste vriendin van mijn vriendin trouwen en die heeft mij gevraagd om de fotografie te doen. Ik heb dit vriendelijk geweigerd met het argument dat ik hier nog lang niet aan toe ben en dat dit een vak apart is. Uitgelegd dat er meer bij komt kijken dan alleen instellingen (compositie, verplichte fotografeer lijstje, onopvallend te werk gaan, omgaan/aansturen mensen etc etc).
Ik heb wel toegezegd in foto's maken van de feest avond zelf, aangezien de fotograaf daarbij maar een uur aanwezig is. Gelukkig mag ik gedurende de rest van de dag (in overleg met hun eigen fotograaf) een beetje mee huppelen en kijken hoe ik het er van af zou hebben gebracht.
Nu vraag ik me daarbij de volgende zaken af en benieuwd hoe jullie hierover denken.
1) Is lichtsterk nog wel zo'n pre tegenwoordig ?
Camera's kunnen tegenwoordig steeds hogere iso waarden aan zonder ruis.
Dus of ik nu met een lichtsterke objectief f2.8 op 400 iso schiet of met een standaard zoom op 5,6 bij 1600 iso ...... of zie ik dit verkeerd?
Ga ik nog een stapje verder:
invulflits op 500 iso of op 3200 iso schieten zonder flits. Zal deze laatste niet een veel natuurlijker beeld geven ?
2) Objectief keuze
Aangezien mijn 17-50 2.8 is "overleden" wil ik een andere kopen. Ik zit echter steeds meer te twijfelen of een 28-75 2.8 geen prettiger bereik is voor een bruiloft.
Iemand advies hierover ??
Hoeveel camera's hebben jullie bij je en wat zit standaard op ?
Zit zelf te denken aan 1 camera met 50mm 1.8 met sb-600 voor het geval er niet geflitst mag worden (en extreem donkere situaties).
En een camera met sb-800 en een 17-50 of 28-75. Ik vrees alleen dat ik dan tele te kort ga komen. Kan eventueel een 105mm lenen van iemand. Maar misschien te gelimiteerd 50 + 105 mm (macro) tenzij ik kies voor 105mm telewerk en de 17-50 of 28-75 voor overige werk.
Vandaar benieuwd wat jullie dragen.
Beide camera's een D70(s) dus helaas gelimiteerd met de ISO waarden. Worse case iso 800 maar dat durf ik eigenlijk al niet meer aan.
- noogle
- Forumlid
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: zo mar 02 2008 9:19 pm
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Mijn vriendin heeft altijd de D300 met 18-70 (nu de 17-55 2.
en 80-200 2.8 mee met de SB-800, en een extra D200 voor het geval de D300 ermee stopt....
Michael

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Lichtsterke lenzen worden niet enkel gekozen om alleen maar dat extra beetje licht, maar ook om de nog kleiner scherptediepte en om de betere kwaliteit van glas, want lichtsterke lenzen zijn over het algemeen ook pro lenzen. Bovendien is de ruis tegenwoordig alleen op een D3 op 1600 ISO zodanig laag dat je zo'n overweging kan maken, maar hogere ISO's gaan ook weer ten koste van de scherpte van je foto's.
Dus ja lichtsterk is nog steeds wel een pre als je een beetje mooie/ goede bruiloft wil neerzetten. Tuurlijk het kan ook met minder lichtsterke kitlenzen, maar dan zit je wel aan beperkingen vast.
Als jij mag meehuppelen kan je nooit laten zien hoe de foto's geworden zouden zijn als jij het had gedaan, want jij moet nu rekening met de hoofdfotograaf ipv andersom en kan jij dus niet helemaal je gang gaan.
Wat betreft de lenzen is het natuurlijk afhankelijk watvoor stijl je wilt neerzetten. Tuurlijk een 28-70 is een prettig bereik, maar wel erg standaard. Een tele kan je heel erg leuk mooie portretten maken voor de buitenshoot.
Als je dan denkt aan 2 body's kan je beter je geld eerst investeren in kwalitatief betere Nikon lenzen ipv Tamron. De 28-75 is namelijk erg soft op f/2,8 vergeleken bij een 28-70 van Nikon. Dit geldt ook voor de 17-50 van Tamron en de 17-55 van Nikon.
