nederlands model of buitenlands model?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Joost Wouters

Re: Garantie grijze import

Bericht door Joost Wouters » di sep 19 2006 11:41 am

George Fennes schreef:Ergens is het natuurlijk een vreemde zaak.
Nikon levert zijn produkten met INTERNATIONAAL GARANTIEBEWIJS
Nu koop ik iets in Hong Kong of Singapure en zou die internationale garantie hier in Nederland niet werken?
Ik ben benieuwd wat de wetgever hier over te zeggen heeft.
Beslist de moeite waard om hier eens nazoekwerk over te doen.
Als dit zo is zoals Nikon ons wil laten geloven, moeten we spreken van garantie waar het object gekocht is en niet over internationale garantie.
Ik begrijp best dat men het dealer-netwerk wil beschermen en daardoor de prijzen extreem hoog kan houden, waardoor de winstmarges extreme vormen aannemen.
Maar dat is niet goed voor ons als consumenten.
Als de winstmarges lager zouden worden voor zowel de importeur als de detailist, komen de nu nog extreme artikelen binnen ons bereik en zal er minder grijze import zijn en een hogere omloopsnelheid van de duurdere camara's en lenzen.
Waardoor de winst voor de fotozaak hetzelfde zal blijven of zelfs omhoog zal kunnen gaan.
Het is maar welke policie men wil volgen.
Het valt mij op dat fotozaken die de hoge adviesprijzen hanteren, vaak alleen de verkoper heel verveeld in de winkel staat en weinig of geen klanten. Maar die zaken die wel aanbiedingen doen en met korting werken, de hele winkel soms vol staat en er wel 4 of 5 verkopers bezig zijn om klanten te helpen.
Dan zou je jezelf af kunnen vragen wie doet het goed en wie heeft de meeste overlevingskansen?

Groetjes George
Winstmarges zijn in fotozaken, die alles voor je doen en uitleggen en dus niet de goedkoopste zijn, zeer slecht! Dozenschuvers hebben vaak niet zoveel kennis en of service en zijn dus goedkoper en internetwinkels al helemaal. Winstmarges worden in elke branche beter behalve in de fotowereld! En nu Nikon de prijzen verhoogt worden ze nog slechter omdat een winkelier zo dich mogelijk bij de oude prijs wil blijven. Hier meot dan weer op ingeleverd worden...

Ik ben ook benieuws wat de wet o.i.d. te zeggen heeft op een Int. Garantiebewijs...


Ciaoooo!

Gebruikersavatar
remoss
Forumlid
Forumlid
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo sep 13 2006 8:52 pm
Contacteer:

Bericht door remoss » di sep 19 2006 12:02 pm

Joost Wouters schreef: Over wat voor schade heb je het hier?!?! Interne schade? Want de helft wat je hier zegt is echt onzin!! Een winkel kan zorgen voor een goed verloop van de reparatie en het opsturen e.d.! Maar die hoeft absoluut neit mee te betalen na vijf jaar! Nog niet misschien. Als hij het wel doet, heb je geluk, maar er is 0,0 verplichting! Dan zou je de reparatiekosten moeten kunnen verhalen op de producent. Maar de verkoper kan er niets aand oen dat iets kapot gaat!
Dit is om de dooie dood geen onzin. Ik heb het dan over schade welke niet door de gebruiker is aangebracht en ook geen normale slijtage natuurlijk. Het gaat om problemen die bij normaal gebruik binnen een normale gebruikstermijn niet mogen voorkomen.
Natuurlijk is het de schuld niet van de winkelier maar hij heeft wel degelijk, ook na meerdere jaren, een overeenkomst met de klant waarin hij een product heeft geleverd die x tijd mee moet gaan zonder ellende.
Ik nam een voorbeeld van 10 jaar maar dat is voor elk product anders.
Een huistelefoon moet b.v. 4 jaar probleemloos meegaan. Met één jaar garantie zou het dus na een probleem zijn voor alleen de klant als het apparaat na 2 jaar stuk gaat? Niet dus, hier heeft de winkelier wel degelijk een verantwoordelijkheid in.

George Fennes
Clublid
Clublid
Berichten: 8091
Lid geworden op: za apr 01 2006 10:30 pm
Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di sep 19 2006 1:02 pm

Ik ben het volledig met remoss eens

De europese regel/wet geving is sinds enige tijd aangepast, om zodoende de consument beter te beschermen.
Mijn broer heeft een KOI vissen winkel in Katwijk en zelfs hij wordt geconfronteerd met garantie die hij moet verlenen op levende vissen die hij verkoopt.
Ook als die vissen na verloop van tijd ziektes oplopen kan hij aansprakelijk gesteld worden.
Trouwens deze vissen worden ook uit Japan geïmporteerd, (net als onze Nikon spulletjes) maar de verkoper/winkelier is aansprakelijk voor het geven van garantie aan de consument en hoe de winkelier die kosten verhaalt op de importeur/fabrikant is het probleem van de winkelier.
Dat gaat geheel buiten de consument om.
Dus een leverancier/winkel in Nederland geeft die garantie, waar hij die spullen ook vandaan haalt.

Groetjes George
Blijf het objectief bekijken

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di sep 19 2006 1:14 pm

Ik zeg neit dat ik het er niet mee eens ben hè?! ;) Ik vind ook dat de consument die (nog) bij de retailer koopt veel beter beschermd moet worden! En om daar als producent en niet als retailer in mee te gaan zouden ze de fabrieksgarantie moeten verlengen. Want: wie bepaald hoe lang een product mee moet (kunnen) gaan zonder interne problemen... Als een producent, ff bijv. Nikon, zou zeggen dat een product 5 jaar mee zou moeten gaan zonder interne problemen dan moeten zo ook zoveel garantie geven.

