Marceld schreef:Na de positieve geluiden binnen dit forum, wil ik ook eens wat foto's bij Profotonet laten afdrukken.
Maar ik heb nog een aantal vragen:
1. Hoe leveren jullie je foto's aan bij Profotonet: altijd bewerkt via PS (rekening houdend met de kleurruimte cq kleurprofiel) of ook rechtstreeks vanuit PictureProject zonder al te veel nabewerkingen?
2. In welke formaat c.q. resolutie leveren jullie de foto's minimaal aan voor 10x15 afdrukken?
3. De foto's die ik elders laat afdrukken vertonen alijd (als je ze goed van dichtbij bekijkt) die blokkerige pixels die zo kenmerkend zijn voor digitale fotografie. Terwijl de foto op het scherm er super scherp uitziet!

Hebben de foto's die men door Profotonet laat afdrukken dit euvel niet?
4. Kortom: hoe krijg ik zo scherp mogelijke afdrukken die te vergelijken zijn met analoge afdrukken. Of is dit domweg technisch niet mogelijk?
Alvast bedankt!
groet,
marcel
Ik laat al jááren mijn foto's tot volle tevredenheid afdrukken bij Profotonet.
Ik scan mijn negatieven, bewerk mijn foto's in PS op machine met een gecalibreerd scherm. Ik sla de foto's op als TIFF in kleurruimte Adobe RGB 1998.
De foto's die ik wil laten afdrukken converteer ik naar het kleurprofiel van Profotonet voor het gewenste fotopapier. Deze kleurprofielen kun je van hun site downloaden. Deze bestanden bewaar ik onder een andere naam. Na het uploaden gooi ik deze bestanden weg.
Ik scan mijn foto's altijd op de hoogste resolutie in, ik heb bestanden van 3000 x 4500 pixels. Als je de uploadsoftware van Profotonet gebruikt kun je aangeven hoe groot de afdruk moet worden. De software comprimeert de afbeelding zó dat dit op de afdruk van de gewenste grootte niet opvalt.
Ik zie nimmer een blokjesstructuur in mijn afdrukken, wel de korrelstructuur van de door mij gebruikte film. Dat zegt m.i. iets over de scherpte van hun afdrukken.
De kleuren zijn altijd zoals ik verwacht dat ze zouden moeten zijn. Dat is het voordeel van een gecalibreerd scherm en gebruik van hun kleurprofielen.