Dus ja lichtsterk is nog steeds wel een pre als je een beetje mooie/ goede bruiloft wil neerzetten. Tuurlijk het kan ook met minder lichtsterke kitlenzen, maar dan zit je wel aan beperkingen vast.
Als jij mag meehuppelen kan je nooit laten zien hoe de foto's geworden zouden zijn als jij het had gedaan, want jij moet nu rekening met de hoofdfotograaf ipv andersom en kan jij dus niet helemaal je gang gaan.
Wat betreft de lenzen is het natuurlijk afhankelijk watvoor stijl je wilt neerzetten. Tuurlijk een 28-70 is een prettig bereik, maar wel erg standaard. Een tele kan je heel erg leuk mooie portretten maken voor de buitenshoot.
Als je dan denkt aan 2 body's kan je beter je geld eerst investeren in kwalitatief betere Nikon lenzen ipv Tamron. De 28-75 is namelijk erg soft op f/2,8 vergeleken bij een 28-70 van Nikon. Dit geldt ook voor de 17-50 van Tamron en de 17-55 van Nikon.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Op hoge ISO schieten met D70 is niet slim, dus je vraag over lichtsterk is reeds door jezelf beantwoord. Gewoon met lichtsterke lens en flitser werken, daar ontkom je normaal gesproken niet aan (ik neem aan dat e.e.a. binnen is en niet buiten in de openlucht.
2 camera's is een 'safe" gevoel. Vraag ook eens aan de aanwezige formele fotograaf hoe hij/zij dit aanpakt.
Misschien nog even zo'n nep Lightsphere ála Garry Fong via Ebay bestellen. Ik gebruik zelf de originele "cloud" uitvoering en dat ik toch wel de beste optie als je met dit soort accesoires wilt werken.
2 camera's is een 'safe" gevoel. Vraag ook eens aan de aanwezige formele fotograaf hoe hij/zij dit aanpakt.
Misschien nog even zo'n nep Lightsphere ála Garry Fong via Ebay bestellen. Ik gebruik zelf de originele "cloud" uitvoering en dat ik toch wel de beste optie als je met dit soort accesoires wilt werken.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nog 2 vragen aan (bruids)fotografen
Uiteraard is de hoogste lichtsterkte van steeds minder belang met de toenemende mogelijkheid van hogere ISO met minder ruis dan vroeger. (Simpel belichtingsrekensommetje/versus ISO-waarde).Robin schreef: 1) Is lichtsterk nog wel zo'n pre tegenwoordig ?
Camera's kunnen tegenwoordig steeds hogere iso waarden aan zonder ruis.
Dus of ik nu met een lichtsterke objectief f2.8 op 400 iso schiet of met een standaard zoom op 5,6 bij 1600 iso ...... of zie ik dit verkeerd?
De scherptediepte is bij erg lichtsterke / grote diafragma-openingen zodanig klein dat een wat grotere scherptediepte bij iets kleinere waarden meestal wat beter uitkomt. Uitgezonderd misschien echt het isoleren van het onderwerp van de achtergrond.
Alleen als ik zie dat je daarvoor een D70(s) gaat inzetten, kom je echt tekort in je ISO verstellingen versus ruis.
Licht aan de situatie ter plekke en aan je stijl van fotografie. Maar zoals hiervoor beschreven is een ISO 3200 instelling geen optie voor een D70(s) i.v.m. de ruis.Robin schreef: Ga ik nog een stapje verder:
invulflits op 500 iso of op 3200 iso schieten zonder flits. Zal deze laatste niet een veel natuurlijker beeld geven ?
In het iets meer tele-bereik wel prettig, maar je zult aan de groothoekkant beslist dat bereik missen vanaf 17 tot 28 mm.Robin schreef: 2) Objectief keuze
Aangezien mijn 17-50 2.8 is "overleden" wil ik een andere kopen. Ik zit echter steeds meer te twijfelen of een 28-75 2.8 geen prettiger bereik is voor een bruiloft.
OK, ik zie dat je toch een extra (nieuwe) 17-50 erbij wilt nemen.Robin schreef: En een camera met sb-800 en een 17-50 of 28-75. Ik vrees alleen dat ik dan tele te kort ga komen. Kan eventueel een 105mm lenen van iemand.
