Nikon D60 newbee, scherpstelpunt niet scherpste punt??

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
wildebassman

Bericht door wildebassman » di aug 19 2008 7:54 pm

Wat voor negatief effect zou de VR dan resulteren?

Weef

Bericht door Weef » di aug 19 2008 9:17 pm

wildebassman schreef:Wat voor negatief effect zou de VR dan resulteren?
Als je de VR aan laat staan op een statief, gaat het tegen je werken. Je kan dan een onscherpe foto krijgen.

wildebassman

Bericht door wildebassman » di aug 19 2008 9:28 pm

Weef schreef:
wildebassman schreef:Wat voor negatief effect zou de VR dan resulteren?
Als je de VR aan laat staan op een statief, gaat het tegen je werken. Je kan dan een onscherpe foto krijgen.
Thanks, ook zeer belangrijk om te weten... Heb nog veel te leren, het is toch allemaal heel wat geavanceerder geworden sinds mijn tijd op film.

wildebassman

Bericht door wildebassman » za aug 23 2008 8:07 pm

Ik zal binnen kort een aantal van de suggesties uitproberen...
Verder zeer tevreden met de Nikon. :)

graaf35

Bericht door graaf35 » zo aug 24 2008 12:13 pm

wildebassman schreef:Ik zal binnen kort een aantal van de suggesties uitproberen...
Verder zeer tevreden met de Nikon. :)
Ik ben erg nieuwsgierig. Laat je ff weten wat je te weten bent gekomen?
@Weef.

Dat VR op statief niet goed zou gaan... snap ik even niet. Je zal wel gelijk hebben, maar hoe is dat nou mogelijk?

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » zo aug 24 2008 2:18 pm

Ik ben ook wel benieuwd naar de "VR en statief" combinatie.

Ik heb van mijn vader een (oud) statief gekregen toen ik bliksem wilde gaan fotograferen (mislukt overigens)
Ik wil nog wat gaan experimenteren met het statief, maar dan zonder VR, dat begrijp ik dan weer niet helemaal....

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo aug 24 2008 4:23 pm

Dat VR op statief niet goed zou gaan... snap ik even niet. Je zal wel gelijk hebben, maar hoe is dat nou mogelijk?
De VR trilt een beetje en dat gaat resoneren door een statief en de oudere VR varianten kunnen niet omgaan met hun eigen resonantie. Ik ge;loof dat dat met de nieuwe VR modellen iets beter is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Bull

Bericht door Bull » do aug 28 2008 11:39 pm

Bij de 18-200 VR lens staat dat volgens mij ook in de handleiding dat je VR moet uitschakelen als je vanaf statief fotografeert.

Ben ik trouwens ook achter gekomen toen ik onscherpe foto's had die ik vanaf statief had gemaakt :oops:

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » do aug 28 2008 11:48 pm

Heb het ook al in een ander topic gezegt, maar dit zegt Nikon er zelf over;

De technologie voor vibratiereductie (VR) die is ingebouwd in Nikon VR-objectieven kan trillingen en bewegingen van de camera tijdens opnames verminderen of elimineren. Wanneer de camera op een driepootstatief is geplaatst, zal deze weinig (of niet) bewegen. Als de VR-functie wordt ingeschakeld bij gebruik van een statief, kan dit ertoe leiden dat de beeldkwaliteit afneemt aangezien het VR-systeem lichte trillingen wil corrigeren die gewoonlijk niet van invloed zijn op de foto.
Bij de volgende objectieven/camera's dient u VR uit te schakelen ("Off") als de camera op een statief is bevestigd:

COOLPIX 8800
COOLPIX L5
COOLPIX P3 / P4
COOLPIX S10
AF-S VR 105 mm f2.8G
AF-S DX VR 18-200 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 24-120 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 70-200 mm f2.8G
AF-S VR 70-300 mm f4.5-5.6G
AF VR 80-400 mm f4.5-5.6
Bij de volgende objectieven mag VR zijn ingeschakeld ("On") wanneer de camera op een statief is bevestigd:

AF-S VR 200-400 mm f4G
AF-S VR 200 mm f2G
AF-S VR 300 mm F2.8G
Voor alle objectieven dient u VR in te schakelen indien de camera/het objectief op een éénpootstatief wordt gebruikt.
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

graaf35

Bericht door graaf35 » vr aug 29 2008 1:26 am

Oké..... duidelijk. :mrgreen:

wildebassman

Bericht door wildebassman » ma sep 01 2008 9:35 pm

:!: Kom toch langzamerhand tot de conclusie dat alle foto's die ik met de hand scherpstel scherper zijn dan met autofocus, heb nu al met al een paar honderd foto's genomen en flink wat proeven genomen, ik denk toch dat mijn camera gekalibreerd moet worden.
Tevens doet het volgende probleem zich voor, in de buitenlucht bij helder weer begint mijn display onophoudelijk aan en uit te gaan, zeer hinderlijk.
Maandagmorgen toestel? :(

Polling

Bericht door Polling » di sep 02 2008 7:14 am

wildebassman schreef::!:
Tevens doet het volgende probleem zich voor, in de buitenlucht bij helder weer begint mijn display onophoudelijk aan en uit te gaan, zeer hinderlijk.
Maandagmorgen toestel? :(
Over dat aan en uit van de display is al eerder geschreven, heeft met een sensor te maken die scherm uitzet als je door de zoeker kijkt geloof ik. Kan heel gemakkelijk door Nikon beter worden afgesteld.
Zie ook Dit topic

wildebassman

Bericht door wildebassman » wo sep 03 2008 6:17 pm

Heb vandaag de camera naar Beverwijk gebracht, ik ben de eerste in Nederland zeggen ze... dubieuze eer valt mij ten eer.. eens zien hoe dit wordt opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”