Jungle Ecuador

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Jungle Ecuador

Bericht door ALE » wo okt 22 2008 11:20 am

Eeuw schreef:
ALE schreef:Mooi stukje glas waar je, zodra je de karakteristiek er van kent, perfecte foto's mee kan maken. ALE
Kijk, dat is een interessante uitspraak. Kun je vertellen wat je daarmee bedoelt? Bepaalde diafragma's of brandpunten gebruiken/vermijden?
Hoort eigenlijk niet in dit draadje thuis, ik hoop dat Reinder dit niet erg vindt. De sweetspot van de Nikkor 18-200mm ligt op f/8 - f11 zoals dat bij de meeste lensen het geval is. Probeer ook weg te blijven van 200mm en van 18mm. Er net iets boven of onder gaan zitten qua zoom levert goede platen op. Dan een no-brainer, goed belichten. Houd je histogrammen goed in de gaten, ook de RGB kleuren dat deze niet doorschieten.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » wo okt 22 2008 5:52 pm

Reinder schreef:Speciaal voor mijn reis naar Ecuador en de Galapagos eilanden heb ik mijn eerste digitale spiegelreflexcamera gekocht: Nikon D80 met Nikkor 18-200 VR. Ik ben benieuwd wat je van deze foto's uit de jungle vindt. Alle tips zijn van harte welkom.

1.
Afbeelding
Bovenstaande foto drukt mi uit wat Galapagos en Equador (weet ik niet echt veel van) voor dieren en foto's betekenen.

Ik ben ooit ook eens als de gelukkige (binnen de max 1800 bezoekers per jaar) op de Galapagos geweest. Ik heb foto's en video gemaakt, maar herinner me het meest de speelpartijen met de jonge zeeleeuwen bij het snorkelen, de haaien die ik onder me zag zwemmen (brrr), de pinguins (yep daar OOK!) die onder de zodiac door doken, de vogels dei NIET bang voor me waren enz. Een paradijs om te bezoeken als je de kans krijgt. En dat zeer zeker niet alleen voor de fotografie (je komt camera's, handen, lenzen enz tekort), het is net alsof je honderden jaren terug gaat: mens en dier leven bijna samen. Een GEWELDIGE ervaring. (let op: WEL duur...).

Wat ik me afvraag: hoe was je tocht (hoe heb je die gedaan) in de jungle van Equador? Ik ben daar alleen als tussenstop naar de Galapagos geweest en zelfs in Quito (de hoofdstad) was het nu niet direct een aangenaam verblijf.
Willem.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo okt 22 2008 6:04 pm

Reinder schreef:@Marco: Het zijn er nu nog zo'n 500, maar ik denk dat er nog 100 uitmoeten.

@Boldey: Ik moet zeggen dat mij de kleuren van de D80 me ook wel iets tegenvielen ten opzichte van mijn Canon Powershot, gaarne tips om dat te verbeteren of is dat gewoon altijd nabewerken? En wat is dan de beste methode?
Schiet je in NEF of in jpg? Ik heb even gekeken in PS, en ze zijn een tikkeltje donker. Ik ben even zo vrij geweest om de levels een beetje aan te passen (lichter) en een heel klein s-je in de curves:

voor
Afbeelding

na
Afbeelding

Reinder
Forumlid
Forumlid

Bericht door Reinder » wo okt 22 2008 7:03 pm

Ik schiet in Raw, maar ik heb de geplaatste foto's bewerkt in jpeg omdat ik even niet de beschikking had over de RAWs. Als iemand een Raw wil proberen te bewerken en de stappen daarvan aan me kan vertellen dan hoor ik dat natuurlijk graag :) Ik heb zelf Capture NX 2 en Photoshop Elements 6.
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » wo okt 22 2008 7:22 pm

Ook eens even zitten kijken naar je foto's.
In eetste instantie kon ik niet ontdekken waarom ik dacht iets te missen.
Nu zie ik het draadje weer voorbij komen en denk ik te zien wat....

Even los staande van de mooie reis etc. toch wat punten die ikzelf anders gedaan zou hebben wat overigens niet zegt dat jij dat ok zou moeten doen. ;)

Foto 1:
Centraal genomen waarbij het dier i.c.m. de achtergrond niet lekker oogt. De takjes en friebels links en rechts maken de foto onrustig en trekken de aandacht weg bij de leguaan (of wat het ook is :) )

Foto 2:
Mooi uitzicht, zeker, maar mis iets op de voorgrond. Nu zie je een bomenrij waardoor het minder interessant is om er (langer) naar te kijken.
Wat ik zou doen is 1,5 cm aan de onderkant weghalen en 2,5 cm van de bovenkant. Dan krijg je een meer panorama effect de schaduwen op de voorgrond en is het wat mij betreft iets interessanter. Verder tikkeltje contrast..