Maar misschien te gelimiteerd 50 + 105 mm (macro) tenzij ik kies voor 105mm telewerk en de 17-50 of 28-75 voor overige werk.
Met een 17-50 en 28-75 kun je in principe alles doen op DX formaat. Als optie zou je ook een Sigma 17-70mm kunnen nemen.
Mooi als je dan nog een 105mm mee zou nemen, maar in de wijze van interactie en snel wisselende omstandigheden zul je dat ding denk ik meer in je tas hebben zitten, heb je meer aan je zooms om in te spelen op situaties.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reponse tot nu toe 
Het iso vs lichtsterk blijft altijd door mijn gedachten gaan. In hoeverre is een lichtsterke pro lens wijsheid op een D70s als je niet boven de iso 400 kunt gaan vs een D200, D300 met een standaard zoom en dus wel die iso met acceptabel resultaat omhoog kunnen schroeven.
Aangezien ik niets verdien aan deze bruiloft behalve praktijk ervaring ben ik budget gebonden.
Dus of een Tamron 17-50 of een 28-70.
De 17-70 is niet licht sterk en zou ik liever de 16-85 vr nemen. Maar goed heb al een 18-70 als lichtsterk er niet toe zou doen.
Als ik in mijn tas kijk, heb nu de keuze uit een 70-300 VR (f/ 4,5-5,6), Tokina 12-24 (f/4), Nikon 18-70 (f/ 3,5-4,5), 50mm f/1.8 en een 105 mm macro f/2,8
Als ik licht sterk wil gaan en binnen budget, helaas dus geen nikon varianten in het standaard zoom bereik. Of moet een pirme nemen 35mm 2.0 of zo.
Maar goed zoom is iets pratischers in zulke omstandigheden lijkt me.
Ik weet het, luxe problem hier in Nederland

Zal ik zekers doen. Heb me flink in lopen lezen de laatste paar weken en er wordt toch eigenlijk altijd verteld 2 bodies mee te nemen. Inderdaad voor als er iets kapot gaat, maar ook om geen moment te missen als je snel tussen groothoek en tele gata wisselen. Dus inderdaad benieuwd hoe een prof zoiets aanpakt.Vledder schreef: 2 camera's is een 'safe" gevoel. Vraag ook eens aan de aanwezige formele fotograaf hoe hij/zij dit aanpakt.
Roelof schreef:Scherptediepte
Opgezetfan schreef:Lichtsterke lenzen worden niet enkel gekozen om alleen maar dat extra beetje licht, maar ook om de nog kleiner scherptediepte en om de betere kwaliteit van glas, want lichtsterke lenzen zijn over het algemeen ook pro lenzen. Bovendien is de ruis tegenwoordig alleen op een D3 op 1600 ISO zodanig laag dat je zo'n overweging kan maken, maar hogere ISO's gaan ook weer ten koste van de scherpte van je foto's.
Had inderdaad niet over de scherptediepte nagedacht. Had eigenlijk verwacht dat de D300 ook wel tot 1600 acceptabele reultaten zou genereren.Léon Obers schreef: Alleen als ik zie dat je daarvoor een D70(s) gaat inzetten, kom je echt tekort in je ISO verstellingen versus ruis.
Het iso vs lichtsterk blijft altijd door mijn gedachten gaan. In hoeverre is een lichtsterke pro lens wijsheid op een D70s als je niet boven de iso 400 kunt gaan vs een D200, D300 met een standaard zoom en dus wel die iso met acceptabel resultaat omhoog kunnen schroeven.
Vledder schreef:Op hoge ISO schieten met D70 is niet slim, dus je vraag over lichtsterk is reeds door jezelf beantwoord. Gewoon met lichtsterke lens en flitser werken, daar ontkom je normaal gesproken niet aan (ik neem aan dat e.e.a. binnen is en niet buiten in de openlucht.
Nou niet bepaald erbij nemen. Mijn 17-50 is gewoon overleden, dus eventueel vervangen. Ik heb nog een 18-70 nikkor liggen maar die is niet lichtsterk.Léon Obers schreef:OK, ik zie dat je toch een extra (nieuwe) 17-50 erbij wilt nemen.
