Welke prime?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 25 2008 9:52 pm

Ik ben er nog steeds niet uit. Maandag 6 oktober heb ik een snelle lens nodig.
Ik denk dat ik volgend jaar op enig moment wel van D60 op D90 zal overstappen. Op mijn D60 is nu de Sigma HSM 50mm de beste optie. Die is echter ongeveer net zo duur als de op stapel staande AF-S 50mm van Nikon. Ik heb het gevoel dat ik er niet verstandig aan doe 'm te kopen.
In dat geval is voor 6 oktober de enige optie om een AF 50mm te kopen. De F/1.4 gaat het dan toch niet worden (zo kort voor de release van een nieuwe), dus dan zou ik de f/1.8 kopen. Die gaat straks op de D90 natuurlijk ook nog prima werken.
Maar zouden jullie dat doen?
Ik kan ook een SB 600 lenen van iemand maar vrees dat dat minder mooi wordt.
Of is er iemand die een AF 50mm te leen heeft :oops:.

Woudschim

Bericht door Woudschim » do sep 25 2008 9:58 pm

Als je goed belichtingen kunt inschatten en MF niet erg vind heb ik een pentacon 50mm 1.8. presteert beter dan de Nikon.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 25 2008 10:01 pm

waarom ga je niet gewoon naar een goede winkel en probeer je wat objectieven uit?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do sep 25 2008 10:21 pm

joepert schreef:Op mijn D60 is nu de Sigma HSM 50mm de beste optie. Die is echter ongeveer net zo duur als de op stapel staande AF-S 50mm van Nikon.
Die schijnt helemaal niet zo duur te worden als aanvankelijk gedacht.
Bij Kamera Express is tie al geprijst (nog niet op voorraad uiteraard):
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=25922
joepert schreef: In dat geval is voor 6 oktober de enige optie om een AF 50mm te kopen. De F/1.4 gaat het dan toch niet worden (zo kort voor de release van een nieuwe), dus dan zou ik de f/1.8 kopen.
Die is op de D60 alleen maar manueel te gebruiken. Zonder een goed matglas of vergrotend loepje bij zowat de grootste openingen werken (relatief weinig scherptediepte) is de kans redelijk aanwezig dat je opnamen gaat missen door een net onjuiste scherpstelling.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 25 2008 10:42 pm

Hoi Léon,
Ik had de nieuwe prijzen al gesignaleerd, maar dat had ik er natuurlijk even bij moeten zetten. Ervanuitgaande dat het nog wel iets zal dalen (op andere sites staat-ie al voor onder de 400) maakt het met de Sigma HSM bijna niets uit (een paar tientjes). Dat maakt dus de afweging zo lastig.

Manueel scherpstellen op de D60: daar is nog wel wat hulp bij, namelijk een stipje in de zoeker dat gaat knipperen bij bijna scherp en continu blijft branden bij scherp. Ook kun je nog een een afstandsmeter aanzetten in het menu. Ik heb dat in een andere thread laatst uitgelegd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ht=#192536
Of is het jouw ervaring dat dit met grote diafragmaopening niet goed werkt?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 25 2008 10:48 pm

Skippy schreef:waarom ga je niet gewoon naar een goede winkel en probeer je wat objectieven uit?
Omdat het me eerlijk gezegd niet eens zo zeer gaat om wat nu het allerbeste objectief is, alle genoemde objectieven hebben goede papieren. Het gaat ook om de vraag: ga je nu nog investeren als er over een paar maanden iets heel nieuws aankomt?

RoelfM

Bericht door RoelfM » do sep 25 2008 10:49 pm

50mm 1.8

Misschien wat voor je?

Gr. Roelf

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 25 2008 11:02 pm

Woudschim schreef:Als je goed belichtingen kunt inschatten en MF niet erg vind heb ik een pentacon 50mm 1.8. presteert beter dan de Nikon.
Heel aardig, maar ik moet op een officiële bijeenkomst en daarna een feest fotograferen. Niet echt een big deal, maar ik moet wel een beetje snel kunnen werken en dan is handmatig scherpstellen al genoeg uitdaging. Ik heb wel wat ervaring met belichting schatten (en controleren adhv histogram en hoge lichtenscherm), maar nog niet genoeg. Overigens heb ik wat dat betreft ook nog beschikking over een nikon 28mm f/2.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 25 2008 11:03 pm

joepert schreef:Het gaat ook om de vraag: ga je nu nog investeren als er over een paar maanden iets heel nieuws aankomt?
Nou, het lijkt me stug dat de net aangekondigde Nikkor AF-S 50mm 1.4 over een paar maanden opgevolgd wordt ...

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar goed glaswerk is en blijft de beste investering.
Laatst gewijzigd door Skippy op do sep 25 2008 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 25 2008 11:04 pm

RoelfM schreef:50mm 1.8

Misschien wat voor je?

Gr. Roelf
Helaas, voor die prijs en dan ook nog op en neer naar Westervoort koop ik een nieuwe.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 25 2008 11:08 pm

Skippy schreef:
joepert schreef:
Skippy schreef:Het gaat ook om de vraag: ga je nu nog investeren als er over een paar maanden iets heel nieuws aankomt?
Nou, het lijkt me stug dat de net aangekondigde Nikkor AF-S 50mm 1.4 over een paar maanden opgevolgd wordt ...