Foto 3:
Die vind ik mooi, maar ik vind het doodzonde dat de boom niet tegen rechterkant is gekaderd. Dan had het (wat mij betreft) stukken sterker overgekomen. Nu eist de boom alle aandacht op en er is echt meer te zien op de foto.

Foto 4:
Beetje hetzelfde als 1, de legudinges steekt niet lekker af op de achtergrond, maar gaat erin op. Das jammer.
Overigens realiseer ik me wel degelijk dat je dit niet voor het kiezen hebt op vakantie ;)

Foto 5:
Deze foto vind ik niet zo top.
Wat leuk had geweest is wanneer je de tijd had gehad (je had hem best wel willen nemen, maar die tijd is er vaak niet) als de vogels allemaal naar dezelfde kant hadden gekeken waardoor de foto grappig wordt. Nu is hij vrij standaard. Tevens trekt de boom rechtsonder de aandacht wat weg (is natuurlijk zo weggecloned)

Foto 6:
Ik weet niet goed wat je aan me wilt laten zien.
Ik denk het landschap en niet het dorp, maar de huisjes staan er wel op. Als ik ze wegcrop is het beeld ook niet lekker, denk dat je op een lastige positie stond.

Algemeen:
De 18-200 (ik heb die lens ook) is niet op alle lengtes even scherp.
op 200 is hij soft en op kortere lengtes beter.
Omdat jij hem niet op 200mm gebruikt hebt in de getoonde foto's vebaast het me waarom de foto's niet scherper zijn.

Maar zou zomaar kunnen omdat ik miereneuker ben en het niet snel (lees: bijna nooit) goed is :mryellow:

Ik zou het wel leuk vinden als je een update plaatst om te zien wat je nog meer hebt geschoten.

Hopelijk heb je iets aan dit commentaar.....

btw. ik zou foto2 wel eens in NX willen halen om te zien wat er van te bakken is :)

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » wo okt 22 2008 7:29 pm

reneo57 schreef:Weer een bewijs dat die 18-200 VR toch qua glaswerk echt wel goed is. :D
Ben het met deze spreker eens. 8) :DIk kan me vergissen,maar zag ik nu een stofje op # 2 links boven en # 5 bij de boom? :( Verder mooie platen goed scherp.
-------------------
Groet,
Gert.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Reinder
Forumlid
Forumlid

Bericht door Reinder » wo okt 22 2008 7:56 pm

@Brenzef, bedankt voor de moeite die je genomen hebt om zo uitgebreid te beantwoorden! De eerste is een Cayman Lizard. De tweede is een Amazon Dragon. Die vind ik zelf heel mooi omdat ik 5 minuten heb lopen zoeken naar dat beest nadat de gids had gezegd dat er binnen een meter een dier zat, en maar niet zien, dus hij gaat inderdaad op in de achtergrond :) . Voor wat betreft foto #2 ben ik even in NX2 aan de gang gegaan met jouw tips en heb er dit van gemaakt:

Afbeelding

en het was eerst

Afbeelding

Beetje beter nu?
Laatst gewijzigd door Reinder op wo okt 22 2008 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter

BUG322

Bericht door BUG322 » wo okt 22 2008 8:28 pm

Caramba muchos beter muy bien :)

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo okt 22 2008 8:32 pm

Foto 4 wordt een stuk leuker als je hem een kwartslag naar rechts draait :-)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » wo okt 22 2008 8:38 pm

:mryellow:
Ik had er snel even dit van gemaakt.... (als het niet erg vind ;) )
Misschien is die van jou ietsjes te blauw, en die van mij te groen.
Mja, mijn scherm is ook niet echt gecalibreerd dus het kan er zomaar anders uitzien.
Afbeelding

Reinder
Forumlid
Forumlid

Bericht door Reinder » wo okt 22 2008 9:18 pm

Zo kan ie ook, hij werd zo blauw nadat ik NX de witbalans automatisch liet berekenen (kennelijk is dat dan dus anders dan in de camera want hij stond al op automatisch). De blauwe geeft wel een beetje beter de vroege ochtendsfeer (6:00) weer. En als je tijd hebt Brenzef ben ik ook benieuwd wat je van de Andes serie vindt: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=13439

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”