Met een 17-50 en 28-75 kun je in principe alles doen op DX formaat. Als optie zou je ook een Sigma 17-70mm kunnen nemen.
Aangezien ik niets verdien aan deze bruiloft behalve praktijk ervaring ben ik budget gebonden.
Dus of een Tamron 17-50 of een 28-70.
De 17-70 is niet licht sterk en zou ik liever de 16-85 vr nemen. Maar goed heb al een 18-70 als lichtsterk er niet toe zou doen.
Opgezetfan schreef:Als je dan denkt aan 2 body's kan je beter je geld eerst investeren in kwalitatief betere Nikon lenzen ipv Tamron. De 28-75 is namelijk erg soft op f/2,8 vergeleken bij een 28-70 van Nikon. Dit geldt ook voor de 17-50 van Tamron en de 17-55 van Nikon.
Ik heb al 2 bodies in huis. Een D70 met SB-600 en een D70s met SB-800. dus de investering zal zeker weten in een objectief zijn.Léon Obers schreef:In het iets meer tele-bereik wel prettig, maar je zult aan de groothoekkant beslist dat bereik missen vanaf 17 tot 28 mm.
Als ik in mijn tas kijk, heb nu de keuze uit een 70-300 VR (f/ 4,5-5,6), Tokina 12-24 (f/4), Nikon 18-70 (f/ 3,5-4,5), 50mm f/1.8 en een 105 mm macro f/2,8
Als ik licht sterk wil gaan en binnen budget, helaas dus geen nikon varianten in het standaard zoom bereik. Of moet een pirme nemen 35mm 2.0 of zo.
Maar goed zoom is iets pratischers in zulke omstandigheden lijkt me.
Ik weet het, luxe problem hier in Nederland

- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Dat hogere lichtsterkte een betere kwaliteit glas (beeld) betekent hoeft helemaal niet zo te zijn, integendeel zelfs. Het ontwerpen van lenzen is altijd een kwestie van compromissen. Wordt prioriteit gegeven aan een hoge lichtsterkte, gaat dat meestal gepaard men minder goede eigenschappen op andere fronten (vertekening, lichtafval, CA, contrast, beeldveldwelving, flare, ghosting, bokeh.......).Opgezetfan schreef:Lichtsterke lenzen worden niet enkel gekozen om alleen maar dat extra beetje licht, maar ook om de nog kleiner scherptediepte en om de betere kwaliteit van glas, want lichtsterke lenzen zijn over het algemeen ook pro lenzen.
In het bestuderen van lenzen op hun kwaliteit is het daarom raadzaam ook de iets minder lichtsterke lenzen te betrekken en te kijken wat die bij bepaalde diafragma-openingen presteren "bij volle opening" of 1 stop geknepen ten opzichte van het zeer lichtsterke objectief gediafragmeerd tot op dezelfde opening als waar de ander mee begint.
Dan kan het best wel eens zijn dat het net iets minder lichtsterke objectief een betere keus is.
Bijv. een Nikkor 50/1.8 laten we zeggen op f 2.0 gediafragmeerd zou misschien wel eens een beter beeld kunnen opleveren als een Nikkor 50/1.4 op f 2.0 gediafragmeerd.
Een manueel Zeiss 50mm/2.0 macro objectief is een betere keus dan de Zeiss 50/1.4 op f 2.0 gediafragmeerd.
Zelf heb ik bijv. een Sigma 10-20mm/4.0-5.6 voor het DX formaat.
Op 20 mm en volle opening (= f 5.6) is die Sigma beter, met name in hoeken en met minder CA, dan een Nikkor 20mm/2.8 AIS objectief gediafragmeerd tot f 5.6 (die is notabene 2 stops geknepen !!! --> en dat op DX formaat, terwijl het een FX lens is).
