nederlands model of buitenlands model?
- reneo57
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
nederlands model of buitenlands model?
waarom zit er een groot prijs verschil in een lens van nederlands model of buitenlands model? Kan iemand mij daar wat over vertellen
heeft dat met garantie te maken?
is het link om een buitenlands model te kopen?
heeft dat met garantie te maken?
is het link om een buitenlands model te kopen?
M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
- Digi Nik
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Over prijsstellingen van Nikon Nederland en de prijsverschillen met het buitenland zijn op dit forum al vele berichten verschenen. Je kunt ze ongetwijfeld terug vinden door zoekargumenten los te laten.
Ook over de garantieproblematiek is het nodige geschreven. Voor zover mij bekend is de conclusie:
Garantie van Nikon Nederland alleen bij een Nederlands model. Je hebt bij buitenlandse producten geen garantieproblemen als je regelmatig in het land van aanschaf verkeert en daar je spullen ter reparatie aanbiedt als je nog garantie kunt claimen.
Ook over de garantieproblematiek is het nodige geschreven. Voor zover mij bekend is de conclusie:
Garantie van Nikon Nederland alleen bij een Nederlands model. Je hebt bij buitenlandse producten geen garantieproblemen als je regelmatig in het land van aanschaf verkeert en daar je spullen ter reparatie aanbiedt als je nog garantie kunt claimen.
Als het maar Nikon is.
Over de garantie maak ik me geen zorgen.
De handelaar waar je iets gekocht hebt is volgends de Nederlandse wet altijd de eerste waar je moet aankloppen.
Het is dus zijn probleem als je iets te repareren aanbied.
Na de garantie moet je toch altijd betalen, of het nou een Nederlandse versie of geimporteerde versie is.
Dan ga je naar het Nikon Service Point in Beverwijk.
Hub
De handelaar waar je iets gekocht hebt is volgends de Nederlandse wet altijd de eerste waar je moet aankloppen.
Het is dus zijn probleem als je iets te repareren aanbied.
Na de garantie moet je toch altijd betalen, of het nou een Nederlandse versie of geimporteerde versie is.
Dan ga je naar het Nikon Service Point in Beverwijk.
Hub
Dat je na het verlopen van de garantie moet betalen ben is wel zo maar toch echt niet het gehele bedrag.
De winkelier heeft een apparaat geleverd welke b.v. 10 jaar mee moet kunnen gaan. Als het na 5 jaar defect raakt kun je, ondanks het feit dat de fabrieksgarantie maar 1 jaar was, toch wel van de winkelier verwachten dat deze bijdraagt in de kosten.
In dit voorbeeld zou 5/10 dus 50% billijk zijn. Ook de consumentenbond onderschrijft dit. Grootste probleem hierin is om te winkelier ervan te overtuigen dat dit jou recht is. Laten voorkomen of iets dergelijks is vaak niet te doen omdat het bedrag te klein is bijvoorbeeld. En daar maken ze dankbaar gebruik van. Maar dat doet niets af aan het recht wat je hebt.
Ik heb het zelf aan de hand gehad met een telefoon die na 1,5 jaar de brui eraan gaf. Het koste wat overedingskracht maar dan heb je wel wat
Een probleem bij Inca was dat ze vaak weigerden service te verlenen aan apparatuur wat niet via hun Nederland was binnengekomen. Ondanks dat Nikon wereldwijde garantie biedt.
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe Nikon opzet in Nederland dit oppakt.
De winkelier heeft een apparaat geleverd welke b.v. 10 jaar mee moet kunnen gaan. Als het na 5 jaar defect raakt kun je, ondanks het feit dat de fabrieksgarantie maar 1 jaar was, toch wel van de winkelier verwachten dat deze bijdraagt in de kosten.
In dit voorbeeld zou 5/10 dus 50% billijk zijn. Ook de consumentenbond onderschrijft dit. Grootste probleem hierin is om te winkelier ervan te overtuigen dat dit jou recht is. Laten voorkomen of iets dergelijks is vaak niet te doen omdat het bedrag te klein is bijvoorbeeld. En daar maken ze dankbaar gebruik van. Maar dat doet niets af aan het recht wat je hebt.
Ik heb het zelf aan de hand gehad met een telefoon die na 1,5 jaar de brui eraan gaf. Het koste wat overedingskracht maar dan heb je wel wat

Een probleem bij Inca was dat ze vaak weigerden service te verlenen aan apparatuur wat niet via hun Nederland was binnengekomen. Ondanks dat Nikon wereldwijde garantie biedt.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
klopt, de verkoper moet de camera naar land waaruit het geimporteerd is sturen voor reparatie onder garantie.martijn01 schreef:Ja daar zeg je het zelf de nederlandse wetgeving! met een duits model ligt je garantie ook in duitsland neem ik aan. Of zit ik er helemaal naast...... Maar ik geloof dak het goed heb?
