Hulp nodig
even een korte reactie.
@Martijn: nu een extra d300 alleen als back up begrijp ik niet zo goed, of ga je dan voor een occasion van 800,-? Als je nu bewust voor 1 jaar een nieuwe d300 koopt alleen voor back up... ik heb een d100 als back up gehouden, alleen voor mijn gemoedsrust, maar echt nooit meer nodig gehad.
@Veneboer: qua afschrijving d300 ben ik bang dat het in euro's heel hard gaat hoor, zelfde verhaal als bij de d200 maar nu zal 't nog sneller gaan.
En van de scherptediepte die meer is, helemaal mee eens, daarom gebruik ik ook nog 6/6 en zelfs 4/5 inch.
Echter voor algemeen gebruik is het niet altijd een voordeel. Dus ga je de ISO verhogen, kom je op precies dezelfde beeldkwaliteit uit. Kort door de bocht? Ja.
@Martijn: nu een extra d300 alleen als back up begrijp ik niet zo goed, of ga je dan voor een occasion van 800,-? Als je nu bewust voor 1 jaar een nieuwe d300 koopt alleen voor back up... ik heb een d100 als back up gehouden, alleen voor mijn gemoedsrust, maar echt nooit meer nodig gehad.
@Veneboer: qua afschrijving d300 ben ik bang dat het in euro's heel hard gaat hoor, zelfde verhaal als bij de d200 maar nu zal 't nog sneller gaan.
En van de scherptediepte die meer is, helemaal mee eens, daarom gebruik ik ook nog 6/6 en zelfs 4/5 inch.
Echter voor algemeen gebruik is het niet altijd een voordeel. Dus ga je de ISO verhogen, kom je op precies dezelfde beeldkwaliteit uit. Kort door de bocht? Ja.
Natuurlijk zal ook de D300 in waarde dalen maar vanuit marketing oogpunt zal een nieuw model eerst duur in de markt gezet worden om vervolgens relatief snel in prijs te dalen. Vervolgens stabiliseert de prijs enigzins tot de opvolger er aan komt. De D700 bevindt zich in het begin van dit traject en zal nog aanzienlijk in prijs dalen. De D300 zit al rond het stabilisatieniveau en zal weer hard gaan dalen als er een opvolger is. De opvolger van de D300 is in mijn ogen niet de D700. Feitelijk zijn de D300 en D700 gelijk met als grootste verschil dat de D700 FF is en de D300 DX. (inclusief de voor- en nadelen van FF én de voor- en nadelen van DX)
Persoonlijk zou ik zelf ook heel graag een FF willen hebben. Voor mij zelf echter valt de balans naar de D300 uit als ik kijk wat ik nu echt er op vooruit ga met deze enorme investering én afschrijving ineens.
Ik ga er vanuit dat Nikon spoedig met een FF komt met méér MP en acceptabele ruiswaarden om de voorsprong op dat andere grote cameramerk op dit punt voor te blijven. (vooral gezien de verwachte nieuwe toestellen van Canon) Vanuit dit oogpunt gezien zal er ook een FF opvolger komen van de D700. Is dit wellicht vreemd gezien de nog maar korte tijd geleden dat de D700 geïntroduceerd is? In mijn ogen niet als je kijkt hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe lang een "levensduur" van een bepaald modeltype tegenwoordig is.
Op dat moment gaat mijn D300 over naar mijn echtgenote die nu met een D80 fotografeert en zal ik ook de overstap maken naar FF. Overigens zal ik ook dan niet de eerste zijn die dan de overstap maakt omdat ik gewoon niet bereid ben de hoogste prijs te betalen als een nieuw model net op de markt is.
Nogmaals, ieder moet voor zich zelf bepalen of hij nu al de overstap wil maken maar soms heb ik het gevoel dat het overstappen op FF een doel op zich is geworden ongeacht de investering. Mij persoonlijk is de investering gewoon te groot t.o.v. het voordeel wat ik er mee kan behalen. Mijn foto's zouden er niet veel anders uit zien naar mijn mening als ik nu een D700 zou hebben i.p.v. een D300.
NB: Waarom neem je niet een D90 body als backup? Ook die zullen binnenkort als het nieuwigheidje er af is wel in prijs dalen en deze heeft dezelfde sensor als de D300.
Persoonlijk zou ik zelf ook heel graag een FF willen hebben. Voor mij zelf echter valt de balans naar de D300 uit als ik kijk wat ik nu echt er op vooruit ga met deze enorme investering én afschrijving ineens.
Ik ga er vanuit dat Nikon spoedig met een FF komt met méér MP en acceptabele ruiswaarden om de voorsprong op dat andere grote cameramerk op dit punt voor te blijven. (vooral gezien de verwachte nieuwe toestellen van Canon) Vanuit dit oogpunt gezien zal er ook een FF opvolger komen van de D700. Is dit wellicht vreemd gezien de nog maar korte tijd geleden dat de D700 geïntroduceerd is? In mijn ogen niet als je kijkt hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe lang een "levensduur" van een bepaald modeltype tegenwoordig is.
Op dat moment gaat mijn D300 over naar mijn echtgenote die nu met een D80 fotografeert en zal ik ook de overstap maken naar FF. Overigens zal ik ook dan niet de eerste zijn die dan de overstap maakt omdat ik gewoon niet bereid ben de hoogste prijs te betalen als een nieuw model net op de markt is.
Nogmaals, ieder moet voor zich zelf bepalen of hij nu al de overstap wil maken maar soms heb ik het gevoel dat het overstappen op FF een doel op zich is geworden ongeacht de investering. Mij persoonlijk is de investering gewoon te groot t.o.v. het voordeel wat ik er mee kan behalen. Mijn foto's zouden er niet veel anders uit zien naar mijn mening als ik nu een D700 zou hebben i.p.v. een D300.
NB: Waarom neem je niet een D90 body als backup? Ook die zullen binnenkort als het nieuwigheidje er af is wel in prijs dalen en deze heeft dezelfde sensor als de D300.
Heb de prijsgrafiek van de D200, D300, D700 en de D80 van Tweakers.net (pricewatch) gehaald:

