Scherpte

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
jczet

Re: Scherpte

Bericht door jczet » di okt 14 2008 12:58 pm

Scherpte meestal goed (D300, 18-200), wat mij wel is opgevallen dat de autofocus in groothoek onnauwkeurig is.
Als ik autofocus met 18mm op oneindig, dan staat de afstandsring van het objectief op ongeveer 3 meter. Het plaatje in de zoeker lijkt dan ok. Zoom ik dan in dan wordt het plaatje in de zoeker onscherp. Opnieuw autofocus geeft dan wel een goed resultaat.
Wat ik nu meestal doe is inzoomen, autofocus, ontspanknop ingedrukt houden en weer uitzoomen. Dat was vroeger met handmatige focus trouwens ook de beste manier.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 14 2008 1:09 pm

Wel slim van je camera om niet op oneindig scherp te stellen in dit bereik. In groothoek is er sowieso al heel veel scherp, en dat vergroot je door hier scherp te stellen en niet op oneindig.

Stukje theorie: 1/3 van wat scherp is ligt voor je scherpstelpunt, 2/3 erachter. Hoeveel scherp is hangt af van diafragma, "zoomstand" (hoeveel mm) en afstand.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di okt 14 2008 4:17 pm

jczet schreef:Scherpte meestal goed (D300, 18-200), wat mij wel is opgevallen dat de autofocus in groothoek onnauwkeurig is.
Als ik autofocus met 18mm op oneindig, dan staat de afstandsring van het objectief op ongeveer 3 meter. Het plaatje in de zoeker lijkt dan ok. Zoom ik dan in dan wordt het plaatje in de zoeker onscherp. Opnieuw autofocus geeft dan wel een goed resultaat.
Ik had een soortgelijke ervaring met de 12-24mm f/4 DX, maar niet bij o.a. de 14-24mm f/2.8. Ik vermoed dat objectieven als de 18-200 en de 12-24DX geen "echte" zoomobjectieven zijn, waarbij de afstandinstelling bij alle brandpunten gelijk moet blijven, maar eigenlijk varifocus objectieven. Bij varifocus objectieven treed bij het in- en uitzoomen focusshift op; d.w.z. dat bij gelijke afstand tot het onderwerp opnieuw moet worden scherpgesteld. Bij "echte" zoomobjectieven treedt die focusshift niet op. Wellicht dat anderen die ervaring kunnen bevestigen.
Jur

jczet

Bericht door jczet » di okt 14 2008 8:41 pm

Als de verklaring van Jur klopt, dan zou de focus bij het weer uit zoomen opnieuw moeten verlopen, dat is volgens mij niet het geval.
De verklaring van Patrick dat de ingestelde afstand met opzet kort wordt gehouden om optimaal gebruik te kunnen maken van het scherptedieptebereik lijkt plausibel. Weet iemand of Nikon deze feature ergens heeft gedocumenteerd?
Ik sprak iemand met een Canon EOS, die heeft dezelfde ervaring, dat de focus afstand "te kort" is bij groothoek.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 14 2008 9:52 pm

@Jur maakt onderscheid in zoom-objectieven en vari-focus wat volgens mij verschillende woord betekenissen heeft maar totaal irrelevant met betrekking tot focus shift met betrekking tot zoom-objectieven.

Zoom-objectieven, "wel of geen echte", kunnen gewoon zondermeer een verschil in focus hebben afhankelijk van de zoom-instelling. Het ligt maar net aan de optimale correctie van een objectief of je er last van hebt of niet. Ga er maar vanuit dat je er niet op kunt vertrouwen. Het is daarom eigenlijk geen optie om eerst in te zoomen, scherp te stellen en dan weer uit te zoomen. (Of je moet het uitgebreid hebben getest en er zeker van zijn).

