Scherpte

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Nikon

Scherpte

Bericht door Nikon » di jul 08 2008 7:57 pm

Heb sterk de indruk dat ik bij mijn D300 iets scherpte mis. Helemaal in de hoge iso waarden , maar daarin kan ik me vergissen.

Hebben meer D300 mensen daar last van .

Nu zullen enkelen vragen ff een plaatje te plaatsen maar heb geen idee hoe dat moet

Dus schiet maar met suggestie's , dan ga ik ze hier uitproberen enmijn bevindingen posten

GdP

Re: Scherpte

Bericht door GdP » di jul 08 2008 8:33 pm

Nikon schreef:Heb sterk de indruk dat ik bij mijn D300 iets scherpte mis. Helemaal in de hoge iso waarden , maar daarin kan ik me vergissen.

Hebben meer D300 mensen daar last van .

Nu zullen enkelen vragen ff een plaatje te plaatsen maar heb geen idee hoe dat moet

Dus schiet maar met suggestie's , dan ga ik ze hier uitproberen enmijn bevindingen posten
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6964

Om foto's te tonen op ons forum, maak je een verwijzing naar de internetlocatie waarop ze staan. Het is niet mogelijk om de foto's direct op het forum te plaatsen. Aangezien deze zinnen vrij cryptisch kunnen klinken, staat hieronder een beschrijving van het tonen van foto's via de site “picasaweb.google.nl”, inclusief schermafdrukken.

Samengevat zet je eerst je foto's op het internet, waarna je ze kunt tonen op het forum. Je zet in je bericht waar de foto exact staat, waarna deze zichtbaar is.

Je kunt op veel plekken op het internet foto's plaatsen. Als voorbeeld hebben we gekozen voor picasaweb, omdat het Nederlandstalig is en goed werkt. En, wanneer je zelf op de computer al met fotobeheerprogramma Picasa werkt, kun je heel eenvoudig de foto's overzetten.

H.Vos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door H.Vos » di jul 08 2008 8:36 pm

Tot nu toe bij mij geen probleem, maar zeg erbij dat ik zelf nog niet zo lang in het bezit ben van een D300; 'k ben bezig van alles nog onder de knie te krijgen, waaronder het ontwikkelen van een kritisch oog; maar als ik de komende tijd hetzelfde waarneem als jij, meld ik me opnieuw.
Groet,

Henk
Lid NCN

Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruudje

Bericht door Ruudje » di jul 08 2008 9:17 pm

ook geen probleem hiero!

heb ik wel even over gedaan maar dit had met frond-backfocus te maken !

greetsz R

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jul 08 2008 10:01 pm

mm schiet niet zo heel hoog qua isowaardes..maar geen last van scherpte.
nu moet ik wel zeggen dat ik in RAW schiet.
verscherping wordt dus pas achteraf aangebracht in CS3...

Arend

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di jul 08 2008 10:16 pm

Misschien gaat het hier niet op, maar héél vaak blijkt op dit forum dat onscherpte te maken heeft met te lange sluitertijden in relatie tot de brandpuntsafstand.
Maar daarover hebben we in dit geval helaas geen informatie.

Ruudje

Bericht door Ruudje » di jul 08 2008 10:36 pm

wij willen plaatjes zien! :)

Ferry72

Bericht door Ferry72 » za jul 12 2008 3:01 pm

Ik schiet met de D300 in combi met de 70-200 VR
Geen last van onscherpte. Heb de VR uit staan trouwens omdat ik denk dat als hij aan staat, op normaal, dat m`n onderwerpen (schepen) niet goed in het midden staan en het bevalt prima op die manier.

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » za jul 12 2008 3:47 pm

Ferry72 schreef:Heb de VR uit staan trouwens omdat ik denk dat als hij aan staat, op normaal, dat m`n onderwerpen (schepen) niet goed in het midden staan en het bevalt prima op die manier.
Ferry, kan je uitleggen wat VR met in het midden staan van je onderwerp te maken heeft?
Ik kan het niet vatten.

Peter

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jul 12 2008 4:05 pm

mijn vr staat eigenlijk altijd aan ;-) in het midden of niet....snap hem ook niet.

Arend

Ferry72

Bericht door Ferry72 » za jul 12 2008 4:24 pm

Misschien is het toeval maar als ik de vr aan heb staan, staan m`n schepen niet goed in het midden op de foto (te veel naar links of rechts, terwijl ik echt goed kan mikken) en als hij uit staat, staan ze perfect in het midden. Klinkt misschien vreemd maar bij mij blijft de vr uit want dan gaat het mij veel beter af.
Ik kan me voorstellen dat jullie het vreemd vinden wat ik schrijf maar ik heb het nu al vele malen zo gedaan en uitgeprobeerd en het is voor mij beter zo.
Laatst gewijzigd door Ferry72 op za jul 12 2008 4:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » za jul 12 2008 4:29 pm

Als het beter gaat, dan houden zo.

Zelf zou ik in die situatie toch uitproberen om met VR de goede compositie te krijgen zodat ik uiteindelijk kan profiteren van de voordelen van VR.
Overigens is het onderwerp precies in het midden vaak niet de ideale compositie.

Peter

Ferry72

Bericht door Ferry72 » za jul 12 2008 4:54 pm

Ja inderderdaad.

Maar ik ben er nu een aantal maanden mee bezig en het gaat zo het beste, en om eerlijk te zijn zie ik niet veel verschil in mijn platen met of zonder vr, gelukkig. Ben heel tevreden zo.

Tja, smaken verschillen maar ik heb ze het liefst beeldvullend en mooi in het midden staan. Het gaat mij om een ragscherpe foto van een schip die er goed op staat. :wink: en waar ik nog eens een vergroting van kan laten maken die toonbaar is.
Wat dat aan gaat ben ik een vreselijke zeikert :D maar dat is alleen maar goed denk ik want dan behaal je voor jezelf toch het beste resultaat vind ik.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jul 12 2008 7:00 pm

Arend-Ho:
"maar geen last van scherpte."

Lachen...

Groet, E.M. de Klerk

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jul 12 2008 8:18 pm

je jongen humor ligt op straat hoor. ;-)

Arend..eeeuh ontopic maar weer

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”