Vraag van een nieuwkomer: Nikon D50 of...

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
rvdb

Vraag van een nieuwkomer: Nikon D50 of...

Bericht door rvdb » do aug 31 2006 2:11 pm

Hallo allemaal. Heb me net aangemeld om wat vragen te kunnen stellen over de wereld van de digi spiegelreflex.
Heb hetzelfde verhaal ook op het Canon forum gepost maar jullie mening wil ik ook graag horen natuurlijk :!:

We hebben nu een simpele digitale camera. niks bijzonder, 3x zoom (+ 2 digitaal waar je dus niks aan hebt) en 5 MP. Nou maakt best aardige foto's maar is ontzettend traag en niet in alle situaties geschikt.

In mijn ogen zijn dit soort camera's in de toekomst overbodig en worden ze vervangen door de camera in je gsm. Het gelegenheids kiekje zeg maar.

Voor de vakantie willen we een goede camera. Maar aangezien we als 20-ers voldoende kosten hebben en daarnaast niet meteen de hoofdprijs willen betalen voor een nieuw fenomeen (de spiegelreflex wereld dus) willen we het budget niet al te hoog zetten.

Er zijn nu 3 camera's op mijn shortlist:

* Nikon D50
* Canon 300D
(* Canon 350D)

* De Nikon is nieuw voordeliger dan de 350D
* De 300D zou ik via het almachtige marktplaats trachten te bemachtigen
(* De 350D is heel populair maar nieuw eigelijk te duur voor mij)

Nou hoop ik dat jullie me hier mee kunnen helpen:

- Waarom moet ik geen Canon kopen ;)
- Is de D50 een prettige camara? (pro's conta's? --> geen lijstjes met nummertjes ik wil graag ervaringen horen van het dagelijkse gebruik)
- Wat voor lens is het meest geschikt (de kitlens is naar wat ik begrepen heb niet echt prettig vanwege het beperkte bereik..)

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do aug 31 2006 2:22 pm

Ik zou allereerst niet een 300D 2e hands verkiezen boven een nieuwe D50, omdat de technologie van de 300D al enige tijd achter loop aangezien er nu al een 2e opvolger van komt: de 400D.

Ik vind de D50 een uitermate goede camera en zeker voor dat lage bedrag, ik heb er nu zo'n 5500 foto's mee gemaakt sinds juni en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop.

Allereerst vind ik de bijbehorende kitlens een goede groothoek-zoomlens, echter als je wat betere lenzen hebt gekocht gebruik je de kitlens minder, omdat de kwaliteit niet op en top is, maar om mee te beginnen is deze prima. Ik zou ook eens kijken naar van die dubbelkit setjes daar zit dan ook gelijk een telezoom objectief bij (55-200 of 70-300). voor weinig extra kosten.

Kortom ik zou voor de D50 gaan, maar ik durf te wedden dat je op het eosdigitaal forum (wat ik denk dat je hem daar heb gepost) het tegenovergestelde te horen krijgt van de Canon schieters.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do aug 31 2006 2:27 pm

het zijn inderdaad twee kampen, Nikon en Canon. Ik geloof echt dat ze elkaar niet veel onderdoen. Maar hou eens een Nikon vast en daarna een Canon.....Ik vond het genoeg zeggen, ik het een gebruikte D70 gekocht...absoluut geen spijt. Maar vergis je niet, je moet er wel een beetje "mee leren werken" Toch wel iets anders als de "klik-en-klaar" die je nu hebt. Realiseer je wel dat je wat meer aan bewerking zal gaan doen om het maximale uit je foto's te halen.
Succes,
Gilbert

hjanssen

Bericht door hjanssen » do aug 31 2006 2:28 pm

Je mag gerust een Canon kopen, maar vanwege het format en gevoel van de 350d zou ik het nooit doen. De 300d heeft opok een redelijk lange opstart tijd.

Waarom een D50 kopen:

camera ligt prettig in de hand en is makkelijk te bedienen
levert goede foto's af(afhankelijk van de bediener)
goed flitssysteem met externe flitser
display bovenop
redelijk veel instellingen vanaf de body
accu gaat lang mee
voelt degelijk aan
de bekende naam staat erop...