Een vergelijkbare focus shift kan ook optreden afhankelijk van het gebruikte diafragma. Vandaar front- en backfocus problemen van een lens, bij met name volle opening, omdat de lichtbundel die wordt gebruikt voor scherpstelling min of meer gebruik maakt van de centrum lichtstralen "alsof een lens gediafragmeerd zou zijn", en niet die van de uiterste randen. Zie ook het onderwerp "Focus shift": http://www.vanwalree.com/optics/spherical.html
jczet schreef: De verklaring van Patrick dat de ingestelde afstand met opzet kort wordt gehouden om optimaal gebruik te kunnen maken van het scherptedieptebereik lijkt plausibel.
Nee, dat is het niet. Autofocus is een functie die optimaal scherpstelt (zou moeten scherpstellen) op het punt waarop je richt. Het houdt geen rekening met eventuele gewenste scherptediepte en de optimale afstand waarop je de afstand instelt om aan die gewenste scherptediepte van voorste en achterste grens van scherpte te voldoen.

Stel je scherp op oneindig, en de afstandsschaal staat op 3 meter inplaats van ongeveer oneindig en blijkt achteraf de hoogste scherpte toch werkelijk op het oneindig gebied te liggen, is je objectief waarschijnlijk onjuist afgeregeld in de fabriek. Maar beter dit, dan dat je niet op oneindig zou kunnen scherp stellen.
Blijkt de hoogste scherpte niet op oneindig te liggen maar op 3 meter zoals de lens aangeeft, maar je hebt werkelijk op iets in het oneindige scherp gesteld, is er iets aan de hand met je camera en/of lens, want heeft dan duidelijk een front focus probleem.

Dat de marge van scherpstellen bij autofocus bij groothoek groter is/lijkt (grover --> minder exact) dan bij telelenzen klopt. Dat is inherent aan de optische eigenschappen en het verloop van scherpte/onscherpte van een lens vanaf de sensorzijde bekeken. De marge die een autofocus systeem hanteert om te stoppen met scherpstellen is min of meer een vast lineair gegeven. (Maar ondanks dat kan er nog steeds een andere marge zitten, misschien door gegevens die in een CPU zijn opgeslagen en de mate dat men een AF-S motor in een lens anders wil laten stoppen dan de camera ingebouwde AF-motor voor niet AF-S modellen lenzen).
Vriendelijke groet, Léon Obers

jczet

Re:

Bericht door jczet » do okt 16 2008 5:47 pm

Ruudje schreef:ook geen probleem hiero!

heb ik wel even over gedaan maar dit had met frond-backfocus te maken !

greetsz R
Hoe is dat opgelost ? Beverwijk?

Gr,
jczet

Ruudje

Bericht door Ruudje » do okt 16 2008 5:55 pm

neen zelf opgelost ! fijnafstelling...

volgens mij staat hij op -12 of + 12 iig is het nu goed... en ben ik tevreden.
Eigenlijk had ik gelijk terug moeten gaan, want volgens mij is dit nooit goed denk ik.
Als op de body een fron-back focus problem zit maar goed opgelost is opgelost.

grR

jczet

Bericht door jczet » do okt 16 2008 8:50 pm

Ruudje schreef:neen zelf opgelost ! fijnafstelling...

volgens mij staat hij op -12 of + 12 iig is het nu goed... en ben ik tevreden.
Eigenlijk had ik gelijk terug moeten gaan, want volgens mij is dit nooit goed denk ik.
Als op de body een fron-back focus problem zit maar goed opgelost is opgelost.

grR
Hoe heb je dat dan gedaan ?

Gr,
jczet

Ruudje

Bericht door Ruudje » vr okt 17 2008 7:45 am

jczet,

Je zou even kunnen zoeken op dit forum naar frondfocus backfocus bij de D300 !

Daar staat precies heo je het moet doen ook de test of het zo is staat op forum omschreven ik ga ook ff zoeken voor je !

gr R

jczet

Bericht door jczet » vr okt 17 2008 5:27 pm

Ruudje schreef:jczet,

Je zou even kunnen zoeken op dit forum naar frondfocus backfocus bij de D300 !

Daar staat precies heo je het moet doen ook de test of het zo is staat op forum omschreven ik ga ook ff zoeken voor je !

gr R
Ok, gevonden, bedankt!

Gr,
jczet

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr okt 17 2008 7:58 pm

frondfocus....hoe erg kan het worden?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”