Afdrukken bij Profotonet.nl

Discussies over fotobewerking en archivering
Marceld
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Afdrukken bij Profotonet.nl

Bericht door Marceld » di jul 08 2008 7:31 pm

Na de positieve geluiden binnen dit forum, wil ik ook eens wat foto's bij Profotonet laten afdrukken.
Maar ik heb nog een aantal vragen:

1. Hoe leveren jullie je foto's aan bij Profotonet: altijd bewerkt via PS (rekening houdend met de kleurruimte cq kleurprofiel) of ook rechtstreeks vanuit PictureProject zonder al te veel nabewerkingen?

2. In welke formaat c.q. resolutie leveren jullie de foto's minimaal aan voor 10x15 afdrukken?

3. De foto's die ik elders laat afdrukken vertonen alijd (als je ze goed van dichtbij bekijkt) die blokkerige pixels die zo kenmerkend zijn voor digitale fotografie. Terwijl de foto op het scherm er super scherp uitziet! :roll: Hebben de foto's die men door Profotonet laat afdrukken dit euvel niet?

4. Kortom: hoe krijg ik zo scherp mogelijke afdrukken die te vergelijken zijn met analoge afdrukken. Of is dit domweg technisch niet mogelijk? :oops:

Alvast bedankt!

groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

Frederix

Re: Afdrukken bij Profotonet.nl

Bericht door Frederix » di jul 08 2008 7:41 pm

Marceld schreef:Na de positieve geluiden binnen dit forum, wil ik ook eens wat foto's bij Profotonet laten afdrukken.
Maar ik heb nog een aantal vragen:

1. Hoe leveren jullie je foto's aan bij Profotonet: altijd bewerkt via PS (rekening houdend met de kleurruimte cq kleurprofiel) of ook rechtstreeks vanuit PictureProject zonder al te veel nabewerkingen?

2. In welke formaat c.q. resolutie leveren jullie de foto's minimaal aan voor 10x15 afdrukken?

3. De foto's die ik elders laat afdrukken vertonen alijd (als je ze goed van dichtbij bekijkt) die blokkerige pixels die zo kenmerkend zijn voor digitale fotografie. Terwijl de foto op het scherm er super scherp uitziet! :roll: Hebben de foto's die men door Profotonet laat afdrukken dit euvel niet?

4. Kortom: hoe krijg ik zo scherp mogelijke afdrukken die te vergelijken zijn met analoge afdrukken. Of is dit domweg technisch niet mogelijk? :oops:

Alvast bedankt!

groet,
marcel
Ik laat al jááren mijn foto's tot volle tevredenheid afdrukken bij Profotonet.

Ik scan mijn negatieven, bewerk mijn foto's in PS op machine met een gecalibreerd scherm. Ik sla de foto's op als TIFF in kleurruimte Adobe RGB 1998.

De foto's die ik wil laten afdrukken converteer ik naar het kleurprofiel van Profotonet voor het gewenste fotopapier. Deze kleurprofielen kun je van hun site downloaden. Deze bestanden bewaar ik onder een andere naam. Na het uploaden gooi ik deze bestanden weg.

Ik scan mijn foto's altijd op de hoogste resolutie in, ik heb bestanden van 3000 x 4500 pixels. Als je de uploadsoftware van Profotonet gebruikt kun je aangeven hoe groot de afdruk moet worden. De software comprimeert de afbeelding zó dat dit op de afdruk van de gewenste grootte niet opvalt.

Ik zie nimmer een blokjesstructuur in mijn afdrukken, wel de korrelstructuur van de door mij gebruikte film. Dat zegt m.i. iets over de scherpte van hun afdrukken.

De kleuren zijn altijd zoals ik verwacht dat ze zouden moeten zijn. Dat is het voordeel van een gecalibreerd scherm en gebruik van hun kleurprofielen.

Marco

Bericht door Marco » di jul 08 2008 8:24 pm

alle bewerkingen in sRGB in CNX2 of PS en dan uploaden voor afdrukken zonder nabewerking door Profotonet. De sRGB profielen van PS en CNX2 worden door Profotonet herkend.

Ik heb alles standaard op 300dpi staan en stuur foto's van minimaal 2000x3000 pixels, maar vaker iets meer voor afdrukken van 20x30.

Maar waarom voor prints van 10x15 naar Profotonet.
Je profiteert veel meer van de kwaliteit op 13x18 of zelfs 20x30.
Het kijkt ook lekkerder dan 10x15.

Gewoon eerst een paar foto's om het uit te proberen. Valt het resultaat tegen dan zit dat meestal in je eigen bewerking.

Ehhh, heb je je beeldscherm al gecalibreerd ?

groet,
Marco

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » di jul 08 2008 8:37 pm

Marco Handgraaf schreef:Maar waarom voor prints van 10x15 naar Profotonet. Je profiteert veel meer van de kwaliteit op 13x18 of zelfs 20x30.
Het kijkt ook lekkerder dan 10x15.

Gewoon eerst een paar foto's om het uit te proberen. Valt het resultaat tegen dan zit dat meestal in je eigen bewerking.

Ehhh, heb je je beeldscherm al gecalibreerd ?

groet,
Marco
Ik wilde gewoon eerst even wat kleine, gangbare formaat 10x15 testen (leuk voor de familie! :mrgreen: ). Gewoon klein beginnen... :wink:

groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Flickr[/size]

Frederix

Bericht door Frederix » di jul 08 2008 8:51 pm

Marco Handgraaf schreef:alle bewerkingen in sRGB in CNX2 of PS en dan uploaden voor afdrukken zonder nabewerking door Profotonet. De sRGB profielen van PS en CNX2 worden door Profotonet herkend.
Ik ben van deze werkwijze afgestapt. Ik laat het converteren niet over aan Profotonet, maar doe dat liever zelf. De afdrukken komen dat het dichtst bij het door mij gewenste resultaat.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jul 08 2008 9:04 pm

Ook ik laat altijd mijn afdrukken regelen door profotonet.