Hier is duidelijk de stabilisatie uit af te lezen. Rond de introductie van de D300 zie je de prijs vervolgens weer verder dalen.

I.m.o. is er bij de D300 geen sprake van een enorme prijsdaling a.g.v. de introductie van de D700. Uiteraard zal deze wel verder dalen analoog aan de grafiek van de D200 als er een opvolger komt met meer MP. (al dan niet FF)

Duidelijk is dat de D700 nog aanzienlijk in prijs zal dalen. Als je nú overstapt betaal je gewoon de hoofdprijs. Daar komt dan nog de investering bij om je huidige glasverzameling te vervangen voor FF...

Hier is duidelijk de stabilisatie uit af te lezen. Rond de introductie van de D300 zie je de prijs vervolgens weer verder dalen.

I.m.o. is er bij de D300 geen sprake van een enorme prijsdaling a.g.v. de introductie van de D700. Uiteraard zal deze wel verder dalen analoog aan de grafiek van de D200 als er een opvolger komt met meer MP. (al dan niet FF)

Duidelijk is dat de D700 nog aanzienlijk in prijs zal dalen. Als je nú overstapt betaal je gewoon de hoofdprijs. Daar komt dan nog de investering bij om je huidige glasverzameling te vervangen voor FF...
Natuurlijk is de d700 geen opvolger van de d300.
Er is nog geen opvolger van de d300.
Ik blijf er ook bij dat je als back up geen nieuwe camera hoeft te nemen. En zeker niet een camera die je eerst weer moet leren kennen. (d90)
Het leuke is juist dat je van je back up camera precies weet hoe 'ie werkt, zodat je die enkele keer snel en trefzeker kunt werken. Dus niet een kapotte/verwaarloosde body, juist wel de camera die je niet inruilt omdat de restwaarde belachelijk laag is, maar waarvan jij weet dat 'ie nog goed is.
Er is nog geen opvolger van de d300.
Ik blijf er ook bij dat je als back up geen nieuwe camera hoeft te nemen. En zeker niet een camera die je eerst weer moet leren kennen. (d90)
Het leuke is juist dat je van je back up camera precies weet hoe 'ie werkt, zodat je die enkele keer snel en trefzeker kunt werken. Dus niet een kapotte/verwaarloosde body, juist wel de camera die je niet inruilt omdat de restwaarde belachelijk laag is, maar waarvan jij weet dat 'ie nog goed is.
Mijn punt is dat als je nu van D300 naar D700 nu veel moet afschrijven én investeren. Die afschrijving zal opnieuw gebeuren als de D700 een opvolger heeft wat misschien wel minder lang zal duren als nu gedacht wordt. Dan zal de D700 ook enorm in prijs dalen en heb je opnieuw te maken met een enorme afschrijving. Zelf verwacht ik dat de D300 de laatste DX prosumer DSLR van Nikon is en dat gezien de ontwikkelingen (Sony sensor, Canon met de nieuwe introductie) het niet heel lang zal duren voor Nikon ook met een 24 mp DSLR komt. Dat zal eerst een opvolger zijn van de D3 maar dan komt onvermijdelijk ook de Prosumer opvolger van de D300 én de D700. Die zal FF zijn én 24 mp. (D900 ?)
Onder de streep zal je voordeliger uit zijn als je nu vasthoud aan je D300 en tzt de opvolger van de D700 en D300 aangrijpt op FF over te gaan. Het kan natuurlijk een persoonlijke overweging zijn om dit nu te doen (als je de voordelen van FF gewoon de investering waard vindt) maar houd dan wel rekening met 2 grote afschrijvingen.
Onder de streep zal je voordeliger uit zijn als je nu vasthoud aan je D300 en tzt de opvolger van de D700 en D300 aangrijpt op FF over te gaan. Het kan natuurlijk een persoonlijke overweging zijn om dit nu te doen (als je de voordelen van FF gewoon de investering waard vindt) maar houd dan wel rekening met 2 grote afschrijvingen.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Veneboer je laatst opmerking vind ik de beste toegevoegde waarde van dit topic, bedankt 
Het is natuurlijk altijd wel zo dat je altijd wel kan wachten op de opvolger van de opvolger van de opvolger
.
Ik hou het voorlopig nog even bij mijn D300 en koop waarschijnlijk een D300 backup om doodeenvoudig reden die "50 mm" noemt ik ken de D300 van binnen en van buiten. Ik heb er wel eens over gedacht om een D200 als backup te kopen, maar ik mis dan 100% zoeker, de 51 AF-punten, de snelle beeldverwerker, etc. etc. etc.