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar goed glaswerk is en blijft de beste investering.
Ik bedoel ook die AF-S 50mm, maar die is er pas in december dus over een paar maanden. Klopt dat glas de beste investering is. Als die gelegenheid die ik moet fotograferen nu na december was, zou ik het wel weten; dan kocht ik die af-s 50mm. Maar het dilemma is dus dat ik op korte termijn eigenlijk iets nodig heb.

Ik zie trouwens ergens een tweedehands Sigma 30mm HSM te koop staan voor 250 euro. Op photozone zijn ze niet laaiend enthousiast, maar Ken Rockwell is er wel over te spreken (bijzonder omdat hij erg anti-3d party is) en ook andere reviews op internet zijn positief. Hier iemand ervaringen?

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 25 2008 11:13 pm

joepert schreef:
Woudschim schreef:Als je goed belichtingen kunt inschatten en MF niet erg vind heb ik een pentacon 50mm 1.8. presteert beter dan de Nikon.
Heel aardig, maar ik moet op een officiële bijeenkomst en daarna een feest fotograferen. Niet echt een big deal, maar ik moet wel een beetje snel kunnen werken en dan is handmatig scherpstellen al genoeg uitdaging. Ik heb wel wat ervaring met belichting schatten (en controleren adhv histogram en hoge lichtenscherm), maar nog niet genoeg. Overigens heb ik wat dat betreft ook nog beschikking over een nikon 28mm f/2.
Ik zou liever geen feestje doen met een prime. Lekker met een lichtsterke standaardzoom zou ik zeggen. Het is dat je al een 16-85 VR hebt, anders zou ik je gelijk een Tamron 17-50 f/2.8 aanraden. Maar om die nou voor een eenmalig iets naast een prima objectief als de 16-85 te kopen.

Ik snap trouwens de huivering niet t.ov. de Sigma. Die is bewezen erg goed. Tja, de Nikon zal ook niet verkeerd zijn, en wellicht wat waardevaster, maar Sigma maakt geen rommel hoor!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 25 2008 11:16 pm

Als het één bijzondere gelegenheid is zou ik een 17-55 2.8 huren voor een dag en de bon bij je werk inleveren of het zien als een investering in je eigen fotografie en het zelf betalen.

En dan later gewoon die Nikkor AF-S 50mm 1.4 kopen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 25 2008 11:36 pm

PatrickP schreef:Ik zou liever geen feestje doen met een prime. Lekker met een lichtsterke standaardzoom zou ik zeggen. Het is dat je al een 16-85 VR hebt, anders zou ik je gelijk een Tamron 17-50 f/2.8 aanraden. Maar om die nou voor een eenmalig iets naast een prima objectief als de 16-85 te kopen.

Ik snap trouwens de huivering niet t.ov. de Sigma. Die is bewezen erg goed. Tja, de Nikon zal ook niet verkeerd zijn, en wellicht wat waardevaster, maar Sigma maakt geen rommel hoor!
Die 16-85 gaat natuurlijk ook mee, met flits en/of VR en/of hogere ISO lukt het daar ook heel aardig mee. Het gaat om een oratie, dus de man zal gedurende 45 minuten spreken. Alle tijd om met lenzen te wisselen. Daarna is er echter een receptie is een hele lastige ruimte en 's-avonds nog een feest in een museum. Alles dus binnen en met schaarse verlichting. Vandaar dat ik aan een écht lichtsterke prime denk, waarmee ik dan in ieder geval een paar foto's kan maken zonder flits.

Die Sigma 50mm ook een behoorlijk lompe lens, (505 gram, filtermaat 77mm) vergeleken met de AF-S (290 gram, 58 mm). Dat in combinatie met het zeer geringe prijsverschil maakt dat ik idd huiverig ben. Maar misschien is-ie uiteindelijk wel beter dan de Nikon.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 26 2008 1:32 am

joepert schreef:Manueel scherpstellen op de D60: daar is nog wel wat hulp bij, namelijk een stipje in de zoeker dat gaat knipperen bij bijna scherp en continu blijft branden bij scherp. Ook kun je nog een een afstandsmeter aanzetten in het menu. Ik heb dat in een andere thread laatst uitgelegd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ht=#192536
Of is het jouw ervaring dat dit met grote diafragmaopening niet goed werkt?
Met die meer en minder streepjes zou misschien wel een heel aardige optie kunnen zijn als het nauwkeuriger werkt als alleen een bolletje zoals op een D80. Mij eigen ervaring is dat dat bolletje (D80) niet nauwkeurig genoeg is voor gebruik bij volle opening. (Te grote marge dat het bolletje blijft branden).
Verder kan het voorkomen dat afhankelijk van de lens, je back- of front focus kunt hebben. De scherpstel techniek maakt namelijk van dezelfde elektronische middelen gebruik als bij autofocus waar het probleem zich ook wel eens voordoet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”