Waarom heb je de behoefte om een andere camera te kopen? Wat is het, dat je merkt dat je huidige camera je beperkt?
En ja, digitale camera's worden tegenwoordig snel opgevolgd door het volgende model. Dat wil niet zeggen dat een 'oudere' camera meteen slecht is. Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf, is bijvoorbeeld een D200 (maar m.i. ook een D80) gewoon nog een prima camera, als je maar weet wat je er wel/niet mee moet doen.
En er is wel een verschil tussen de D90 en de D300 in beeldkwaliteit, in het voordeel van de D300. Op dpreview bleek dat ondanks identieke set-up en objectief de D300 toch op pixel niveau beter presteert. De vraag is of je dat zou merken.
Als ik je posts zo lees, denk ik dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Je 18-200 voldoet op zich nog wel prima, je hebt alleen soms behoefte aan meer lichtsterkte. Je zou dan inderdaad een 17-55 F/2.8 of vergelijkbaar kunnen aanschaffen. Of een D90/300 en de ISO omhoog zetten. Of een SB-600 kopen om wat in te flitsen.
Om voor jou tot het beste antwoord te komen, kan het handig zijn om zo duidelijk mogelijk te omschrijven op welke vlakken je verbetering zoekt (knoppen op de body, grootte van de zoeker, ISO-performance, AF-performance, grootte van de body, lichtsterkte van de objectieven, scherptediepte, objectieven willen gebruiken zonder ingebouwde AF, etc.)
EDIT: toch maar wat sneller typen de volgende keer, maar de boodschap is denk wil wel duidelijk: wat verwacht je?