Het is natuurlijk altijd wel zo dat je altijd wel kan wachten op de opvolger van de opvolger van de opvolger

Ik hou het voorlopig nog even bij mijn D300 en koop waarschijnlijk een D300 backup om doodeenvoudig reden die "50 mm" noemt ik ken de D300 van binnen en van buiten. Ik heb er wel eens over gedacht om een D200 als backup te kopen, maar ik mis dan 100% zoeker, de 51 AF-punten, de snelle beeldverwerker, etc. etc. etc.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan af en toe ook wel fijn zijn om 2 body's te hebben. met de 70-200 er op baal ik wel eens als met hockey mijn dochter ineens heel dichtbij iets uithaalt wat ik op de foto wil hebben. Je zou dan 1 body kunnen hebben met de 70-200 en een met de 17-55. Ik begrijp dat Martijn ook veel bruidsrapportages doet. Lijkt me ideaal dat je twee camera's met deze samenstelling zo voor het grijpen in de tas hebt zitten en dat je geen lenzen hoeft te wisselen.
Mvgr Rob Veneboer
Mvgr Rob Veneboer
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Kijk jij begrijpt meVeneboer schreef:Kan af en toe ook wel fijn zijn om 2 body's te hebben. met de 70-200 er op baal ik wel eens als met hockey mijn dochter ineens heel dichtbij iets uithaalt wat ik op de foto wil hebben. Je zou dan 1 body kunnen hebben met de 70-200 en een met de 17-55. Ik begrijp dat Martijn ook veel bruidsrapportages doet. Lijkt me ideaal dat je twee camera's met deze samenstelling zo voor het grijpen in de tas hebt zitten en dat je geen lenzen hoeft te wisselen.
Mvgr Rob Veneboer

Naast mijn d300 heb ik ook een d200 als backup en ik moet zeggen dat ik hierover meer dan tevreden ben.PatrickP schreef:Martijn, het is backup camera, toch? Dat betekent toch dat je er in principe niet mee hoeft te fotograferen, alleen in geval van nood. Dan zou ik een D200 niet zo gek vinden... Bediening vrijwel gelijk als de D300, maar wel een stuk gunstiger te koop.
Zelf vind ik het zonde om een dure backup te hebben die je te weinig gebruikt.
Een d200 kun je nu goedkoop aankomen en heb je aanzienlijk minder afschrijving dan de d300.
De overstap naar een FF is dan (budgettair gezien) aanzienlijk makkelijker aangezien je minder geld heb weggegooid.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Uhm Smilda.net heb je wel mijn post hierboven gelezen
en dat het ook erg handig is bij bijv. een bruiloft om 2 body's te hebben vanwege het instant switchen van lenzen.

2 exact dezelfde bodies is natuurlijk prettig werken.
Het heeft wel een paar gevolgen die je niet over het hoofd moet zien.
Zo vind ik het natraject wel iets bewerkelijker.
Je zult dan misschien wat meer op opnametijd dan op nummer gaan sorteren.
Een beetje als met 2 videocamera's werken tijdens een evenement.
In het verleden heb ik wel vaak klachten gehoord over 2 bodies (D1) die totaal anders fotografeerden, elke body had z'n eigen fijnafstelling en belichting nodig...een kleine ramp. Dat zal nu wel minder zijn geworden.
In ieder geval is het qua gewicht beter met 2 d300's dan 2 d700's!
Tenslotte, een back up flitser vind ik ook heel nuttig, heeft hier al meermalen zijn dienst bewezen.
In het verleden heb ik wel vaak klachten gehoord over 2 bodies (D1) die totaal anders fotografeerden, elke body had z'n eigen fijnafstelling en belichting nodig...een kleine ramp. Dat zal nu wel minder zijn geworden.
Tenslotte, een back up flitser vind ik ook heel nuttig, heeft hier al meermalen zijn dienst bewezen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Noem het dan geen backup body. Natuurlijk is een tweede body handig, maar dat is natuurlijk iets anders dan een backup body.M.Oorthuis schreef:Uhm Smilda.net heb je wel mijn post hierboven gelezenen dat het ook erg handig is bij bijv. een bruiloft om 2 body's te hebben vanwege het instant switchen van lenzen.
Sorteren op datum/tijd en met speciaal programma alles in één keer hernoemen.50 mm schreef:2 exact dezelfde bodies is natuurlijk prettig werken.
D300 telt mee voor bepaling NPS50 mm schreef:Martijn, kun je ook NPS lid worden, daarvoor moet je o.a. 2 pro bodies bezitten. Voor zover d300 een pro body is dan...