advies gevraagd

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: advies gevraagd

Bericht door soulpic » vr okt 31 2008 9:34 am

@ Jean:

Het is niet ouderwets dat je even wacht met een camera kopen, het is een investering van 3.000 euro!
Wel een goede investering, waar je ongetwijfeld nog jaren mee vooruit kunt.

Ik zou gewoon eens naar de winkel gaan en de D300 en de D700 testen, kijken wat bij jou het best past.
Een 14-24mm objectief erbij, zou natuurlijk al helemaal een combi van wereldklasse zijn, maar het objectief kost ook 1800 euries ongeveer.
Als het je dan te duur wordt, zou je misschien een D300 + 14-24 kunnen gaan.

Wachten totdat de prijs van de D700 is gedaalt, zou ik persoonlijk niet doen.
Jij wilt een nieuwe body, en die wil je het liefst zo snel mogelijk....waar moet je dan op wachten?
Over een jaar (of nog meer) zal de prijs wel wat gezakt zijn ja :lol:
Ik geloof niet dat ik zo lang kan wachten als ik een D700 of D300 in mijn handen had gehad :P
"Imagination is far more important than knowledge"

Robin

Bericht door Robin » vr okt 31 2008 10:36 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » vr okt 31 2008 11:09 am

Voor je gaat testen, kan je ook al beginnen met inlezen, heb ik ook gedaan.
Heb de handleiding gedownload en uitgeprint en ben gaan lezen tot wel drie keer toe helemaal doorgenomen voordat ik de camera in handen had.
Ik heb nooit een analoge Nikon gehad, maar kan me voorstellen dat er een wereld van verschil in zit m.b.t. instellingen en mogelijkheden.
We leven per slot van rekening in het digitale tijdperk en dan moet er gebruik gemaakt worden van alle mogelijkheden.

Het lezen geeft je alvast wat inzicht in de menustructuren zoals die door Nikon gehanteerd worden.
Laat je in het begin niet afschrikken want de mogelijkheden lijken onbeperkt.
Op deze manier kom je iig wel goed beslagen ten ijs en weet je hoe je een menu op moet roepen als je met de camera in je handen staat.

Heel veel succes.
En als ik jou was, zou ik mijn objectieven eerst houden, de D700 aanschaffen en in de loop der tijd eens kijken wat je beperkingen zijn met het glas wat je nu hebt.
(als je een nieuwe auto koopt, neem je de eerste bocht ook niet met 200 km/uur. Rustig aan beginnen en je niet gek laten maken door je de NAS van jezelf of die van anderen)
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

iJoost

Bericht door iJoost » vr okt 31 2008 12:57 pm

Als het echt lang mee moet, dat zou ik nu een model nemen dat al niet meer het nieuwste model is. Dan kom je straks bij de introductie van het volgende model veel minder in de verleiding om "bij te blijven". En het is ook nog flink goedkoper waardoor je je geld in objectieven kunt steken, die in de regel wat waardevaster zijn dan elkaar snel opvolgende body's.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr okt 31 2008 1:24 pm

iJoost schreef:Als het echt lang mee moet, dat zou ik nu een model nemen dat al niet meer het nieuwste model is. Dan kom je straks bij de introductie van het volgende model veel minder in de verleiding om "bij te blijven". En het is ook nog flink goedkoper waardoor je je geld in objectieven kunt steken, die in de regel wat waardevaster zijn dan elkaar snel opvolgende body's.
Ik weet niet of ik dat nou zo'n geweldig advies vind. Zo van: koop maar een oud model, dan hoef je ook niet de nieuwste...
Ik zou zeggen: koop de nieuwste, dan hoef je voorlopig geen andere.

iJoost

Bericht door iJoost » vr okt 31 2008 2:00 pm

Als je iets over de geldigheid van mijn argumenten wilt zeggen vind ik dat best. Maar een waardeoordeel over de adviezen van anderen lijkt me in deze draad niet aan de orde. En voegt ook weinig toe. Jij hebt je eigen advies al gegeven. En laten we het netjes aan topic starter overlaten om daar wat van te vinden. ;-)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr okt 31 2008 2:08 pm

iJoost schreef:Als je iets over de geldigheid van mijn argumenten wilt zeggen vind ik dat best. Maar een waardeoordeel over de adviezen van anderen lijkt me in deze draad niet aan de orde. ....
Je vindt het best dat ik iets zeg over je argumenten, maar ik mag niets zeggen over je advies?
Het onderscheid tussen die twee lijkt mij puur academisch.

iJoost

Bericht door iJoost » vr okt 31 2008 3:08 pm

Mij niet. Als je zegt dat je het advies van iemand anders slecht vindt zonder over dat advies inhoudelijk iets over te zeggen. En tegelijk wel je eigen advies nog een keer herhaalt, dan speel je de man en niet de bal. Dat is niet de manier om op een forum met elkaar om te gaan. Mensen gewoon in hun waarde laten...

