Flitsen bij discolamp-licht mislukt

Discussies over flitsers
george013

Re: Flitsen bij discolamp-licht mislukt

Bericht door george013 » zo nov 09 2008 12:27 am

OP = original poster , andere forums.
Niet IK hoef geholpen te worden maar de TS of OP. En dat is Smurf.
Om te spelen heb je ook kennis nodig. En dat wordt vaak vergeten.
George.

Smurf

Bericht door Smurf » zo nov 09 2008 8:17 am

Allen,

Dank voor de tips.
Mijn verontschuldiging voor het niet deelnemen aan de discussie. (ben door de week te druk met andere belangrijke dingen)

Mijn zorg dat de discolampen het probleem zouden zijn is kennelijk niet relevant.

Ik ga verder experimenteren met de instellingen.

Een kopie van de adviezen van Ale zit in m'n fototas. (Dank)

groet,
Gerrit

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 09 2008 4:41 pm

Met alle respect voor Ale, maar dan zou je de kritische kanttekeningen die ik op Ale's adviezen heb gegeven er echt beslist toch ook bij moeten stoppen wil je niet alsnog met onbegrijpelijke verkeerde resultaten thuis komen.
Die heb ik op punten trouwens nog iets aangevuld (zie EDIT 9 nov. in dat bericht).
Vriendelijke groet, Léon Obers

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo nov 09 2008 9:10 pm

Hallo Léon,

Ik heb kennis genomen van jouw kanttekeningen waarvoor dank. Zoals je zelf al tussen de regels door schrijft is er geen vast omschreven wet die zaligmakend is voor alle omstandigheden. Ook over jouw kritische opmerkingen kunnen we een stevig debat voeren die mijn inziens hier niet veel meer zal bijdragen. Maar ik heb gelukkig de eer om a.s. zaterdag jou de hand te mogen schudden en dan wil ik graag met jou van gedachte wisselen wat hopelijk mag leiden tot een nog beter advies.
Tot op de Glow,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 09 2008 11:54 pm

ALE schreef:Hallo Léon,

Ik heb kennis genomen van jouw kanttekeningen waarvoor dank. Zoals je zelf al tussen de regels door schrijft is er geen vast omschreven wet die zaligmakend is voor alle omstandigheden. Ook over jouw kritische opmerkingen kunnen we een stevig debat voeren die mijn inziens hier niet veel meer zal bijdragen.
Nah, dan hebben de TS en andere lezers er niks aan, gaat de TS nog met de verkeerde adviezen op stap.
Maar zo stevig hoeft dat debat niet te zijn. Als jij simpelweg al adviseert pakweg 0,5 - 1,5 stop grotere openingen te gebruiken dan de grootste opening die de gebruikte lens in die scene überhaupt zou kunnen geven, laat die suggestie maar weinig realistische mogelijkheden over voor een debat. :shock:

Daarbij met een minus 0.7 - 1 stop correctie ook nog eens de flitser verder laat onderbelichten dan het reeds sterk te weinige licht wat die flitser reeds heeft afgegeven blijft er wel ontstellend weinig aan vermogen over om een beeld te laten bevriezen. Met het aanwezige licht van discoverlichting haal je het dan echt niet om een kegelscene dan nog redelijk "bevroren" op de plaat te krijgen, laat staan met een redelijke belichtingstijd (1/30 sec) überhaupt nog voldoende belichting over te houden.

Als je de opname met een pipetje uitleest en de witte banen van het truitje opmeet, het histogram bekijkt, is de opname nu reeds minimaal 2 - 2,5 stops onderbelicht. Ga je het flitslicht nog minder geven, wordt de onderbelichting dus nog eens groter. Dat haal je niet terug met 2 - 2,5 stops verlenging van de sluitertijd op enkel het aandeel aanwezig discolicht wat in de gegeven opname reeds een kleiner aandeel aan het totale licht is wat de opname heeft gevormd en in dat kleinere aandeel daarmee minder effect zal hebben. (Meer stops kan niet, want dan kom je aan te lange sluitertijden).

Bij een menglicht situatie waarbij elk deel 50% van de totale belichting zou hebben, zul je bij een onderbelichting van 2-2,5 stop elk deel met 2-2,5 stop moeten verhogen om een normaal juist belichte opname te krijgen. Dus zowel het aanwezige licht door daar een 2-2,5 stop verlenging in sluitertijd in te geven, alsook de flitsverlichting 2-2,5 stop in vermogen.
De verhouding van het aandeel aanwezig licht, en flitslicht, ligt echter niet op 50% ieder. Het aandeel discoverlichting is in de gegeven opname echt een veel kleiner aandeel als die 50% van het totaal, omdat van die disco-verlichting niets is terug te vinden in die opname. Dus zal een verlenging van de sluitertijd met 2 - 2,5 stop nog eens veel minder effect hebben. Je zult het dan echt moeten zoeken in verhoging van het flitsvermogen, inplaats van verlaging.

Misschien kunnen we na afloop van de Glow-avond in een disco met discolicht nog een praktische test doen :wink:
(Bowlingcentrum Eindhoven aan de Limburglaan 20 ligt net te ver uit de richting om daar even naar toe te gaan).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”