Welke prime?
Welke prime?
Op mijn werk zijn er regelmatig bijeenkomsten met mensen die een voordracht houden en dergelijke. Sinds ik op één van die bijeenkomsten wat foto's heb gemaakt word ik nu regelmatig gevraagd dergelijke bijeenkomsten te fotograferen. Dit zijn redelijk low-profile klusjes die ook prima met een compact-kameraatje geschoten zouden kunnen worden, maar ik vind het leuk om te doen en om wat ervaring op te doen.
Ik merk wel dat mijn 16-85-lens soms wat lichtsterkte mist en ik wil dus lichtsterker, deze bijeenkomsten spelen zich doorgaans binnen af in lokalen met TL-verlichting en dergelijke. Omdat bijvoorbeeld een 24-70 niet echt binnen mijn budget valt is het (denk ik) logisch uit te kijken naar een prime.
Ik heb een D60, dus de meest logische keuze zou dan zijn voor een van de Sigma-primes (30mm 1.4 of 50mm 1.4), vanwege de HSM-motor. Deze lenzen vind ik echter nog behoorlijk duur (beiden > €350) als je het vergelijkt met de Nikon primes. Ik ben dan ook geneigd om voor de Nikon AF 50 1.8D te gaan (€120). Het probleem daarbij vind ik echter weer dat die 50mm op DX al 75 mm is en dan zit je alweer in de tele-hoek. Misschien toch niet zo handig voor fotografie binnenskamers? Of valt dat in jullie ervaring wel mee?
De Nikon AF 35mm 2.0D ligt qua brandpuntafstand dan misschien meer voor de hand, alleen die is alweer 300 euro. Op Marktplaats zie ik ze op het moment niet staan.
Geen van de Nikons heeft AF-s dus dat wordt handmatig scherpstellen (wat ik niet echt een probleem vind).
Maar dan nu: de geruchten over Nikon AF-S primes zwellen aan. Heeft iemand enig idee wat voor prijskaartje daar aan zou kunnen komen te hangen? Als die prijzen in de buurt van die Sigma's liggen, vallen de Sigma's waarschijnlijk als optie af, maar zit ik nog steeds met een prijs die ik behoorlijk hoog vind in vergelijking met de AF-primes.
Ik kom er, zoals jullie inmiddels merken, niet helemaal uit, dus misschien willen jullie even meedenken. Tweedehands kopen vind ik voor deze aanschaf zeker een optie, zolang de lens maar AF is (anders geen belichtingsmeting in mijn camera).
Thanks!
Ik merk wel dat mijn 16-85-lens soms wat lichtsterkte mist en ik wil dus lichtsterker, deze bijeenkomsten spelen zich doorgaans binnen af in lokalen met TL-verlichting en dergelijke. Omdat bijvoorbeeld een 24-70 niet echt binnen mijn budget valt is het (denk ik) logisch uit te kijken naar een prime.
Ik heb een D60, dus de meest logische keuze zou dan zijn voor een van de Sigma-primes (30mm 1.4 of 50mm 1.4), vanwege de HSM-motor. Deze lenzen vind ik echter nog behoorlijk duur (beiden > €350) als je het vergelijkt met de Nikon primes. Ik ben dan ook geneigd om voor de Nikon AF 50 1.8D te gaan (€120). Het probleem daarbij vind ik echter weer dat die 50mm op DX al 75 mm is en dan zit je alweer in de tele-hoek. Misschien toch niet zo handig voor fotografie binnenskamers? Of valt dat in jullie ervaring wel mee?
De Nikon AF 35mm 2.0D ligt qua brandpuntafstand dan misschien meer voor de hand, alleen die is alweer 300 euro. Op Marktplaats zie ik ze op het moment niet staan.
Geen van de Nikons heeft AF-s dus dat wordt handmatig scherpstellen (wat ik niet echt een probleem vind).
Maar dan nu: de geruchten over Nikon AF-S primes zwellen aan. Heeft iemand enig idee wat voor prijskaartje daar aan zou kunnen komen te hangen? Als die prijzen in de buurt van die Sigma's liggen, vallen de Sigma's waarschijnlijk als optie af, maar zit ik nog steeds met een prijs die ik behoorlijk hoog vind in vergelijking met de AF-primes.
Ik kom er, zoals jullie inmiddels merken, niet helemaal uit, dus misschien willen jullie even meedenken. Tweedehands kopen vind ik voor deze aanschaf zeker een optie, zolang de lens maar AF is (anders geen belichtingsmeting in mijn camera).
Thanks!
Mag ik daaruit afleiden dat je van mening bent dat een 50mm lens op DX voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken minder geschikt is en dat ik dus eerder voor 30 1.4 (Sigma) of 35 2.0 (Nikon) moet kiezen?Woudschim schreef:een zachte flits via het plafond moet geen heel groot probleem opleveren.
Ik denk toch dat je niet voor een lage prijs een lichtsterke prime koopt die ook nog eens groothoek heeft.
Ik denk dat je met de 50mm ook prima foto's kan maken, maar als je wat meer context (omgeving) in je foto's wilt hebben zou ik inderdaad een 35mm aanraden.
