Roelof schreef:Remco,
Natuurlijk zie je in de details van je originele foto's wat blokkerigheid, dan moet je natuurlijk wel ver genoeg inzoomen. Maar die blokkerigheid zul je bij voldoende inzoomen ook tegenkomen bij 12, 20 en 50 megapixel camera's.
Ook als je de foto schermvullend bekijkt zul je niet de blokkerigheid van je foto zien, maar de blokkerigheid van je scherm. (Ik ga er gemakshalve even van uit dat je monitor geen resolutie van 2000x3000 pixels heeft.)
Verder klaag je over de blokkerigheid van van 6 megapixel foto's, maar je laat voorbeelden zien van 0,7 megapixel.

Blokkerigheid van afdrukken: Verklein je je foto's zelf voor het uploaden of laat je dat door de uploadsoftware van de Hema doen? Op welk formaat heb je je foto's afgedrukt en op welke zichtafstand ervoer je die blokkerigheid?
Het ging me om de blokkerigheid die ik zie op de afdrukken.
Over het algemeen kan ik zeggen dat ze goed scherp zijn. Maar dan ga je eens kritisch kijken naar kleine details, zoals de genoemde dunne lijntjes. Ja, en dan valt er wel eens wat door de mand.
Die foto's die ik liet zien zijn inderdaad veel lager van resolutie dan de originelen waarover ik het eigenlijk heb. Maar dat is omdat ze nu eenmaal niet in de originele resolutie op internet staan. Dus de voorbeelden geven meer het idee weer, zo van: 'zo'n soort foto was het', dan dat je er werkelijk de blokkerigheid op kan zien die ik bedoel. Het gaat er eigenlijk om, dat je misschien een voorstelling kan maken bij de kleine details. Bij de foto van die molen ging het mij om die touwen aan de wieken, en bij die kerk om de dunne lijntjes in het gedeelte boven de klok.
Door het bekijken van de details heb ik toch zoiets van: met een Kodak Gold 100 film (is die tegenwoordig eigenlijk nog te koop?) zou het toch mooier zijn.
Voor de afdrukken heb ik de foto gewoon in de originele resolutie van 200 x 3008 pixels toegestuurd. Ik liet ze afdrukken op 13x18cm, en een aantal op 20x30cm. Maar op die grotere afdrukken zie je niet meer blokkerigheid, doordat de randjes in de foto wat milder van vorm lijken te zijn. (Ik heb het dan over absoluut, niet over relatief.) En laat ik zeggen dat ik een foto van zo'n 20 cm afstand bekijk.
Het gaat hier eigenlijk om hoe de scherpte zich gedraagt als je op de rand van de mogelijkheden van je medium (film of sensor) gaat komen.
Bij film zie je dan een milde onscherpte.
Bij de digitale sensor komen er dan blokjes. Dat kun je zien in blokrandjes, of in pixels die niet goed weten wat ze willen qua kleur omdat ze op een randgebied zitten. Ofwel: onvolmaaktheden op de rand van het kunnen komen wat harder naar voren. En met een hogere resolutie kan ik me voorstellen dat die onvolmaaktheden er wat minder gauw zijn.