Ik zou dat risico niet willen lopen om een camera weken kwijt te zijn.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Buitenlands model
Via E-Bay, zijn er het wat spulletjes aan te schaffen.
Het valt mij op dat er uit Hong Kong lenzen te koop worden aangeboden voor bijna de helft van de prijs die je bij ons in de winkel betaald.
Dus nu komen voor mij de originele Nikon objectieven binnen het bereik.
Op E-bay kan je zien dat deze leveranciers al vele duizenden leveringen hebben verzorgt. Met een tevredenheids-score van 99%
Wie heeft hier ervaring mee en is het wel veilig en hoe gaat het inderdaad met de garantie als er iets aan zou mankeren.
Wie kan mij verder op weg helpen?
Groetjes George
Het valt mij op dat er uit Hong Kong lenzen te koop worden aangeboden voor bijna de helft van de prijs die je bij ons in de winkel betaald.
Dus nu komen voor mij de originele Nikon objectieven binnen het bereik.
Op E-bay kan je zien dat deze leveranciers al vele duizenden leveringen hebben verzorgt. Met een tevredenheids-score van 99%
Wie heeft hier ervaring mee en is het wel veilig en hoe gaat het inderdaad met de garantie als er iets aan zou mankeren.
Wie kan mij verder op weg helpen?
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Maar als Nikon WereldWijde garantie biedt, dan zou dat dus betekenen dat ik met een gerust hart een lens uit de VS kan kopenr.kneefel schreef:remoss schreef:Ondanks dat Nikon wereldwijde garantie biedt.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Op dit forum staat al heel veel over garantie en grijs geschreven.
Op mijn site staat een artikel en dat begon zo:
Je wilt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Die zin is er intussen uit, maar lees eens:
http://home.planet.nl/~braak117/nikon-handleidingen.pdf
Op mijn site staat een artikel en dat begon zo:
Je wilt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Die zin is er intussen uit, maar lees eens:
http://home.planet.nl/~braak117/nikon-handleidingen.pdf
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
voor alle duidelijkheid Nikon Service Point repareert geen camera's grijze import onder garantie.
Ook de winkel waar je camera heb gekocht moet betalen als hij camera daar aanbied voor reparatie tijdens garantieperiode. Hij zal dat dan niet aan de klant doorberekenen natuurlijk.
Koop je via internet in het buitenland heb je gewoon het probleem dat de camera naar dat land terug moet voor gratis reparatie.
Nikon wereldwijde garantie heb je wel als je maar de camera aanbied bij de Nikon service in land waar camera gekocht is.
Ook de winkel waar je camera heb gekocht moet betalen als hij camera daar aanbied voor reparatie tijdens garantieperiode. Hij zal dat dan niet aan de klant doorberekenen natuurlijk.
Koop je via internet in het buitenland heb je gewoon het probleem dat de camera naar dat land terug moet voor gratis reparatie.
Nikon wereldwijde garantie heb je wel als je maar de camera aanbied bij de Nikon service in land waar camera gekocht is.
-
- Clublid
Garantie grijze import
Ergens is het natuurlijk een vreemde zaak.
Nikon levert zijn produkten met INTERNATIONAAL GARANTIEBEWIJS
Nu koop ik iets in Hong Kong of Singapure en zou die internationale garantie hier in Nederland niet werken?
Ik ben benieuwd wat de wetgever hier over te zeggen heeft.
Beslist de moeite waard om hier eens nazoekwerk over te doen.
Als dit zo is zoals Nikon ons wil laten geloven, moeten we spreken van garantie waar het object gekocht is en niet over internationale garantie.
Ik begrijp best dat men het dealer-netwerk wil beschermen en daardoor de prijzen extreem hoog kan houden, waardoor de winstmarges extreme vormen aannemen.
Maar dat is niet goed voor ons als consumenten.
Als de winstmarges lager zouden worden voor zowel de importeur als de detailist, komen de nu nog extreme artikelen binnen ons bereik en zal er minder grijze import zijn en een hogere omloopsnelheid van de duurdere camara's en lenzen.
Waardoor de winst voor de fotozaak hetzelfde zal blijven of zelfs omhoog zal kunnen gaan.
Het is maar welke policie men wil volgen.
Het valt mij op dat fotozaken die de hoge adviesprijzen hanteren, vaak alleen de verkoper heel verveeld in de winkel staat en weinig of geen klanten. Maar die zaken die wel aanbiedingen doen en met korting werken, de hele winkel soms vol staat en er wel 4 of 5 verkopers bezig zijn om klanten te helpen.