Dat je interne/externe problemen zou kunnen verhalen op een verkoper heb ik nog nooit gehoord/mee gemaakt. Heeft iemand hier dan iets te lezen over of een draadje?! Want dan moet het wel ergens geschreven staan...


Ciaooo! 8)

George Fennes
Clublid
Clublid
Berichten: 8091
Lid geworden op: za apr 01 2006 10:30 pm
Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di sep 19 2006 1:22 pm

Misschien dat dit meer licht werpt op de zaak?! :!: :?: :idea:

Europese garantie wetgeving: 2 jaar garantie
De burger is er nog niet helemaal van op de hoogte, maar dat gaat vast veranderen als de Consumentenbond hier op gaat hameren. De minimum garantieperiode van twee jaar tegen fabrieksfouten geldt nu (per 1 januari) namelijk voor alle nieuwe aankopen binnen de Europese Unie.
Een nare mededeling, als je uitgaat van 6 maanden of een jaar garantie en ook in de contracten met de leveranciers als je daar afspraken over hebt. Want deze nieuwe "Brusselse" regeling geldt wel voor consumentaankopen, maar niet voor garantieverplichtingen hoger in het kanaal, als dealer zit je dus met een probleem als een leverancier niet meewerkt of zich van de domme houdt. De winkelier kan zich niet meer verschuilen achter de fabrikant. Dat maakt het voor de koper gemakkelijker om snel zijn recht te halen. Alleen onroerend goed zal niet onder de minimum-garantie vallen. Verder alles, van mixers tot auto's. Voor tweede hands-spullen is de minimumperiode beperkt tot een jaar.
Bewijslast bij problemen
Als een nieuw gekocht product of apparaat binnen zes maanden defect blijkt te zijn, dan hoeft de consument niet eens te bewijzen dat het euvel door een fabrieksfout is veroorzaakt. De bewijslast komt bij de verkoper te liggen. Is de consument niets te verwijten, dan moet de verkoper zorgen voor reparatie of vervanging of anders schadeloosstelling.
De vraag is nu of dit tot hogere prijzen gaat leiden? De overwegingen van de Europese Unie zijn duidelijk, bijvoorbeeld:

(2) Overwegende dat de interne markt een ruimte zonder binnengrenzen omvat, waarin het vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal is gewaarborgd; dat het vrij verkeer van goederen niet alleen zit op transacties in het zakenleven, maar ook op transacties van particulieren; dat het inhoudt dat consumenten die in de ene lidstaat wonen op het grondgebied van een andere lidstaat goederen kunnen inkopen op basis van een eenvormig minimumpakket billijke voorschriften betreffende de verkoop van consumptiegoederen;
En verder:
(9) Overwegende dat tegenover de consument de verkoper rechtstreeks aansprakelijk moet zijn voor de overeenstemming van de goederen met de overeenkomst; dat deze oplossing van oudsher in de rechtsstelsels van de lidstaten voorkomt; dat de verkoper vrij moet blijven om onder de in het nationale recht geldende voorwaarden, verhaal te nemen op de producent, op een eerdere verkoper in dezelfde contractuele keten of op enig andere tussenpersoon, tenzij hij afstand heeft gedaan van zijn rechten; dat deze richtlijn het beginsel van contractvrijheid tussen verkoper, producent, eerdere verkoper of enige andere tussenpersoon onverlet laat; dat het nationale recht bepaalt op wie en hoe verhaal kan worden genomen;

Leidend tot onder meer Artikel 3:
Rechten van de consument

1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
3. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Een vorm van genoegdoening wordt geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op: de waarde die de goederen zonder het gebrek aan overeenstemming zouden hebben; de ernst van het gebrek aan overeenstemming en de vraag, of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstig overlast voor de consument. Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van de goederen en het gebruik van de goederen dat de consument wenste, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument plaatsvinden.
4. De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
5. De consument kan een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst verlangen: - indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn tot genoegdoening is overgegaan, of - indien de verkoper niet zonder ernstige overlast voor de consument tot genoegdoening is overgegaan.
6. Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Nadere info: Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Publikatieblad nr. L 171 van 07/07/1999 BLZ. 0012 - 0016


--------------------------------------------------------------------------------
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken

Gebruikersavatar
Digi Nik
Clublid
Clublid
Berichten: 82
Lid geworden op: di aug 08 2006 10:25 pm
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Digi Nik » di sep 19 2006 8:42 pm

George

Een prachtig stuk tekst. Feit is zonder meer dat binnen de EU een garantietermijn geldt van 2 jaar, niet hardop zeggen want de verkoper verkoopt graag verlenging van de garantietermijn.
Of dit een oplossing is voor internationale garantieproblematiek betwijfel ik. Daarvoor is een definitie nodig van:
De verkoper is jegens de consument aansprakelijk
het begrip verkoper.
Iedereen heeft het trouwens over garantie en wekt daarbij de indruk dat dit gratis is. In de verkoopprijs zal ongetwijfeld een opslag zitten ter dekking van garantiekosten, hier ligt dan ook het probleem van grensoverschrijdende garanties. Doorgaans is men gehouden het euvel gratis te verhelpen, doch mag men bijkomende kosten aan de consument door belasten. Laatste zonder definitie. Dit geeft overal problemen.
Als het maar Nikon is.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”