Altijd aanleveren in 200 DPI of meer. Ik lever mijn pano's altijd aan in 40x90 cm 200 DPI gewoon in srgb kleurruimte en ze komen perfect scherp thuis de volgende dag, nog nooit een probleem gehad. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jul 08 2008 9:07 pm

Frederix, hoe werkt dat exact, zo'n icc profiel van Profotonet inladen in PS CS3? ik ben niet zo'n held met die dingen, maar wil dat wel eens proberen?

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » di jul 08 2008 9:13 pm

wouterboon schreef:Frederix, hoe werkt dat exact, zo'n icc profiel van Profotonet inladen in PS CS3? ik ben niet zo'n held met die dingen, maar wil dat wel eens proberen?
Zie ICC Profielen Profotonet

groet,
marcel

Flickr[/size]

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » di jul 08 2008 9:14 pm

Opgezetfan schreef:Ook ik laat altijd mijn afdrukken regelen door profotonet.

Altijd aanleveren in 200 DPI of meer. Ik lever mijn pano's altijd aan in 40x90 cm 200 DPI gewoon in srgb kleurruimte en ze komen perfect scherp thuis de volgende dag, nog nooit een probleem gehad. :)
Martijn,

Lever jij ze dan aan in TIFF?

groet,
marcel

Flickr[/size]

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jul 08 2008 9:19 pm

Marceld' schreef: Zie ICC Profielen Profotonet
Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen opzoeken :oops:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di jul 08 2008 9:20 pm

Profielen downloaden, in de map met kleurprofielen zetten. Photoshop starten, foto bewerken en als laatste handeling 'Omzetten in profiel'. Kies hier het benodigde profiel en sla deze versie op; vervolgens kan je dit bestand uploaden.
Profoto heeft drie profielen: glossy, lustre en metallic (glans, halfmat en metallic) voor hun verschillende papieren.
Soms krijg ik na omzetten in een profiel een te warme tint over het beeld. Dit is nog bij te regelen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Frederix

Bericht door Frederix » di jul 08 2008 9:24 pm

Opgezetfan schreef:Ook ik laat altijd mijn afdrukken regelen door profotonet.

Zoals ik eerder heb aangegeven, ik deed dat ook altijd. De afdrukken waren altijd iets lichter dan de bedoeling. Ik bewerk mijn foto's zo dat op bepaalde plaatsen net wel of net geen doortekening meer aanwezig is. Het is dan vrij frustrerend om te zien dat dit nét anders wordt afgedrukt.

Bij mijn huidige manier van werken krijg ik de doortekening waar ik hem wil en geen doortekening waar ik dat niet wil. Heeft overigens niets met scherpte te maken.

Het converteren naar het kleurprofiel van Profotonet kan op verschillende manieren. Profotonet doet dat "perceptual". Als je dat zelf doet, zie je de foto lichter worden. Haal het vinkje weg of zet het vinkje weer terug bij "preview", je ziet dan steeds het verschil. Dat was (en is) mijn probleem als Profotonet het doet.

Ik zelf gebruik de stand "relativ colorimetric" met "blackpoint compensation". Weghalen en terugzetten van het vinkje bij "preview" laat zien dat de foto niet meer veranderd, de afdruk wordt als op je scherm (mits goed gecalibreerd) Alleen erg felle kleuren groen, geel en rood worden minder fel, deze kleuren liggen buiten het bereik van het fotopapier.

Marco

Bericht door Marco » di jul 08 2008 9:56 pm

Frederix schreef:
Marco Handgraaf schreef:alle bewerkingen in sRGB in CNX2 of PS en dan uploaden voor afdrukken zonder nabewerking door Profotonet. De sRGB profielen van PS en CNX2 worden door Profotonet herkend.
Ik ben van deze werkwijze afgestapt. Ik laat het converteren niet over aan Profotonet, maar doe dat liever zelf. De afdrukken komen dat het dichtst bij het door mij gewenste resultaat.
Dat bedoel ik, ik laat niets wijzigen door Profotonet.

Frederix

Bericht door Frederix » di jul 08 2008 10:04 pm

Marco Handgraaf schreef:
Frederix schreef:
Dat bedoel ik, ik laat niets wijzigen door Profotonet.
Profotonet converteert op haar wijze het bestand naar het kleurprofiel van hun papier als hun kleurprofiel niet is toegevoegd. Dus bestanden aangeleverd in sRGB worden door Profotonet geconverteerd. Dáár zit nu juist het probleem.

Marco

Bericht door Marco » di jul 08 2008 11:08 pm

Frederix schreef: Profotonet converteert op haar wijze het bestand naar het kleurprofiel van hun papier als hun kleurprofiel niet is toegevoegd. Dus bestanden aangeleverd in sRGB worden door Profotonet geconverteerd. Dáár zit nu juist het probleem.
We gaan het eens proberen.
Kun je ons nog even helpen, waar de juiste keuze's aan te vinken in PS en CNX2.

Bijvoorbeeld voor CNX2:
In standaard RGB kleurruimte en/of printerprofiel.

Alvast bedankt voor je deskundige advies, de prints zien er straks dus nog beter uit........

groet,
Marco

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”