Vraag van een nieuwkomer: Nikon D50 of...

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
martijn01

Bericht door martijn01 » do aug 31 2006 5:55 pm

ik wou even mijn mening geven ik zou nooi voor de canon gaan niet omdat het een slechte camera is want dat is ie niet! maar houd is een 300/350 in je hand je voelt enkelt plastic hij is heel ligt en erg klein de meeste mensen verkiezen daarom de nikon boven de canon alleen al om het feit dat de nikon gewoon simpelweg veel beter in de hand ligt!

Maak wel de afweging tussen de d50 en de d70s!! aangezien dat de body van de d70s 645 E kost bij www.kamera-express.nl! veel sterkte en plezier met je keuze!

Dryade

Bericht door Dryade » do aug 31 2006 10:23 pm

Qua qualiteit van foto's zijn de C*n*n 300/350 D gelijk aan de Nikon D50/D70(s). Ze zijn alle vier goed. De scherpte etc hangt af van de lens die je erop schroeft. Alleen het plastic gevoel bij C*n*n is net alsof je speelgoed in je handen hebt.( Dit moet je zelf uitproberen bij de fotoboer hoe het voor jezelf voelt.) De 350 is ook nog vrij klein.

Persoonlijk vind ik de D70 het fijnste in de handen liggen. De D50 is iets kleiner en mist 1 instelwiel. De instellingen kunnen wel gemaakt worden maar dan via het menu. Beide maken met dezelfde lens (en zelfde instellingen) de zelfde foto's.

Ik heb met alle vier gefotografeert maar de Nikon is qua gebruikers gemak prettiger. Wat je ook kiest het zijn alle 4 goede camera's.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do aug 31 2006 10:29 pm

Een andere belangrijke overweging is de trouw van Nikon aan de F-vatting. Je kunt nu voor de D50/70 of whatever uit een enorm arsenaal Nikkors kiezen, nieuw en gebruikt. Canon heeft al enkele keren zijn vatting veranderd, waardoor een hele generatie objectieven onbruikbaar werd en aangezien de lenzen een veel langere levensduur hebben dan een (digitale) camera vind ik dat wel belangrijk.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

rvdb

Bericht door rvdb » vr sep 01 2006 10:00 am

Wederom bedankt!
De 350D vind ik inderdaad minder prettig vasthouden dan de D50 / D70s. Overigens is het prijsverschil tussen de D50 en de D70s nog steeds rond de 200 euro. Best veel dus, zeker als de D50 ook voldoet aan mijn eisen.

Nog een vraagje: hoeveel jaar zou ik waarschijnlijk met een D50 kunnen doen? Wat gaat de toekomst naar verwachting brengen? En dat bedoel ik dan in ontwikkeling en kwaliteitsverbeteringen..
Ofwel: Hoe verouderd kan een D50 raken?

Hub

Bericht door Hub » vr sep 01 2006 11:21 am

Hoe verouderd een camera raakt maakt niets uit.
Als je blijft wachten dan blijf je wachten tot je versleten bent, want er komt tocht altijd wat nieuws en elke niet gemaakte foto in die tijd is een verloren foto.

Zelf heb ik sinds 1980 ongeveer diverse analoge Canon's gehad waaronder de professionel F1 New die ik nu ondeveer 25 jaar gebruik.

Sinds enkel weken heb ik echter de digitale D200 en ben er zeer tevreden over, vooral wat betreft de beeld kwaliteit.
Ligt goed in de hand en alle instellinge zijn snel te wijzigen.

Kortom, ik zou de D50 kiezen

Hub
B+W UV filter
ander objectieven komen binnenkort

KAMIKAZE-FREAK

Bericht door KAMIKAZE-FREAK » vr sep 01 2006 8:07 pm

ik zou zeggen van neem de D50 en de 350D es in handen..
nou in mijn ogen ben je er dan gelijk uit.. want de D50 ligt met gemak veel beter in de handen tenzij je babyhanden hebt

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » vr sep 01 2006 11:38 pm

rvdb,

Maak je over het verouderen geen illusies. Over 3 jaar is de D50 een dinosaurus. Als dat je weerhoudt om een digitale camera te kopen zal je er nooit een kopen. Dat geldt overigens ook voor de Canon of welk ander merk ook. Er zullen altijd in snel tempo betere modellen komen.

groet,

Karel

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo sep 03 2006 11:55 am

Jammer dat er mensen over de streep getrokken moeten worden over welk merk ze zullen moeten kopen.
Mijn advies is dan ook om naar de betere fotoboer te gaan. (Bestaan deze nog?) en daar de diverse merken uitproberen.
Dat gebeurde vroeger ook al met de analoge reflexen.
Daarin is dus niets veranderd.
Discussie op dit forum over Nikon of Canon is m.i. zonde van de tijd.
We zijn een Nikonclub en geen Canonklup.
Moest dit even kwijt.