Een manuele Voigtländer 58mm/1.4 is gediafragmeerd op f 2.0 minder van kwaliteit dan een andere Voigtländer 40mm/2.0 op volle opening. Hoewel je die 58 mm best wel met f 1.4 - 2.0 kunt gebruiken juist om zijn eigenschap van zijn enigszins dromerige softfocus achtige karakteristiek die deze lens heeft bij volle opening (al een stuk minder bij f 2.0).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jul 23 2008 9:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
@Opgezetfan: Ik ben op zoek naar jouw flitstips, kan het topic niet meer vinden. Dit i.v.m. flitsen in het gemeentehuis bij een aankomende bruiloft.
Flitssterkte minderen en indien mogelijk zoveel mogelijk indirect? Dit om niet alles plat te flitsen?
Ik heb in ieder geval 2 camera's bij me, de 28-70 2.8, 70-200 2.8 voor de buitenshoot en de 17-55 2.8, flitser SB800.
Flitssterkte minderen en indien mogelijk zoveel mogelijk indirect? Dit om niet alles plat te flitsen?
Ik heb in ieder geval 2 camera's bij me, de 28-70 2.8, 70-200 2.8 voor de buitenshoot en de 17-55 2.8, flitser SB800.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Riemke geloof dat je deze bedoeld ?Riemke schreef:@Opgezetfan: Ik ben op zoek naar jouw flitstips, kan het topic niet meer vinden. Dit i.v.m. flitsen in het gemeentehuis bij een aankomende bruiloft.
Flitssterkte minderen en indien mogelijk zoveel mogelijk indirect? Dit om niet alles plat te flitsen?
Ik heb in ieder geval 2 camera's bij me, de 28-70 2.8, 70-200 2.8 voor de buitenshoot en de 17-55 2.8, flitser SB800.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 363#102363
en vergeet deze niet
http://planetneil.com/tangents/flash-ph ... echniques/
@Leon,
Bedankt voor je uitleg !! Erg interessant allemaal, al is het een beetje kort dag om voor vrijdag zoveel reviews en testen door te gaan lezen

Maar zeker iets om in de toekomst rekening mee te houden.
In het verleden zette ik voor binnenfoto's de belichtingsstand op M, met een diafragma van 5,6 of 8 en een belichtingstijd van 1/30 of 1/15sec.Riemke schreef:@Opgezetfan: Ik ben op zoek naar jouw flitstips, kan het topic niet meer vinden. Dit i.v.m. flitsen in het gemeentehuis bij een aankomende bruiloft.
Flitssterkte minderen en indien mogelijk zoveel mogelijk indirect? Dit om niet alles plat te flitsen?
Ik heb in ieder geval 2 camera's bij me, de 28-70 2.8, 70-200 2.8 voor de buitenshoot en de 17-55 2.8, flitser SB800.
Hierdoor neem je voldoende omgevingslicht mee om een natuurlijker plaatje te krijgen, zonder dat het echte flitsfoto's werden met een te donkere achtergrond. De (film)isowaarde was toen voor binnen 400.
Eigenlijk is er digitaal niet veel veranderd. Zorg in ieder geval voor voldoende batterijen en/of accu's.
Ik neem hierbij aan dat de flitskop omhoog of over de schouder gericht staat zonder omnibounce ?evertfoto schreef:In het verleden zette ik voor binnenfoto's de belichtingsstand op M, met een diafragma van 5,6 of 8 en een belichtingstijd van 1/30 of 1/15sec.
Vind je diafragma keuze erg grappig. Pas je deze ook toe in iets donkerdere ruimtes zoals een kerk ?
Beste Robin, ten eerste leuk voor je dat je mee mag lopen. Zoals je weet is het op de D70(s) niet echt aan te raden om iso 1600 te gaan gebruiken, of je moet de nodige ruis voor lief nemen en er later met noise nija er uit filteren. lichtsterk is mooi, persoonlijk zou ik dan tamron willen aanraden, maken mooie lensen en een stuk goedkoper dan nikon. wat flitsen betreft zou ik een camra met flis en monibounce mee nemen en dan de beste flitser die je hebt (vermogen aan passen tov het objectief en de lichtomstandigheden ) uiteraard in JPEG basic en RAW , kan je achteraf in ieder geval de wit balans en zo nog aanpassen, indirect flitsn is mijnsinziens mooier dan direct .. tja wat voor een bereik je wat lens moet nemen hangt m.i. af van je budget. Je kan ook bij KE een mooi objectief huren, je weet dat hoe kleiner het zoom bereik , des te beter de lens vaak is (maar bij nikon gaat dat niet 1005 op want de 18-55 is stukken minder dan jou (en mijn) 18-70 ! )
verder wens ik je veel plezier en idd neem minimaal 2 camera's mee liever ook nog een goede compacte voor de snapfotó's ( wel handig als je dan ook iso en zo kan instellen en er een raw modus opzit )
heel veel succes!