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr okt 31 2008 4:11 pm

dragon2 schreef:
je 80-200 (is) aan vervanging toe
Waarom?!? De oude 80-200 2.8 schuifzooms zijn prima objectieven en doen het ook op een D700 prima hoor, vermoed zelfs optisch beter dan de 70-200 :twisted:
Mijn ervaringen (op een DX camera) zijn dat de 80-200 schuifzoom (ik had een non-d) een duidelijk minder plaatje produceert dan de 70-200 VR.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 31 2008 5:28 pm

Tom schreef: Mijn ervaringen (op een DX camera) zijn dat de 80-200 schuifzoom (ik had een non-d) een duidelijk minder plaatje produceert dan de 70-200 VR.
Jawel, maar DX is geen FX. Op FX is juist bekend dat de 70-200 VR problemen heeft met de hoekscherpte bij de lange zoomstanden. Juist dat deel wat in DX niet van toepassing is, maar wel bij FX. Ben je van plan FX te gaan, moet je daar simpel rekening mee houden.

Overigens wat enkele ook al hebben aangehaald, als je nu pas overstapt van analoog naar digitaal, staat de D700 het dichtst bij datgene wat de TS al heeft en kent. Ik zou eerst met de body beginnen en helemaal nog geen andere objectieven erbij. Tenslotte past heel zijn oude reeks aan objectieven direct op de D700 met precies dezelfde opnamehoeken. Dat is vertrouwt, en zal maar weinig anders werken als op een analoge Nikon. Eerst maar eens kijken waar je eventueel op vast gaat lopen als je in de loop van de tijd het digitaal verwerken onder de knie krijgt, en dan wellicht pas de tekortkomingen gaat zien in bepaalde eigenschappen van lenzen. Want dat lijkt iedereen maar te vergeten. Overstappen naar digitaal zal eerst nog een hele leerschool zijn om überhaupt het optimale uit je digitale beeld te halen. Pas als je dat redelijk onder de knie hebt, zullen de onderlinge eigenschappen en tekortkomingen van lenzen pas beter naar voren komen, en ontdek je vanaf dat punt waar je misschien op wilt investeren in andere objectieven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jean

Bericht door jean » zo nov 02 2008 12:00 pm

Hallo ben ik weer,

Ik heb ondertussen de gebruikshandleiding van de d700 gedownlaad en afgedrukt. Ga me daar eerst eens in verdiepen want als ik het zo globaal zie is digitaal kwa mogelijkheden en instellingen toch heel anders als anoloog.Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik hier bij nul moet aanvangen en nog een erkend digibeet ben ook,dus daar komt toch best wat leerwerk bij kijken denk ik. Het zou inderdaat handig zijn als ik iemand had die al langer digitaal werkt en me wat zou kunnen inwijden ,maar helaas die is er nietdus zal ik het zelf moeten doen en met schade en schande wijs worden denk ik.

groeten jean

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 02 2008 12:34 pm

jean schreef:...Het zou inderdaad handig zijn als ik iemand had die al langer digitaal werkt en me wat zou kunnen inwijden ,maar helaas die is er niet dus zal ik het zelf moeten doen en met schade en schande wijs worden denk ik....
Jean het hele forum staat tot je beschikking!

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo nov 02 2008 1:08 pm

Misschien ook eens bekijken wat voor PC je hebt Jean.

Als dat al een wat gedateerder model is werkt het niet mee om aardigheid te krijgen in de digitale fotografie. De software van tegenwoordig en de applicaties die erop draaien om wat met de foto's te kunnen, leunen redelijk zwaar op de apparatuur.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

jean

Bericht door jean » za nov 08 2008 1:09 pm

als pc heb ik een hp media ceter van een jaar of drie oud,een van de laatste met windows xp,of die nog echt voldoet weet ik niet.Ik heb de d700 trouwens nog niet gekocht,wou morgen naar de beurs in utrecht,maar door omstandigheden gaat dat niet door.Jammer trouwens

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 08 2008 1:26 pm

Niet echt onbelangrijk, waar ga je de beelden op ver/be/werken.
Wat voor systeem en software.
Hou rekening dat digitaal fotograferen hand in hand gaat met een goede pc/mac.
Zonder computer geen (goede) digitale fotografie.

Als je een F5 bent gewend zou ik voor een D700 gaan, goede grote zoeker, FX.
Kwaliteitsbeleving is van gelijke hoogte en kan je je huidige objectieven gewoon
blijven gebruiken.
Zit je ook nog goed binnen die E 3.000,- :)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”