ALE schreef:Hier zit mijn inziens het probleem:
- ExposureTime - 1/160 seconds
- FNumber - 5
- ExposureProgram - Shutter priority
Probeer het volgende eens uit:
...........
6 ) ...... Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
8 ) ...... Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
Algemeen:
Dat probleem van een 1/160 sec. is er niet als je uitgaat dat de flitser het beeld toch wel bevriest.
Een opname waarbij alleen het flitslicht bepalend is en het reeds aanwezige licht niet meespeelt in de uitlichting is namelijk zeer wel mogelijk.
Specifiek jouw suggestie:
Als je met een manuele instelling de tijd naar beneden brengt, en daarbij het diafragma verder
WILT gaan opendraaien, ga je enkel de invloed van het aanwezige licht in de opname omhoog brengen. (De flitser past zijn vermogen zelfs naar
beneden aan via de TTL-meting op gebruik van een grotere diafragma-opening), waardoor bevriezing nog minder gaat meespelen en in die beweging van een vrij actieve handeling als kegelen, zelfs meer veeg-effecten zullen gaan plaatsvinden, met name doordat je flitslicht wat toch al minder effect zal hebben in de gehele opname nog eens extra minder effect op de opname gaat geven door die met een
minus instelling van -0,7 tot -1,0 stop in te stellen.
Voor "bevriezing" werkt die instelling daarmee averechts uit. Je hebt namelijk voor het grootste deel flitslicht nodig voor die bevriezing, niet aanwezig licht met een beweeglijk lange sluitertijd.
Maar bovendien is het diafragma niet eens in te stellen op 2.8 of 4 omdat diezelfde EXIF informatie aangeeft dat de maximale opening bij die lens (bij wellicht een bepaalde zoom-instelling) slechts
F 4.76 is. Dat is slechts marginaal anders dan de F 5 waarmee de opname is gemaakt.
Dus je zult het met een manuele instelling moeten doen door hooguit de sluitertijd wat langer te maken, en juist het vermogen van de flitser omhoog te brengen. Het vermogen van de flitser omhoog brengen lukt je juist niet met de door jouw geopperde instellingen. (ISO op 1600 zou ik met een D80 proberen te vermijden).
Met de gegeven snelle beweging van kegelen zou ikzelf al nooit een sluitertijd kiezen lager dan 1/30 - 1/60 sec. voor het aandeel van de aanwezige verlichting. Je ezelsbruggetje klopt ook niet met de meest langzame tijd, omdat je geen rekening houdt met de effectieve beeldhoek ten aanzien van de cropfactor van een DX-camera. Bovendien geldt dat ezelsbruggetje voor je eigen beweging met de camera, niet voor bewegingsonscherpte van je onderwerp. Die zou voor het onderhavige onderwerp beslist nog wel eens hoger kunnen liggen.
Ik denk dat je het voor de TS op die wijze hopeloos ingewikkeld gaat maken met bovendien een verkeerd resultaat.
Een plus 1,5-2 stops (of meer) belichtingscorrectie zoals ik aangeef op een automatische belichting, geeft direct een hoger vermogen van de flitser af door die plus correctie. Precies wat je wilt in een opname die onderbelicht is.
De TS kan in die "Shutter priority" mode die is gebruikt, wel beter ook een langere sluitertijd instellen als die 1/160 sec om nog iets van het omgevingslicht mee te pikken als je dat zou willen. Die zal met de gegeven standaard instellingen van de camera (zonder aanpassing in het custom menu) overigens niet lager gaan dan 1/60 sec.
Wil je dat lager hebben zul je dat in het custom menu dus kunnen bijstellen. (Ik heb het standaard op 1/30 sec staan).
EDIT: 9 nov.
De suggestie van
"7) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain" is wel een goede optie bij instellingen waarbij jezelf de sluitertijd kunt bepalen (bij S en M). Eigenlijk altijd als er mogelijke beweging in het spel komt waarbij je naast flits nog normaal aanwezig licht in de opname wilt laten meespelen.
De laagst mogelijk flits sluitertijd (default 1/60 sec.) zoals die in het custom menu is ingesteld wordt met deze instelling daarbij overruled als je gebruik zou maken van de P en A mode. Let er bij die modes wel op, dat de sluitertijd erg lang kan worden. Beter die A mode niet te gebruiken in de gegeven kegel-omstandigheden (maar dat deed je toch al niet). De default 1/60 sec. flitstijd blijft wel staan bij die A en P automatische modes indien slow-sync of rear curtain
niet is ingesteld.
Hierbij tevens correctie van mijn eerdere opgave m.b.t. "Shutter priority" mode die je gebruikt. Die mode overruled eveneens de default laagste 1/60 sec. flitstijd met de tijd die jezelf instelt, ongeacht of je wel of geen slow-sync of rear curtain instelt, dus daar zou je niks voor in het custom menu hoeven te veranderen als je lager wilt dan die 1/60 sec.
Excuses voor de eerder opgegeven verkeerde weergave op dit punt. Het verandert echter niets aan het advies, om niet lager te gaan dan pakweg 1/30 - 1/60 sec. voor de gegeven omstandigheden.