verder wens ik je veel plezier en idd neem minimaal 2 camera's mee liever ook nog een goede compacte voor de snapfotó's ( wel handig als je dan ook iso en zo kan instellen en er een raw modus opzit )
heel veel succes!
Zet je dan ook je flitsinstelling op rear curtain / slow ?evertfoto schreef:In het verleden zette ik voor binnenfoto's de belichtingsstand op M, met een diafragma van 5,6 of 8 en een belichtingstijd van 1/30 of 1/15sec.Riemke schreef:@Opgezetfan: Ik ben op zoek naar jouw flitstips, kan het topic niet meer vinden. Dit i.v.m. flitsen in het gemeentehuis bij een aankomende bruiloft.
Flitssterkte minderen en indien mogelijk zoveel mogelijk indirect? Dit om niet alles plat te flitsen?
Ik heb in ieder geval 2 camera's bij me, de 28-70 2.8, 70-200 2.8 voor de buitenshoot en de 17-55 2.8, flitser SB800.
Hierdoor neem je voldoende omgevingslicht mee om een natuurlijker plaatje te krijgen, zonder dat het echte flitsfoto's werden met een te donkere achtergrond. De (film)isowaarde was toen voor binnen 400.
Eigenlijk is er digitaal niet veel veranderd. Zorg in ieder geval voor voldoende batterijen en/of accu's.
- wim
- Forumlid
- Berichten: 654
- Lid geworden op: di dec 11 2007 10:54 am
- Locatie: ermelo
- Ervaringsniveau: *
Voor Robin en Riemke (en alle andere trouwfotografen), tips voor een trouwshoot:
Neem 2 camera’s mee, altijd! Ik heb meegemaakt dat een officiële fotograaf zijn D200 stopte en hij de mijne nam om de shoot te redden.
Ik heb verder bij me sb800 voor noodgevallen, probeer met available light zoveel mogelijk te doen.
Objectieven:
85 mm voor portret, 28-70 afs als standaard, 17-35 afs voor binnen en grote groepsfoto.
Maak een draaiboekje zelf met het bruidspaar:
vraag wat ze willen, durven: standaard, alternatief, iets speciaals....ik maakte een shoot met flippie17 met roofvogels, urbex gedaan, verbrand bos, tig parken, musea, als ik opgezet zijn shoot zou doen zou ik wat rotterdamse bruggen nemen, etc.
Zorg dat je naast een buitenlocatie ook een binnenlocatie hebt als het slecht weer is.
Bij de shoot gebruik ik meestal M, 100 ISO, qua belichting matrix, maar bij mooi weer, zeker als het een grote witte jurk is ook spotmeting nodig. Wissel dit steeds af. Soms gebruik ik mijn statief, dan kan ik ook instructies geven. Let er op hoe de jurk valt, spreid deze zelf uit over de grond indien nodig. Als er een chauffeur mee gaat, kan je hem ook instructies geven daarvoor.
Bij de shoot kijk ik wel even snel de foto’s na op laptop of harde schijf met scherm, je kan dan eventueel nog een tweede poging doen.
Kijk hoeveel tijd je hebt en zorg jij ervoor dat je genoeg tijd hebt, beperk het aantal locaties.
Neem een wit laken mee als je de bruid wil laten zitten ergens, als een bankje of grond vuil is zal ze niet willen om haar jurk niet vuil te maken.
Spreek met de ceremonie meester af hoe je de groepsfoto's wil doen, neem daarvoor je statief mee, dan kan je lekker dirigeren, onderschat de groepsfoto niet, er staat altijd iemand niet goed op, ik heb het 1 keer gepresteerd om 200 mensen op de foto te zetten, maar daarvoor was ik eerst 17 minuten bezig met op de plaats zetten.
