Nikon D60 newbee, scherpstelpunt niet scherpste punt??

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
wildebassman

Nikon D60 newbee, scherpstelpunt niet scherpste punt??

Bericht door wildebassman » ma aug 18 2008 9:00 pm

:?: Hallo, ik ben een nieuw forum lid en sinds zeer kort eigenaar van een D60 na 15 jaar geleden gestopt te zijn met het fotograveren op film met een Pentax ME5 src. Ben met de nieuwe camera enthousiast aan het schieten geslagen maar kwam bij het bekijken van de foto's met View NX toch voor een vraag te staan. Bij veel foto's is het punt wat de camera aangeeft als scherpstelpunt in de foto's toch niet altijd het meest scherpe deel van de foto, dit valt vooral op bij opnamen die van dichtbij zijn gemaakt. Als ik de foto via de AF laat scherpstellen dan zie ik door de zoeker dat dit vlekkeloos scherp is op het aangegeven kader. Het enige waar ik aan dacht was, zou het komen door een kleine beweging naar voor of achter tijdens het ontspannen kunnen komen omdat de camera dan niet meer scherpstelt? Graag hoor ik van de ervaren gebruikers of dit het zou kunnen zijn of dat er andere oorzaken kunnen meespelen, kan mij haast niet indenken dat bij het ontspannen de lensinstelling iets zou kunnen veranderen. Alle tips en suggesties zijn van harte welkom!

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Dennis.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma aug 18 2008 9:11 pm

Ten eerste welkom op het forum.
Het is natuurlijk moeilijk aangeven waardoor een foto niet scherp is op de plaats van het scherpstelpunt. Het zou kunnen zijn dat je te dicht op je onderwerp zit, dus binnen de minimale afstand waarvoor je lens geschikt is.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

wildebassman

Bericht door wildebassman » ma aug 18 2008 9:21 pm

Bedankt voor het welkom.
Alle foto's zijn genomen binnen de grenzen van de lens en ook scherp in de zoeker tijdens het scherpstellen met de AF.
Meer suggesties?

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » ma aug 18 2008 9:31 pm

Dennis,

Welke lens gebruik je?

Peter

wildebassman

Bericht door wildebassman » ma aug 18 2008 9:34 pm

PeterG schreef:Dennis,

Welke lens gebruik je?

Peter
Peter,
ik gebruik de gewone kitlens 18-55 VR,

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 18 2008 10:13 pm

Heb je een voorbeeldfoto? Plaatjes zeggen zoveel meer!

Welkom trouwens...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

graaf35

Bericht door graaf35 » di aug 19 2008 1:54 pm

Doe eens gek.

Eigenlijk geef je zelf al een verklaring aan. En die klinkt heel plausibel. Vooral bij korte afstanden heb je daar heel snel last van. Je scherpte neemt op kleine afstand heel snel af.

Om dit element uit te sluiten....
:!: Zet je camera op een statief (In ieder geval stabiel. op een tafel, mag dus ook) Stel scherp op een stilstaand onderwerp met een hoge scherpte-eis. Druk af (het liefst met de timer) en beoordeel dan je scherpte-instelling. :!:

Ik mag aannemen dat het goed is.... Maar je weet het nooit zeker.
Bij mijn compactcameraatje zat het dus degelijk fout. Vandaar mijn nieuwe D40.

wildebassman

Bericht door wildebassman » di aug 19 2008 4:11 pm

graaf35 schreef:Doe eens gek.

Eigenlijk geef je zelf al een verklaring aan. En die klinkt heel plausibel. Vooral bij korte afstanden heb je daar heel snel last van. Je scherpte neemt op kleine afstand heel snel af.

:!: Zet je camera op een statief (In ieder geval stabiel. op een tafel, mag dus ook) Stel scherp op een stilstaand onderwerp met een hoge scherpte-eis. Druk af (het liefst met de timer) en beoordeel dan je scherpte-instelling. :!:

Dat is eigenlijk een hele goede suggestie, bedankt!

florist

Bericht door florist » di aug 19 2008 4:41 pm

zou ook front- of backfocus kunnen zijn van je objectief.
Kijk anders een op www.focustestchart.com

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di aug 19 2008 4:57 pm

als toevoeging: het is fotograFeren :|
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wildebassman

Bericht door wildebassman » di aug 19 2008 5:50 pm

Wederom bedankt allemaal weer voor de input en spellingscontrole...
:wink:

wildebassman

Bericht door wildebassman » di aug 19 2008 5:58 pm

Maar nog even... ik zou een onscherpte op de focus toch ook moeten waarnemen in de zoeker? Je kijkt toch direct door de spiegel en lens zoals die is ingesteld door het toestel middels de AF....

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 19 2008 6:01 pm

wildebassman schreef:Maar nog even... ik zou een onscherpte op de focus toch ook moeten waarnemen in de zoeker? Je kijkt toch direct door de spiegel en lens zoals die is ingesteld door het toestel middels de AF....
Ehh misschien heb je de oogcorrectie per ongeluk een heel klein stukje verdraaid?

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di aug 19 2008 6:09 pm

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... rpstelpunt

Ik wist dat er al eerder opmerkingen over waren gemaakt; kon er niet alles over terugvinden. Volgens mij heeft Maud er ook ooit een draadje aan gewijd?

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Weef

Bericht door Weef » di aug 19 2008 7:30 pm

graaf35 schreef:Doe eens gek.

Dan wel de VR uitzetten....

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”