Lenzen: 18-70 DX of de nieuwe 18-135 DX als je die kan vinden.

rvdb

Bericht door rvdb » do aug 31 2006 2:38 pm

De kanonners roepen dat de 300D beter is dan de D50.. Ik weet dat met een korrel zout (op de sensor?) te lezen maar het is wel de reden hier even aan te kloppen.

Voor de D50 zou ik denk ik gaan voor een body van rond de 440 euro (pricewatch) + een losse lens met wat meer bereik dan de 18-55
(18-70 of 18-125)
Een dubbelkit lijkt me ook niks persoonlijk..

Maar goed.. Voor mij is prijs erg van belang als starter. Een goede body is nu even van belang want die 2000 euro lens kan altijd nog ;)

Nog meer argumenten voor de Nikon (behalve de naam ;))

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 31 2006 2:41 pm

Makkelijker in gebruik, grotere en meer solide body, dus stabieler in de hand wat scherpere foto's als resultaat heeft.
Het menu is beter leesbaar. Automatisch en handmatig een fantastische camera. Goede accu. Fijnere software. Mooiere camera. Beter kit lenzen.

Nog meer? ;)

Ciao!

rvdb

Bericht door rvdb » do aug 31 2006 2:42 pm

Joost Wouters schreef:Nog meer? ;)

Ciao!
Ja :P ;)

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 31 2006 2:50 pm

Alleen als je je avatar veranderd! :P

rvdb

Bericht door rvdb » do aug 31 2006 2:55 pm

Zo beter??
Weer lekker gehapt hoor :P

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do aug 31 2006 3:06 pm

nee er staat nog steeds een canon in :twisted: en hoeveel redenen heb je nodig zeg er zijn er al heel veel opnoemd hoor ik denk dat je uiteindelijk zelf de knoop moet doorhakken.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

rvdb

Bericht door rvdb » do aug 31 2006 3:10 pm

Zou de laatste berichten dan ook maar niet al te serieus nemen..
En een kanon richting een canon zou je toch ook wel moeten kunnen waarderen ;)

Nou ik ga me verder bezinnen op de te maken keuze.. Bedankt voor jullie input!

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 31 2006 3:33 pm

Was van mij ook gewoon een grapske hoor ;)

Succes! Hopelijk kunnen we je straks feliciteren met je aankoop ;)

Ciao!

rvdb

Bericht door rvdb » do aug 31 2006 3:36 pm

Joost Wouters schreef:Was van mij ook gewoon een grapske hoor ;)
Wist ik ook wel.. Was ook wel een beetje de opzet zo'n reactie uit te lokken en vind het wel wel het een beetje luchtig te houden op fora :D
Joost Wouters schreef:Succes! Hopelijk kunnen we je straks feliciteren met je aankoop ;)
Ja dat hoop ik ook 8)

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 31 2006 3:37 pm

*Thumb up*

Mikey

Bericht door Mikey » do aug 31 2006 5:41 pm

Ik wil me er ook nog even mee bemoeien. Tot ruim een half jaar terug had ik slechts zeer weinig met mijn analoge spiegelreflex gefotografeerd, ben dus gewoon een leek.

Met dezelfde vraag worstelend heb ik voor de Nikon D50 (overigens wel de dubbelkit) gekozen omdat deze mij lekkerder in de hand lag. Dat woordje MIJ vind ik persoonlijk belangrijk.

Na de aanschaf heb ik nooit het gevoel gehad dat ik het een moeilijk apparaat vond. Fotografie levert genoeg vragen op om nog jaren te kunnen doorleren maar de camera laat zich prettig bedienen. Niet zo vaak zoeken naar die rottige instelling waarvan ik denk dat ik die heb veranderd. Je gaat er gewoon mee om. Althans ik.

Met de c#n#n heb ik niet gefotografeert. Enkel in de winkel even mee gespeeld. Ik durf dus niet te beweren dat Nikon hierin beter is. Enkel durf ik te zeggen dat het een toestel is dat geschikt is voor iedereen. En als je meer wilt, kun je in de verschillende standen spelen met je belichting wat je maar wilt. En reeds gezegd: de accu houdt het lekker lang vol. Ik heb de aanschaf van een extra accu tot nader order uitgesteld.

Sterkte met je keuze.

Gr.U.S Mark

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”