Neem de regie in eigen hand. Bv op het stadhuis bepaal jij waar ze moeten staan voor de foto’s. Zorg dat je bij het tekenen zelf een goeie plek hebt. Sommige mensen tekenen heel snel, vraag gewoon of ze het nog een keer over willen doen als je tijd te kort had. Jij bepaalt!
Mag je in de kerk fotograferen? Wat wil een voorganger en wat wil die niet?
Stadhuis en kerk meestal A, iso iets hoger, flitser ligt klaar, matrix en of spot.
Blijf zelf rustig, als jij nerveus gaat doen, wordt het bruidspaar ook nerveus. Ik maak tijdens het fotograferen altijd een babbeltje, moedig ze aan om te lachen, te zoenen, te praten met elkaar en soms tegen mij. Ik krijg vaak een compliment dat het zo lekker ontspannen was.
Weet van te voren goed wat je wil. Ken je camera! Wisselen tussen spot en matrix doe je gedachteloos. Idem met ISO instellingen.
En als laatste: heb er veel plezier in.
Neem 2 camera’s mee, altijd! Ik heb meegemaakt dat een officiële fotograaf zijn D200 stopte en hij de mijne nam om de shoot te redden.
Ik heb verder bij me sb800 voor noodgevallen, probeer met available light zoveel mogelijk te doen.
Objectieven:
85 mm voor portret, 28-70 afs als standaard, 17-35 afs voor binnen en grote groepsfoto.
Maak een draaiboekje zelf met het bruidspaar:
vraag wat ze willen, durven: standaard, alternatief, iets speciaals....ik maakte een shoot met flippie17 met roofvogels, urbex gedaan, verbrand bos, tig parken, musea, als ik opgezet zijn shoot zou doen zou ik wat rotterdamse bruggen nemen, etc.
Zorg dat je naast een buitenlocatie ook een binnenlocatie hebt als het slecht weer is.
Bij de shoot gebruik ik meestal M, 100 ISO, qua belichting matrix, maar bij mooi weer, zeker als het een grote witte jurk is ook spotmeting nodig. Wissel dit steeds af. Soms gebruik ik mijn statief, dan kan ik ook instructies geven. Let er op hoe de jurk valt, spreid deze zelf uit over de grond indien nodig. Als er een chauffeur mee gaat, kan je hem ook instructies geven daarvoor.
Bij de shoot kijk ik wel even snel de foto’s na op laptop of harde schijf met scherm, je kan dan eventueel nog een tweede poging doen.
Kijk hoeveel tijd je hebt en zorg jij ervoor dat je genoeg tijd hebt, beperk het aantal locaties.
Neem een wit laken mee als je de bruid wil laten zitten ergens, als een bankje of grond vuil is zal ze niet willen om haar jurk niet vuil te maken.
Spreek met de ceremonie meester af hoe je de groepsfoto's wil doen, neem daarvoor je statief mee, dan kan je lekker dirigeren, onderschat de groepsfoto niet, er staat altijd iemand niet goed op, ik heb het 1 keer gepresteerd om 200 mensen op de foto te zetten, maar daarvoor was ik eerst 17 minuten bezig met op de plaats zetten.
Neem de regie in eigen hand. Bv op het stadhuis bepaal jij waar ze moeten staan voor de foto’s. Zorg dat je bij het tekenen zelf een goeie plek hebt. Sommige mensen tekenen heel snel, vraag gewoon of ze het nog een keer over willen doen als je tijd te kort had. Jij bepaalt!
Mag je in de kerk fotograferen? Wat wil een voorganger en wat wil die niet?
Stadhuis en kerk meestal A, iso iets hoger, flitser ligt klaar, matrix en of spot.
Blijf zelf rustig, als jij nerveus gaat doen, wordt het bruidspaar ook nerveus. Ik maak tijdens het fotograferen altijd een babbeltje, moedig ze aan om te lachen, te zoenen, te praten met elkaar en soms tegen mij. Ik krijg vaak een compliment dat het zo lekker ontspannen was.
Weet van te voren goed wat je wil. Ken je camera! Wisselen tussen spot en matrix doe je gedachteloos. Idem met ISO instellingen.
En als laatste: heb er veel plezier in.