Dan zou je jezelf af kunnen vragen wie doet het goed en wie heeft de meeste overlevingskansen?
Groetjes George
Nikon levert zijn produkten met INTERNATIONAAL GARANTIEBEWIJS
Nu koop ik iets in Hong Kong of Singapure en zou die internationale garantie hier in Nederland niet werken?
Ik ben benieuwd wat de wetgever hier over te zeggen heeft.
Beslist de moeite waard om hier eens nazoekwerk over te doen.
Als dit zo is zoals Nikon ons wil laten geloven, moeten we spreken van garantie waar het object gekocht is en niet over internationale garantie.
Ik begrijp best dat men het dealer-netwerk wil beschermen en daardoor de prijzen extreem hoog kan houden, waardoor de winstmarges extreme vormen aannemen.
Maar dat is niet goed voor ons als consumenten.
Als de winstmarges lager zouden worden voor zowel de importeur als de detailist, komen de nu nog extreme artikelen binnen ons bereik en zal er minder grijze import zijn en een hogere omloopsnelheid van de duurdere camara's en lenzen.
Waardoor de winst voor de fotozaak hetzelfde zal blijven of zelfs omhoog zal kunnen gaan.
Het is maar welke policie men wil volgen.
Het valt mij op dat fotozaken die de hoge adviesprijzen hanteren, vaak alleen de verkoper heel verveeld in de winkel staat en weinig of geen klanten. Maar die zaken die wel aanbiedingen doen en met korting werken, de hele winkel soms vol staat en er wel 4 of 5 verkopers bezig zijn om klanten te helpen.
Dan zou je jezelf af kunnen vragen wie doet het goed en wie heeft de meeste overlevingskansen?
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
- Contacteer:
Kan iemand mij dan uitleggen wat worldwide service Warranty inhoud als het alleen geldt voor het land waar je het gekocht hebt?
Ik heb gekeken naar oude garantiebewijzen en daar werd duidelijk gesteld dat het niet uitmaakte waar de spullen gekocht waren. Later werd dat wat onduidelijker maar er staat zeker niet in die garantie bewijzen dat ik mijn spullen alleen in het land van aankoop kan aanbieden voor garantie.
Mijn laatste aankoop was eind 2002 en daar zat een europees service warrenty bewijs bij, dus toen al niet meer wereldwijd. Hierin staat duidelijk dat je de camera moet aanbieden bij een van de genoemde Europese service centers tezamen met garantie kaart en rekening met daarop aankoopdatum, naam dealer en type aanduiding. Verder alleen voorwaarden betreffende het ontstaan van het defect en/of schade, maar niets over waar aangekocht.
Ik weet niet hoe het garantiebewijs nu is maar ik kan wel vaststellen dat in de loop der jaren de (goed werkende) wereldwijde service van Nikon is vervallen tot simpele, landelijke, importeurs garantie en dat lijkt mij toch wat mager voor een merk dat pretendeert zeer professioneel te zijn.
RVK
Ik heb gekeken naar oude garantiebewijzen en daar werd duidelijk gesteld dat het niet uitmaakte waar de spullen gekocht waren. Later werd dat wat onduidelijker maar er staat zeker niet in die garantie bewijzen dat ik mijn spullen alleen in het land van aankoop kan aanbieden voor garantie.
Mijn laatste aankoop was eind 2002 en daar zat een europees service warrenty bewijs bij, dus toen al niet meer wereldwijd. Hierin staat duidelijk dat je de camera moet aanbieden bij een van de genoemde Europese service centers tezamen met garantie kaart en rekening met daarop aankoopdatum, naam dealer en type aanduiding. Verder alleen voorwaarden betreffende het ontstaan van het defect en/of schade, maar niets over waar aangekocht.
Ik weet niet hoe het garantiebewijs nu is maar ik kan wel vaststellen dat in de loop der jaren de (goed werkende) wereldwijde service van Nikon is vervallen tot simpele, landelijke, importeurs garantie en dat lijkt mij toch wat mager voor een merk dat pretendeert zeer professioneel te zijn.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Over wat voor schade heb je het hier?!?! Interne schade? Want de helft wat je hier zegt is echt onzin!! Een winkel kan zorgen voor een goed verloop vand e reparatie en het opsturen e.d.! Maar die hoeft absoluut neit mee te betalen na vijf jaar! Nog niet misschien. Als hij het wel doet, heb je geluk, maar er is 0,0 verplichting! Dan zou je de reparatiekosten moeten kunnen verhalen op de producent. Maar de verkoper kan er niets aand oen dat iets kapot gaat!remoss schreef:Dat je na het verlopen van de garantie moet betalen ben is wel zo maar toch echt niet het gehele bedrag.