Evert

vanson

Bericht door vanson » zo sep 03 2006 1:33 pm

evertfoto schreef: Discussie op dit forum over Nikon of Canon is m.i. zonde van de tijd.
Moest dit even kwijt.
het is inderdaad onzinnig om vragen over Kwanon te gaan stellen hier. Hoewel er best wel wat Canon know-how aanwezig is, is het praktischer om al je Canon vragen elders te stellen. Wij zullen daar vaak geen antwoord op hebben.

rvdb

Bericht door rvdb » di sep 12 2006 9:42 am

evertfoto schreef:Jammer dat er mensen over de streep getrokken moeten worden over welk merk ze zullen moeten kopen.
Mijn advies is dan ook om naar de betere fotoboer te gaan. (Bestaan deze nog?) en daar de diverse merken uitproberen.
Dat gebeurde vroeger ook al met de analoge reflexen.
Daarin is dus niets veranderd.
Discussie op dit forum over Nikon of Canon is m.i. zonde van de tijd.
Moest dit even kwijt.

Evert
Hohoho.. Ik kwam hier ter orrientatie en heb Canon in gedachten al gedag gezegd. Je hoéft niet te reageren. Op dezelfde vraag op het Canon forum krijg ik uiteraard te horen dat een Canon veeel beter is. Dat zeggen jullie over Nikon. Het gaat mij om de verhalen die daarna komen. Dit soort reacties zijn echter dooddoeners op een forum..

evertfoto

Bericht door evertfoto » di sep 12 2006 9:00 pm

rvdb,

Natuurlijk wil je net als wij allemaal je geld zo goed mogelijk uitgeven.
Maar wij zijn nu eenmaal Nikongek en hebben daarom niet veel op met Canon.
Je zult dus een keus moeten maken. Welke je ook kiest, het zal voor jou de beste keus zijn.
We zullen je er niet kwaad om aankijken als je voor Canon kiest.
Wij zullen wel vinden, als Nikonmensen, dat je dan een verkeerde keus hebt gemaakt.
Ook wij hebben ooit moeten kiezen voor een bepaald merk en zijn over het algemeen blij en tevreden met ons merk.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » di sep 12 2006 9:02 pm

Ik werkte al met Nikon toen ik mijn D70 kocht, dus voor mij was de keus simpel. Had ik begonnen met een dslr, dan had ik ook voor de keus nikon/canon gestaan. Ik heb me eens voorgesteld wat ik dan had gedaan...

Als ik er de tests op nalees komt Canon iets beter uit de bus, met name wat betreft de prestaties qua ruis. Omdat ik vaak in lichtarme omgeving werk (kerken) valt me dit wel op (heb beide camera's geprobeerd). Op dat punt vind ik de canon toch echt beter. Er is bij de Nikon trouwens wel wat aan te doen, maar dan moet je je camera goed leren kennen.

Bij de D70 ben je ten alle tijde genoodzaakt na te bewerken. Da's bij de Canon minder. Aan de andere kant: de D50 van mijn vrouw scoort op dat punt evengoed. Meer een consumentencamera en dat geldt ook voor de 300/350d.

Ik denk toch dat ik uiteindelijk de Nikon zou kiezen. Goeie platen en toch echt wel een erg degelijke camera. Ik liet de mijne afgeklopen winter eens in een opgravingsput vallen tijdens archeologisch onderzoek. Hoepla, anderhalve meter naar beneden in de klei. Wat schetste mijn verbazing: he-le-maal niets aan de hand. Ik heb de modder nog op de lenskap zitten als herinnering (zo van doe die riem nou eerst om je nek...). Ik geef toe, je moet bij dit soort incidenten wel een beetje gelukt hebben. Maar ook Ken Rockwell roemt de bouwkwaliteit van de Nikons. Hij liet eens een D70 van een statief vallen. Lens kapot, maar verder niks...

Veel succes bij je keuze. Wat je ook kiest: het zijn allebei dijken van camera's
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di sep 12 2006 9:21 pm

Ik hoorde van mijn buurman dat de consumentenbond een tetst had uitgevoerd onder dslr camera's, daar kwam de D50 als beste uit. Uiteraard hebben ze alleen de zeg maar startmodellen gestest.

Ik heb zelf een D70s en ben meer dan tevreden!
Ook ik heb mij goed laten informeren alvorens tot aanschaf over te gaan. Ik kreeg goed avies van een verkoper van Camex in Amsterdam. Hij rangschikte de volgende camera's: C#n#n 20D als 1e, vlak daaronder de Nikon D70s, dan een hele tijd niets en dan kwam pas de C#n#n 350D.
Wil je meer met fotografie gaan doen, neem een Nikon. Zoals gezegd blijft men trouw aan de F-vatting.

Succes met je keuze!

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

rvdb

Bericht door rvdb » wo sep 13 2006 8:04 am

Allemaal weer bedankt!

Nou we weten eigelijk wel wat we willen gaan kopen.. Een D50 body.

Nu zijn we ons aan het oriënteren op lenzen.
We denken nu aan de Sigma 18-200 of de Tamron 18-200 als mooie vakantie lens (dit ook met de voorgenomen vakantie naar Australië komend jaar in het achterhoofd)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo sep 13 2006 5:27 pm

Waarom geen Nikkor 18-200 VR?

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”