Inhoeverre dat 250 euro extra waard is kun je alleen zelf beslissen natuurlijk.
Edit: 1.4 is natuurlijk ook weer een leuk voordeel tegenover 1.8, toch weer 2/3 stop.
Inhoeverre dat 250 euro extra waard is kun je alleen zelf beslissen natuurlijk.
Edit: 1.4 is natuurlijk ook weer een leuk voordeel tegenover 1.8, toch weer 2/3 stop.
Ik vind een 50 mm. met een DX-cropfaktor heel bruikbaar om een presentatie vast te leggen.
Als je een grotere hoek zou gebruiken heb je twee nadelen. Om te beginnen moet je dan misschien hinderlijk (voor het publiek) dichtbij komen. Maar belangrijker nog, het is lastiger om daarmee een gevarieerde serie foto's te maken. Het totaalbeeld van het onderwerp zelf verandert immers nauwelijks. Maar de details van het onderwerp wel. Dus 75mm. effectief lijkt me heel geschikt.
Als je een grotere hoek zou gebruiken heb je twee nadelen. Om te beginnen moet je dan misschien hinderlijk (voor het publiek) dichtbij komen. Maar belangrijker nog, het is lastiger om daarmee een gevarieerde serie foto's te maken. Het totaalbeeld van het onderwerp zelf verandert immers nauwelijks. Maar de details van het onderwerp wel. Dus 75mm. effectief lijkt me heel geschikt.
Goede suggestie. De Tamron kost (afgaande op de pricewatch) 319 euro.PatrickP schreef:Waarom moet het een prime zijn. Al eens gedacht aan een Tamron 17-50 f/2.8 II (die met scherpstelmotor ingebouwd). Kost ongeveer hetzelfde als een 35mm f/2.0 als ik jouw prijzen zo zie. Hoewel het natuurlijk wel een erg op de 16-85 lijkend objectief is...
Voor hetzelfde geld (iets minder) koop ik de AF 30mm D, voor iets meer de Sigma 30 of 50 1.4, ook met scherpstelmotor. Dat vind ik dan 'leukere' lenzen om te hebben met een duidelijk verschil qua lichtsterkte met mijn 16-85.
@ iJoost: Dank voor je input, kan ik wat mee. Ik kan natuurlijk met mijn zoomlens ook eens proberen hoe het effect is door 'm vast te laten staan op een bepaalde lengte.
Ik heb overigens nog een andere vraag over het gebruik van een prime.
Betekent het feit dat zo'n lens 'lichtgevoeliger' is dat ook met een wat kleinere diafragmaopening toch kortere sluitertijden kunnen worden gebruikt?
Dus stel dat je met mijn 16-85 lens op 50 mm met diafragma 5,6 een sluitertijd van 1/125 moet hebben in een bepaalde situatie, is dat dan met een lichtgevoelige 50 mm lens op diafragma 5,6 nog maar (bijvoorbeeld) 1/80? Misschien een vreselijk domme vraag, maar ja, die schijnen nu eenmaal niet te bestaan...
Ik heb overigens nog een andere vraag over het gebruik van een prime.
Betekent het feit dat zo'n lens 'lichtgevoeliger' is dat ook met een wat kleinere diafragmaopening toch kortere sluitertijden kunnen worden gebruikt?
Dus stel dat je met mijn 16-85 lens op 50 mm met diafragma 5,6 een sluitertijd van 1/125 moet hebben in een bepaalde situatie, is dat dan met een lichtgevoelige 50 mm lens op diafragma 5,6 nog maar (bijvoorbeeld) 1/80? Misschien een vreselijk domme vraag, maar ja, die schijnen nu eenmaal niet te bestaan...
joepert schreef:
De priis die volgens de geruchten verspreid word zou een dikke €600 zijn.
De priis die volgens de geruchten verspreid word zou een dikke €600 zijn.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Omdat een upgrade van een nieuwe Nikkor 50/1.4 vooral gebaseerd zal zijn op betere digitale prestaties in de hoeken op full frame (FX) bij grotere diafragma-openingen, schat ik in dat daar een behoorlijk prijskaartje aan zal hangen.
Die genoemde prijs van een dikke €600 lijkt me vrij reëel.
Die genoemde prijs van een dikke €600 lijkt me vrij reëel.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Poeh, 600 euro dat is toch wel een enorme sprong t.o.v. van wat de huidige uitvoering kost... Zijn de prestaties van de 50/1.4 op FX zo'n issue dan?
Ik had zelf eigenlijk begrepen dat men die primes ook voor de D40(x)/D60 gebruikers wilde introduceren, maar met zulke prijzen is dat juist niet de doelgroep, geloof ik. Enfin, we zullen het zien. Misschien dat er ook een af-s upgrade komt voor de 50/1.8?
Ik had zelf eigenlijk begrepen dat men die primes ook voor de D40(x)/D60 gebruikers wilde introduceren, maar met zulke prijzen is dat juist niet de doelgroep, geloof ik. Enfin, we zullen het zien. Misschien dat er ook een af-s upgrade komt voor de 50/1.8?